08. feb 2022.

Dnevnici na komercijalnim televizijama sa nacionalnim pokrivanjem postali reklamnici, RTS promoter, a N1 u dnevniku najbalansiranije izveštavao tokom proteklih godinu dana.

Tokom monitoringa izveštavanja u dnevnicima o predsedniku Republike, predsednici Vlade Republike Srbije, ministrima, strankama vlasti i opocije, medjunarodnim akterima, civilnom društvu od 1.12.2020 do 30.11. 2021. godine, sa izuzetkom jula i avgusta prošle godine, BIRODI je došao do zaključka da su posmatrani akteri u dnevicima na televizijama sa nacionalnim pokrivanjem proseku od 2/3 do 3/4 pozitivno predstavljeni. Na N1, kao jedino monitorisanoj kablovskoj TV u navedenom periodu, isti uzorak aktera je u proseku bio natpolovično neutralno predstavljen. Prosečan ton izveštavanja medija o svim akterima koji su predmet monitoringa je indikator uređivačke politike na nivou medija.

Pre nego što prestavimo detaljne nalaze po televizijama, želimo da ukažemo na defnicije pozitivnog, neutralnog i negativnog predstavljanja.

– Pozitivnog predstavljanja je kada akter o sebi ili neki drugi o njemu govori pozitivno kada je u pitanju akterovo postupanje, karakteristike i rezultati akterovog delanja koji su oličeni u stanju procesa, struktura i pojava u društvu iznošenjem:
– istinitih činjenica i stavova zasnovanih činjenicama i argumentima u kombinaciji sa pozitivno konotiranim pridevima, retoričkim strategijama, , simobolima zaključcima, video sadržajima i karikaturama. Ovo nazivamo promocijom.
– neistinih informacija i stavova u cilju pozitivnog prestavlja aktera. Ovo nazivamo propagandom
– Neutralnog predstavljanja – kada akter iznosi informacije o sebi ili neko drugi iznosi o njemu u formi činjenica, opšte poznatih i lako proverivih informacija, koje uskazuju na postupanje aktera, njegovr karakteristike i rezultatr delanja, a koji su oličeni u stanju procesa, struktura i pojava u društvu. Pri iznošenju akter ili onaj koji govori o akteru govori bez pozitivno ili negativno konotiranih pridevima, retoričkih strategija, simobola i zaključaka.
– Negativnog predstavljanja – kada akter o drugom akteru ili sebi govori negativno kada su u pitanju postupanje, karakteristike i rezultati delanja aktera oličeni u stanju procesa, struktra i pojava u društvu iznošenjem:
– istinitih činjenica i stavova zasnovanih činjenicama i argumentima u kombinaciji sa negativno konotiranim pridevima, retoričkim strategijama, simobolima, zaključcima, video sadržajima i karikaturama. To nazivamo kritikom, odnosno negativnim predstavljenjem.
– neistinih informacija i stavova u cilju negativnog prestavlja aktera. To nazivamo govorm mržnje i etiketiranja

Unutar jednog priloga akter jedan može biti predstvaljen aktivno i pasivno (kada nego drugi govori o njemu). Takođe, akter tokom priloga može biti predstavljen i pozitivno, negativno i neutralno čime se postiže balansirano izveštavanje.

Izvor: BIRODI

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend