02. feb 2021.

Državni resursi u službi vlasti

Televizija N1 objavila je juče da je saradnja Telekoma i Telenora dogovorena 1. decembra prošle godine na onlajn 388. sednici Izvršnog odbora Telekoma na kojoj je, prenose nezvanična saznanja, „više puta ponovljeno da su ovakav dogovor tražili predsednik Srbije Aleksandar Vučić i predsednik mađarske Viktor Orban, kao i vlasnik Telenora u Srbiji, češki biznismen Peter Kelner“.

I do sada se u javnosti spekulisalo da postoje politički motivi za dogovor Telekoma Srbija i Telenora u vezi rentiranja optičke infrastrukture i sadržaja nacionalnog operatera kako bi se urušio SBB, odnosno Junajted Medija, što je uostalom i eksplicitno navedeno u internom dokumentu Telekoma Srbije u kome se obrazlaže zašto treba ući u dogovor sa Telenorom.

Iz Telekoma Srbija smo dobili odgovor koji niti potvrđuje niti jasno negira ove navode:

„Telekom Srbija je akcionarsko društvo, u kojem menadžment samostalno donosi svoje odluke rukovođen interesima kompanije i najboljom biznis praksom“.

Juče se oglasila i Junajted medija, vlasnik SBB-a, tvrdnjama da je sloboda medija na udaru u Srbiji.

„Vladajući establišment u zemlji pokušava da uspostavi kontrolu nad svim medijima i osigura sopstveni opstanak kroz neprekidnu i podlu kampanju, koristeći državne resurse za podrivanje jednog od najvažnijih stubova demokratskog društva – slobodnih, nezavisnih i profesionalnih medija“, navodi se između ostalog u saopštenju koji je potpisala izvršna direktorka Junajted medija Aleksandra Subotić.

U svemu ovome nije jasno koji je osnov zainteresovanosti predsednika Mađarske Viktora Orbana, kako tvrdi N1 da je na sednici IO Telekoma spominjano, za ovaj posao.

Istina PFF grupa češkog biznismena Petra Kelnera je u paketu od Telenora kupila operatere mobilne telefonije u Srbiji, Bugarskoj, Crnoj Gori i Mađarskoj, a 2018. godine je 25 odsto udela u mađarskom Telenoru prodala državnoj televiziji i telekomunikacionoj kompaniji Antena Hungaria.

Inače, još 2018. godine kada je američki fond KKR prodavao Junajted grupu kao jedan od kupaca pominjao se i PFF fond. Međutim, godinu dana kasnije crnogorski mediji su objavili saznanja da se Junajted grupa interesuje za preuzimanje Telenora u CG i Srbiji od PFF-a.

Takođe, mobilni operateri u regionu u vlasništvu PFF-a uskoro će izubiti pravo da nose to ime norveške kompanije.

Ekonomista Goran Radosavljević ističe da se u nedemokratskim režimima ekonomske odluke ne donose po ekonomskim principima nego na drugi način, pa je teško i dati njihovu ekonomsku ocenu.

„Ako su se pozivali na sednici na Vučića, verujem da je neko iz izvršnog odbora Telekoma to uradio u žaru ubeđivanja kada mu je ponestalo ekonomskih argumenata zašto za male pare treba dati Telenoru infrastrukturu na dug rok. Onda je potegao trenutno najjači argument u Srbiji“, smatra Radosavljević.

On je ocenio i da bi kablovske i televizija i internet uskoro mogli da postanu potpuno nepotrebni i prevaziđeni izgradnjom 5G mreže.

„Oko toga će se lomiti koplja u narednih nekoliko godina. I sada je uvođenje 5G odloženo jer Telekom nema novca za investicioni ciklus posle akvizicija kablovskih distributera za veliki novac, VIP je mala mreža kod nas, a Telenor to ne zanima jer PFF gleda kako da proda kompanije u regionu“, ocenjuje Radosavljević.

Ekonomski analitičar Milan Kovačević kaže za Danas da ako hoćemo da budemo normalna država, onda sve kompanije moraju da rade po zakonu.

„Ja kao akcionar Telekoma treba da znam sve bitne informacije za njegovo poslovanje. Treba da dobijem objašnjenje zašto je za Telekom dobro da Telenor kao mobilni operater postane i provajder kablovske televizije i interneta. Ali ovoliki akcionari kao da ne postoje, a opšti interes ovde odavno nije na prvom mestu“, napominje Kovačević.

BIA traži „krticu“ u Telekomu

Agenti Bezbednosno-informativne agencije (BIA) od prethodne sedmice svakodnevno borave u prostorijama Telekoma i sprovode istragu među rukovodstvom te kompanije, u pokušaju da otkriju odakle cure informacije o dogovoru Telekoma i Telenora kojim žele da unište SBB i United media, objavilo je juče više beogradskih redakcija. Tvrdi se da je u pitanju „vid pritiska na svakog rukovodioca u Telekomu, kako bi se otkrio na koji način su iz Telekoma izašle informacije sa sednice Izvršnog odbora održane 1. decembra prošle godine“. Dodaje se da je BIA, navodno, angažovala privatnu firmu koja bi trebalo da izvrši poligraf testiranje najmanje 30 ljudi iz rukovodstva Telekoma, u pokušaju da se otkrije odakle „cure“ informacije koje je objavila N1.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend