17. sep 2015.

Rakić Vodinelić: Bizarni pokušaji inkriminacije političke kritike

vesna rakic vodinelicNadležno tužilaštvo odbacilo je krivičnu prijavu protiv Kokana Mladenovića, pozorišnog reditelja, tuženog zbog kritika na račun akteulne vlasti iznetih u jednom intervjuu. Odluka je doneta dan pošto je Mladenović tim povodom dao izjavu u policiji. U istom danu podneta je još jedna krivična prijava povezana sa tim slučajem protiv Vesne Rakić Vodinelić, ugledne profesorke prava iSvetlane Lukić i Svetlane Luković, urednica sajta “Peščanik”. Vraća li se u Srbiju na mala vrata verbalni delikt kao krivično delo ili je reč samo o izolovanim reakcijama “dežurnih” patriota?

Odbačenu krivičnu prijavu za izazivanje nacionalne, rasne i verske mržnje protiv Kokana Mladenovića, sustigla je prijava zbog “pozivanja na nasilnu promenu” Ustava, kako je obrazložio podnosilac Išvan Kaić.

Razlog je tekst profesorke Vodinelić “Država (to sam ja!) protiv Mladenovića”, objavljen na “Peščaniku” u kome je podržala stavove koje je izneo reditelj.

Kaić je ovdašnjoj javnosti poznat kao publicista, ali i žestoki apologeta vlasti koji je u jeku udara na kritičke TV emisije i portale prošle godine, tvrdio da na delu nije bila cenzura.

„Autorka, zajedno sa Mladenovićem, pati za tim što današnji vinovnici vlasti, koji su i pre 5. oktobra 2000. godine imali manje-više prominentnu ulogu u državnoj politici – a to su premijer Srbije Aleksandar Vučić, predsednik Srbije Tomislav Nikolić i potpredsednik Vlade Srbije Ivica Dačić – u revoluciji koja, po njihovom mišljenju, nije trebalo da bude mirna, nisu bili „ugušeni u krvi“, naveo je Kaić u krivičnoj prijavi koju je objavio i na svom internet sajtu.

Vesna Rakić Vodinelić, jedna od meta krivične prijave, kaže za naš program da u ovom slučaju ne može biti reči ni o kakvom krivičnom delu. Kako pozorišnog reditelja Kokana Mladenovića, tako ni njenog.

Sve ovo podsetilo je na prošla vremena kada se po tadašnjem Krivičnom zakoniku sudilo za krivično delo neprijateljska propaganda. U skladu sa kursom države prema EU, odavno je izbrisana, podvlači Vodinelić.

“Ima dosta ljudi u ovoj zemlji, među njima i predstavnika vlasti, koji priželjkuju, nostalgični su i prosto čeznu za jednim takvim krivičnim delom. Bilo je odista dobar metod za ućutkivanje kritičara postojećih političkih prilika. Ne mislim tu samo na vlast, već i na sve što vlast emituje i proizvodi. To bi bio jedan dobar način i nažalost tih koji su nostalgični, njega više nema. Sada se pokušavaju pronaći razlilčiti oblici, ponekad potpuno bizarni, da se javna reč političke kritike inkriminiše”, smatra profesorka Vodinelić.

Ustavni poredak jednako Vučić

Patriotski savezi – organizacije pod kontrolom vlasti, koje su kao derivati zloglasnog Zakona o informisanju devedesetih godina, podnosile prijave zbog tobože nepodobnih sadržaja – prva su asocijacija kolumniste Dragoljuba Petrovića na ovaj slučaj. Samo su ih, kaže Petrović, koji je i sam žestoki kritičar aktuelnih vlasti, zamenile osobe koje je označio kao patriote-amatere.

“Imamo pokušaj da se ljudima kaže: ‘Pazite da slučajno ne kažete nešto oštrije protiv vlasti jer bi neko mogao da protumači da pozivate na rušenje ustavnog poretka!’ A ustavni poredak je ovde jednako Vučić. Ko god pomenje njega ili nekoga iz njegovog najbližeg okruženja proglašava se rušiteljem svega što naš premijer želi da napravi od ove zemlje pod znacima navoda. Postoji opravdana bojazan da će nešto što napišete neko od tih patriota-amatera, podnoslilaca krivičnih prijava, loše protumačiti. Ne kažem da će neko ići u zatvor zbog toga, ali će imati neprijatnosti”, smatra Petrović.

Nadležni su sada na potezu u slučaju jedne profesorke prava i jednog medija koji je objavio njen osvrt. Vesna Rakić Vodinelić očekuje poziv da se u policiji izjasni o optužbama protiv nje, ukoliko tužilaštvo podnetu prijavu oceni kao smislenu.

“Sikofantizam, dakle optuživanje ljudi u vidu zanata, postoji preko tri hiljade godina. Ono što je za mene kao pravnicu centralna tačka svega ovoga jeste reakcija državnih organa. Pre svega tu mislim na tužilaštvo kome je prijava i upućena. Od te rekacije meriće se na koji način država reaguje na kritiku aktuelnog režima. Verujem u pravo, iako sam imala prilike mnogo puta da shvatim koliko je pravo nemoćno i podobno zloupotrebi i izvitoperavanju – naravno mislim da će se, budući da nema nikakvog krivičnog dela, to i utvrditi”, zaključuje profesorka Vodinelić.

Iako će gotovo izvesno i prijava protiv nje, s obzirom na epilog slučaja Kokana Mladenovića, biti odbačena – postavlja se pitanje kakvu atmosferu to stvara u društvu. I bez ovog slučaja, brojna su i česta upozorenja medijskih stručnjaka i organizacija na pritiske, cenzuru i autocenzuru, na šta jednim netipičnim primerom pažnju skreće i kolumnista Dragoljub Petrović.

“Desilo se i to da knjigu koju je napravio moj kolega Slaviša Lekić ‘Svaka čast Vučiću’ dva knjižarska distributerska lanca Delfi i Vulkan odbiju da prodaju u svojim knjižarama. Koliko znam nisu dali neko suvislo obrazloženje za to. Može se pretpostaviti da je naslovna strana knjige na kojoj Vučić ljubi svoj odraz u ogledalu i sam naziv nekoga odbio. Neko je osetio da će možda imati problema ako tu knjigu stavi u prodaju”, kaže Petrović.

Ove tvrdnje negirao je Dejan Papić, vlasnik izdavačke kuće “Laguna” i lanca knjižara “Delfi”. Papić nam je rekao da je izdavaču ponuđena prodaja knjige u njihovoj najvećoj beogradskoj knjižari, što je druga strana odbila.

Druga označena izdavača kuća se nije oglasila. Ovom slučaju posvećena je i novoosnovana Fejbuk grupa.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend