27. maj 2015.

Transparentno poslovanje, ipak, nema alternativu

Branislav Novčić ABCU odgovoru na saopštenje Ringier Axel Springer i Color Press Group, iz ABC Srbija poručuju da nije problem u ABC sistemu, koji se po istoj metodologiji koristi svuda u svetu, već u nesnalaženju vlasnika medija koji u nedostatku kvalitetnih poslovnih rešenja, kriju podatke o tiražima

Juče smo objavili intervju povodom istupanja Ringier Axel Springer i Color Press Group izABC Srbija. Danas je naš sagovornik Branislav Novčić, predsjednik ABC Srbija koji govori o transparentnosti medijskog tržišta u Srbiji i aktuelnim problemima.

Kako komentarišete izlazak Ringier Axel Springer i Color Press Group iz ABC sistema odita?

To je isključlivo stvar poslovne odluke dva izdavača i to se ne komentariše.

Međutim, u odgovoru koji smo na osnovu Zakona o informisanju uputili Blicu, a ovaj ga još nije objavio, ukazujemo na nekorektan poslovni manir, da svoju odluku pravdaju slabostima ABC sistema. Kao i da pritom ne ponude ni jedan argument da potkrepe svoju retoriku.

„Izlazak ova dva izdavača je samo nastavak opadajuće krivulje grafikona, na kome se trendovi prodatih tiraža apsolutno poklapaju sa osipanjem članstva u ABC.“

Naime, prvi put se događa da neko iz ABC izlazi saopštenjem, pre nego što su o tome obavestili ABC administraciju i to samo par dana pre unapred zakazane revizije tiraža.

U saopštenju se ABC Srbiji stavlja na teret što “nakon devet godina ABC Srbija nije uspela u pokušaju da profesionalizuje medijsko tržište i učini ga transparentnim…”.

Svakome ko iole poznaje medijska tržišta, nije poznato da bilo gde u svetu revizorske kuće (ili ABC sistemi) “profesionalizuju medijska tržišta”. To je uvek bio i ostao zadatak države i onih koji čine medijsko tržište. Utoliko pre što su predstavnici oba izdavača godinama imali najviše funkcije u Bordu ABC – zaduženi upravo za print.

Dalje se konstatuje kako “su dve velike izdavačke kuće… ocenile projekat sprovođenja sistema ABC odita neuspešnim.”

Ostaje nejasno da li su neuspešni oni kojima padaju tiraži, pa u nedostatku adekvatnih poslovnih odluka, tu činjenicu prikrivaju od javnosti, ili revizor/oditor koji to konstatuje.

I sa kojim referencama ova dva izdavača daju sebi za pravo da ocenjuju uspešnost sistema ABC odita. Taj isti sistem razvija se već stotinu godina i primenujuje svuda u svetu, pa i u Rumuniji, Nemačkoj, Švajcarkoj, Britaniji…. I u Švajcarskoj i Nemačkoj (proverili smo) padaju tiraži, ali se niko ne žali na sistem, već traže nova rešenja za opstanak na tržištu. Možda se htelo da kažu da sistem ne funkcioniše u Srbiji. Ako je to u pitanju, kako sistem može da funkcioniše, ako oni koji ga čine – kriju podatke?

„Valjda je jasno da je jedan od bitnijih razloga za drastično smanjenje prihoda od oglasa upravo u činjenici da neki vlasnici medija prodaju oglašivačima nepostojeće tiraže.“

Zato ovo saopštenje shvatamo kao potrebu da se javnosti ponudi kakav-takav razlog za napuštanje transparentnog poslovanja, pri čemu je ABC samo kolateralna šteta, daleko veći problem ova i slične poslovne odluke donose srpskoj medijskoj sceni. Ako je autorima saopštenja taj čin bio od pomoći – eto bar neke koristi.

Da li su njihovim izlaskom ugroženi poslovanje i opstanak ABC sistema odita?

Daleko je više ugrožena ukupna medijska transparentnost u Srbiji, koja ni do sada nije bila na zavidnoj visini. Izlazak ova dva izdavača je samo nastavak opadajuće krivulje grafikona, na kome se trendovi prodatih tiraža apsolutno poklapaju sa osipanjem članstva u ABC.

Vest o izlasku dva velika izdavača je svakako loša za ABC Srbija, ali je daleko lošija za same izdavače, medijsku industriju Srbije, oglašivače i agencije.

Valjda je jasno da je jedan od bitnijih razloga za drastično smanjenje prihoda od oglasa upravo u činjenici da neki vlasnici medija prodaju oglašivačima nepostojeće tiraže. Time drastično umanjuju efikasnost novca investiranog u oglašavanje. Nije teško shvatiti da će svaka ozbiljna kompanija preduzeti korake da usaglasi uloženo u oglašavanje sa onim što dobija kao ishod ulaganja. Tada sve postaje jasno.

Ne možemo godinama da naplaćujemo kilogram šećera, a da prodajemo pola kilograma. To može da prođe jednom, ali posle gubite kupce.

Informacije o milionskoj čitanosti srpskih dnevnika, kojima ih snabdeva lokalni dobavljač, odavno su postaje neozbiljne svima osim u Srbiji.

Argumenti izdavača koji napuštaju ABC se svode na činjenicu da agencije i klijenti nisu podržali ABC odit i da su oglasi odlazili i medijima koji nisu u sistemu odita. Zašto agencije i oglašivači ne žele transparentno tržište oglašavanja u Srbiji?

Još jedna zamena teza. Oglašivači i agencije koje ih zastupaju, mogu u međusobnom dogovoru da usmere novac u bilo kom pravcu i bilo kom mediju. To pravo niko ne može da im oduzme, pa ni ABC ili vlasnici medija. Treba znati da nije samo prodati tiraž opredeljujući kriterijum prilikom odabira medija. Ima još mnogo parametara o kojima je bilo reči na seminarima ABC, uz učešće najeminentnijih svetskih stručnjaka iz ovih oblasti. Ali, bežalo se sa časova!

„Srpsko medijsko tržište pati od pada prodatih tiraža, prihoda od oglašavanja, nedostatka kvalitetnih poslovnih odluka, nesnalaženja u savremenim tehnološkim kanalima distribucije, nemogućnosti dogovora po bilo kom pitanju od zajedničkog interesa I – netransparentnog poslovanja.“

Ne slažem se ni da oglašivači i agencije ne žele transparentno poslovanje u medijima. Pre se može konstatovati da oglašivači i agencije dobijaju sve manje relevantnih informacija o medijskom potencijalu. I za print I za web.

U vreme kada je ABC Srbija oditovala u proseku 80%-90% ukupnih prodatih tiraža u Srbiji, agencije su koristile podakte ABC.

Danas ih gotovo ne koriste, jer vlasnici najvećih medijskih kuća kriju podatke i prelaze u sivu zonu poslovanja, zasnovanu na sistemu “časna reč”.

Činjenica je da su sve značajnije agencije i većina najvećih oglašivača od osnivanja članovi ABC Srbija. Ali ako izdavači odbijaju da dostave podatke, kako mogu očekivati od agencija da ih koriste.

S druge strane, kako je u Hrvatskoj situacija sasvim drugačija?

Znam, ali ne mogu da komentarišem situaciju u ABC Hrvatska.

Srpsko medijsko tržište pati od pada prodatih tiraža, prihoda od oglašavanja, nedostatka kvalitetnih poslovnih odluka, nesnalaženja u savremenim tehnološkim kanalima distribucije, nemogućnosti dogovora po bilo kom pitanju od zajedničkog interesa I – netransparentnog poslovanja. Asocijacija medija Srbije godinama pokušava da poveže ove konce, ali u tome sve teže uspeva. Slično kao i ABC Srbija.

Može li ABC system odita u Srbiji biti uspješniji na području drugih medija, naročito digitalnih, kad već nije uspio sa štampom?

Ne bih rekao da ABC nije uspela sa štampom. Pre bih konstatovao da štampa do sada nije uspela da iskoristi prednosti jedine svetki priznate metodologije, koju u Srbiji predstavlja ABC sistem. Da nije tako, medijska slika Srbije svakako bi bila daleko lepša.

Kao znak bežanja od stvarnosti, u Srbiji su danas sve popularnije ideje o alternativnim metodologijama merenja, od kojih su neke već u upotrebi. Ništa čudno, jer nedostatak realnih poslovnih odluka rađa potrebu za alternativom. Sa druge strane, transparentnost zasnovana na međunarodnim standardima – ne priznaje alternative.

Ko će nadjačati – videćemo u najskorijoj budućnosti.

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend