15. jun 2021.

Abonenti i saučesnici: Kako je dodeljivan budžetski novac medijima

Vlasništvo medija i dodela sredstava podobnim vlasnicima u Srbiji poodavno imaju razmere razbojništva uvijenog u konkursne oblande, tako da učešće u ovom poslu postaje svojevrsno saučesništvo

Foto: Pixabay

Niz apsurdnih situacija, očigledno, bahato podsmevanje svim propisima i normama, pratili su dodelu budžetskih sredstava medijima, iz kase države i lokalnih samouprava, da bi, uz sve malverzacije i favorizovanje medija koji su tek megafoni Srpske napredne stranke, ministarka kulture i informisanja Maja Gojković konstatovala  u pisanoj izjavi od 13. maja da su “komisije za ocenu projekata proizvodnje medijskih sadržaja nezavisne su u svom radu, ali postoji obaveza poštovanja usvojene Medijske strategije i pratećeg Akcionog plana”.

Lagala je otvoreno, bez zadrške, da “prednost pri projektnom sufinansiranju proizvodnje medijskog sadržaja pod ravnopravnim uslovima imaju mediji koji poštuju zakonske propise i Кodeks novinara Srbije“, kao i mediji koji imaju manje izrečenih mera od strane REM-a i donetih odluka i javnih opomena od strane Saveta za štampu”. Iako je izvesno da su upravo tabloidi sa moralnog i civilizacijskog dna svake godine  dobijali najviše budžetskog novca.

Vlasništvo medija i dodela sredstava podobnim vlasnicima u Srbiji poodavno imaju razmere razbojništva uvijenog u konkursne oblande. Vlast primorava novinare da u tom poslu budu saučesnici.

Nema kraja iživljavanju: “Molim, stoga, sve u komisijama, kako na republičkom nivou, uključujući komisije formirane od strane Ministarstva koje vodim, tako i komisije koje odlučuju o finansiranju medijskih sadržaja na pokrajinskom i lokalnom nivou, da poštuju preporuke i stavove iz Medijske strategije”, piše ministarka.

Nije se, kaže, mešala u rad komisija, “na svih deset konkursa koji su sprovedeni u oblasti informisanja“, ali, nije nimorala, budući da su njihovi sastavi skrojeni kao timovi koji se ne menjaju, jer dobijaju utakmicu svake godine. Majčinski je “apelovala” na komisije  “da posebno obrate pažnju na poštovanje etičkog standarda i profesionalnog postupanja novinara i medija”.

Konkursi još nisu okončani, ministarka je tek stranačka jurišnica koja već zna rezultat: najviše novca dobiće, kao i ranije, mediji u vlasništvu ili pod direktnim uticajem režima i oni koji uspešno realizuju propagandne ciljeve SNS. Alo, Kurir, Informer i Srpski telegraf roto propagandni bilteni naprednjaka, najviše puta su kršili profesionalne norme, ali su, prema podacima UNS koje navodi N1, od države i lokalnih samouprava nagrađeni sa 119,5 miliona dinara.

A najviše novca iz budžeta države i lokalnih samouprava dobili su mediji iza kojih stoje šef srbijanske tajne policije Bratislav Gašić i njegovi neformalni medijski nameštenici.

Kako piše portal UNS-a /K.Kovač Nastasić), “ishodom upravo završenih konkursa za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja Ministarstva kulture i informisanja jedni su zadovoljni, dok drugi govore o nameštanjima, pritiscima i već pripremljenim listama medija koji novac treba da dobiju”. “Novac nisu dobili, između ostalih, projekti Sindikata novinara Srbije, Udruženja novinara Srbije, Udruženja Eutopija (izdavač sajta Pištaljka), portala E-kapija, sajtovi izdavača Adria medija grupe, udruženje Forum žena Prijepolje, izdavač lista Danas – Dan graf, Za medija iz Zaječara, Bum radio iz Požarevca, Media i reform centar Niš, Radio difuzno preduzeće Studio B, ŠRIF Bor, Nezavisno društvo novinara Vojvodine i drugi”.

Srbijanski medijski magnat Radoica Milosavljević

Za pet godina projektnog finansiranja 13 medijskih kuća u vlasništvu kruševačkog biznismena Radoice Milosavljevića od države je dobilo 3.097.445 evra. Početak i razvoj njegovog medijskog biznisa obeležava poslovna veza sa direktorom BIA Gašićem. Većina, pak, medijskih projekata iza kojih je prvi udbaš Srbije ima zajednički imenitelj: ne zna se da li su, kako i kada, preko kojih medija realizovani.

Radoica Milosavljević do 2015. godine sa medijskim biznisom nije imao nikakve veze. Tada je kupio osam televizijskih stanica. Prema podacima Istinomera, Milosavljević je rođen 1948. godine u Kruševcu, vlasnik je preduzeća za proizvodnju plastične ambalaže Sloga. Bio je direktor Sportskog centra Kruševac, predsednik FK Napredak i predsednik Sportskog saveza. Od 2009. do 2012. godine bio je zamenik gradonačelnika Kruševca.

Iako član Socijalističke partije Srbije od osnivanja, veliki je donator SNS, a on i Bratislav Gašić dosad su negirali međusobne poslovne veze. Milosavljević slovi za Gašićevog pulena i jednog od najbližih saradnika.

U poslednjih nekoliko godina raste i porodični medijski biznis prvog udbaša Srbije; kako je krajem 2019. pisalo Raskrikavanje, “na konkursima za medijske projekte firma ADD production, u vlasništvu Irene Gašić, supruge direktora BIA i funkcionera SNS Bratislava Gašića, dobila je za devet meseci ove godine nešto više od četiri miliona dinara u šest opština u Srbiji i još 1,1 milion na konkursima Ministarstva informisanja – ukupno nešto više od 43.500 evra.” Ova kruševačka firma koja proizvodi video program najviše novca dobila je marta upravo u Kruševcu – 1,9 miliona za dva projekta od kojih je jedan realizovan na lokalnoj RTV Kruševac, u vlasništvu Radoice Milosavljevića.

Danas je Milosavljević vlasnik 14 medijskih kuća, od kojih gotovo svaka u svom sastavu ima po dva-tri medija. Cenzolovka piše (napis Marije Obradović): “Milosavljevićevo medijsko carstvo prostire se od Novog Kneževca do Pirota. Ako je suditi po bazi podataka Centra za održive zajednice, opstaje i širi se ponajviše zahvaljujući budžetskom novcu. U proteklih pet godina (od 2015. do 2020) samo kroz projektno sufinansiranje njegovi mediji dobili su 3.097.445 evra iz republičkog i lokalnih budžeta. Novac je, naravno, nastavio da pristiže i ove godine. Mediji u vlasništvu kruševačkog biznismena dobili su 24.381.000 dinara samo na nedavno okončanim konkursima Ministarstva kulture i informisanja. Čak sedmina ukupnog ovogodišnjeg budžeta Ministarstva kulture i informisanja, namenjenog sufinansiranju projekata proizvodnje medijskih sadržaja za televizije, preliće se u 11 Milosavljevićevih televizija”.

Na konkursu za sufinansiranje projekata na jezicima nacionalnih manjina, među dobitnicima je osam njegovih medija kojima je pripala osmina ukupnog budžeta. Kada su ovogodišnji konkursi Ministarstva kulture i informisanja u pitanju, među 14 medijskih kuća u njegovom vlasništvu, kao najuspešnija se pokazala Radio-televizija Kruševac. Za nju se može reći da novac nije dobila samo tamo gde nije ni konkurisala. Tri medija u njenom sastavu (televizija, radio i portal) inkasirala su ukupno 4.050.000 dinara na šest državnih konkursa”.

Zrenjaninske i srbijanske nedoumice

Pitanje  koje se nameće u Zrenjaninu, ali i širom Srbije, je zašto beogradski mediji dobijaju novac iz opštinskih i gradskih budžeta, Zvuči naivno, svi mediji, ako uopšte proizvode nešto, pravdaju učešće na konkursu izveštavanjem o opštini ili gradu, a račune o tome nikome ne polažu. Račune u vidu broja tekstova, priloga, minutaže. Naravno da je svrha režimska propaganda koju treba platiti.

I Danas piše o uspesima Radoice Milosavljevića (Miroslava Pudar, Zrenjanin): “Konkurs za dodelu sredstava medijima iz budžeta Zrenjanina je završen a najviše novca i ovoga puta odlazi na račun RTV Santos (možda će nekog asocirati na nadimak Bratislava Gašića,opaska Dosijea) u većinskom vlasništvu kruševačkog biznismena Radoice Milosavljevića. Prema odluci komisije, koju su činili Biljana Popadić, novinar, predstavnik Asocijacije radio-televizije Srbije, Branimir Kozarov novinar RTV i predstavnik Društva novinara Vojvodine, kao i Miloslav Hrćan, glavni urednik RTV Kovačica i predstavnik Udruženja elektronskih medija Srbije „Comnet“, zrenjaninskoj radio-televiziji Santos dodeljeno je 4,8 miliona dinara. Ova medijska kuća od projektnog sufinansiranja medija u proteklih pet godina, preciznije u periodu od 2015. do 2020. godine, od Ministarstva kulture i informisanja, Pokrajinskog sekretarijata za kulturu i informisanje kao i lokalnih samouprava srednjeg Banata dobila je 33,8 miliona dinara (…) Na upravo završenom konkursu za sufinansiranje medijskih sadržaja List Zrenjanin dobio je pola miliona dinara, kao i Slobodan Kosanović iz beogradske Explore media kuće, VTV dooo Subotica i Novosadska TV DOO. Sumu od 800.000 dinara dobio je Strahinja Vujadinović iz beogradskog News media team-a, dok je 700.000 dinara dobio DVP Digital iz Novog Sada.

Niš: Milionska podrška medijima pod kontrolom SNS

“Ubedljivo najviše sredstava iz gradske kase dobili su mediji koji su u vlasništvu ili su direktno povezani sa članovima niške porodice Radomirović, kojima je pripala skoro polovina ukupnog konkursnog iznosa (40.350.000 dinara). Radomirovićeva Televizija Belle amie jedina je inkasirala maksimalni konkursni iznos po projektu- 13 miliona dinara, njihove Narodne novine 10 miliona, Niška televizija, u kojoj su Narodne novine suvlasnici- 12,5 miliona, Radio Belle amie 2,7 miliona, a PR Agencija ‘Deni video’, čiji je osnivač zakonska zastupnica Televizije Belle amie- 2, 15 miliona dinara. Radomirovićevi mediji su i prethodnih godina u zbiru dobijali najviše konkursnog budžeta, ali je inkasirani procenat umeo da bude niži”, piše Danas (Zorica Miladinović).

Televizija Zona plus, u vlasništvu Vladana Gašića, sina direktora BIA i osnivača SNS, dobila je 11,95 miliona dinara, a portal Zona plus još 500.000 dinara. Kablovskoj televiziji Kopernikus, čiji je većinski vlasnik Zvezdan Milovanović, poverenik SNS za Niš i brat Srđana, vlasnika TV Prva, TV B92, Play Radija i još nekoliko kablovskih televizija, pripao je 4,1 milion dinara. Ovakve konkursne sume su uobičajene za te medije.

Predloge o raspodeli sredstava na ovom konkursu dala je petočlana Stručna komisija za ocenu projekata, u kojoj su bili predstavnici PROUNS-a, Društva novinara Niša i RAB-a Srbija, kao i dva „medijska radnika“. Rešenje o podeli novca potpisala je v. d. načelnika Gradske uprave za društvene delatnosti Katarina Mitrovski, ali nezvanični izvori tvrde da je na konačnu odluku navodno uticala i gradonačelnica Dragana Sotirovski, inače bivša novinarka RTS-a, piše Danas.

Kragujevac: Opet Radoica

Kako piše Danas (Zoran Radovanović), beogradske televizije TV Super SAT Commmunication i Preduzeće za informisanje Info 24 media (dele istu adresu i telefon u Beogradu), koje se dovode u vezu sa plagiranjem nezavisnih portala po Srbiji, na konkursu za sufinansiranje medijskih sadržaja od javnog značaja u Kragujevcu nedavno su dobile po milion dinara (tražile šest od predviđenih devet miliona dinara). Čak 500.000 dinara, na tom konkursu, dobio je i famozni „biznismen“ iz Kruševca Radoica Milosavljević.

“On je od oktobra 2015. do januara 2017. kao vlasnik Radio televizije Kragujevac (RTK), toliko prezadužio tu medijsku kuću da su javni izvršitelji neizmirene obaveze RTK izmirivali bagatelnom rasprodajom imovine – automobila, najvrednije računarske i produkcijske opreme…

Radoica Milosavljević je pomenutih pola miliona dinara na medijskom konkursu u Kragujevcu dobio kao vlasnik Televizije sporta i zdravlja – SOS kanal Plus, piše Danas.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend