21. sep 2017.

Favorizovanje podobnih medija

Od kako je Srpska napredna stranka došla na vlast 2012. godine mediji bliski njoj i njenim funkcionerima konstantno dobijaju novac iz budžeta van zvaničnih konkursa, putem tajnih ugovora uz nedovoljno kontrole

Komentarišući gašenje Vranjskih novinaVladan Vukosavljević, Ministar kulture i informisanja, rekao je da mediji moraju samostalno da postoje na tržištu u svirepim uslovima i da se bore za sponzore i finansijere, a pre svega za svoj kvalitet kako bi imali tiraž.

Sa druge strane, na sinoćnjem protestu zbog gašenja Vranjskih novina i štrajka glađu Vukašina Obradovića ispred zgrade Vlade Srbije moglo se čuti da u Srbiji zapravo slobodno tržište ne postoji i da probleme osećaju samo nezavisni mediji koji nemaju podršku vlasti.

U poslednjih nekoliko godina Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) je ukazao na nekoliko slučajeva netransparentnog trošenja novca građana i favorizovanja medija bliskih Srpskoj naprednoj stranci (SNS).

Radi se o ugovorima TV Pink, novcu koji su dobili mediji povezani sa Bratislavom Gašićem u Kruševcu i Nišu, odnosno, mediji povezani sa Dušanom Firovićem i nekadašnjim funkcionerom SNS-a Sašom Mirkovićem u Zaječaru. CINS je pisao i o finansiranju medija u Smederevu, beogradskim opštinama Obrenovac i Ub.

Novca ima za podobne

Od 2014. do juna 2016. godine Agencija za osiguranje i finansiranje izvoza (AOFI) dala je nešto više od sedam miliona evra kredita firmi Željka Mitrovića Pink International Company. U ovom periodu Pink se pojavljuje na listama Poreske uprave kao jedan od najvećih poreskih dužnika, pa nije jasno kako su ispunili kriterijum po kojem klijenti AOFI-ja ne smeju da imaju poreska dugovanja.

Izveštaji koje je CINS pronašao otkrivaju da je Pink International Company samo u martu 2016. dobio skoro 3,5 miliona evra. Uplata je knjižena pod šifrom „kratkoročni krediti“, pod kojom je Pink više puta dobio novac. Tako im je u 2015. godini uplaćeno više od 3,5 miliona evra, a 2014. godine preko 120 hiljada evra.

U februaru 2016. godine Pinku je uplaćeno i više od 9,3 hiljade evra, pod šifrom „ostali plasmani“.

Navedeni iznosi pokazali su pomoć koju je država pružala Pinku kroz AOFI i ne znače da ona nije još i veća. Ova agencija je za Pink izdavala i garancije. Samo jedna garancija iz 2014. iznosi 2,5 miliona evra i data je u korist AIK banke. U praksi to znači da je država, odnosno AOFI, Pinku pomogla jer je garantovala za njegove poslove.

AOFI, iako ima zakonsku obavezu, od decembra 2015. godine odbija da CINS-u dostavi dokumentaciju koja se odnosi na ugovore sa Pinkom i informacije o njihovim drugim klijentima.

Bratislav Gašić i Saša Mirković

Potpredsednik SNS-a i aktuelni direktor Bezbednosno-informativne agencije Bratislav Gašić kao gradonačelnik Kruševca odobravao je novac iz gradskog budžeta medijskim preduzećima u vlasništvu članova svoje porodice. Tokom 2013. i 2014. godine potpisao je ugovore sa ADD Production, u vlasništvu njegove supruge i BNZ-Higijenic, čiji je suvlasnik njegov sin.

Na osnovu ta tri ugovora, firmama u vlasništvu Gašićeve porodice, iz gradske kase izdvojeno je ukupno 4,2 miliona dinara. Njihov zadatak je bio da izveštavaju o radu gradske uprave, na čijem je čelu Gašić bio od juna 2012. do kraja aprila 2014. godine, kada je preuzeo ministarsku funkciju.

Na konkursu za sufinansiranje medija u Vranju iz aprila 2017. niška TV Zona plus, čiji je vlasnik porodica funkcionera SNS Bratislava Gašićadobila skoro pola miliona dinara iako se ova televizija ne emituje u Vranju.

Dok su nedeljnik Vranjske i OK radio dobili ukupno 300.000 dinara, a Južne vesti ni dinar, prošle godine osnovana lokalna televizija Vranjska plus, dobila je 6.3 miliona dinara.

Zaječarska televizija BEST, bliska SNS-u dok je Saša Mirković bio deo stranke, imala je preko 147 miliona dinara prihoda od 2013. do 2016. Nakon dolaska SNS-a na vlast u ovom gradu prihodi ove televizije naglo su skočili da bi sa razlazom Mirkovića i SNS prošle godine TV BEST otišla u stečaj a novinari otpušteni.

Zbog sumnjivih ugovora TV BEST sa Fudbalskim klubom Timok protiv Mirkovića je podneta krivična prijava Višem javnom tužilaštvu u Zaječaru. On je zajedno sa folk pevačem Aleksandrom Vuksanovićem, poznatim kao Aca Lukas, osumnjičen da su u periodu od avgusta 2013. do februara 2015. godine, sa namerom sticanja protivpravne imovinske koristi za Timočku TV i radio (TV BEST), zaključili štetan ugovor o poslovnoj saradnji, na osnovu kojeg je klub platio nešto više od 20,9 miliona dinara za prenos utakmica i medijsko promovisanje.

Još jedan medij povezan sa funkcionerom SNS-a u Zaječaru imao je porast prihoda od dolaska ove stranke na vlast. Od 2013. godine kada je Dušan Firović, funkcioner SNS-a, došao na funkciju člana gradskog veća, televizija F Kanal u vlasništvu njegovog sina dobio više od 18 miliona dinara samo od Grada za 3 godine. Pored toga sa ovom televizijom su ugovore sklopile mnoge gradske institucije i lokalna preduzeća.

Promocija političara

Istraživanje CINS-a o tome kako lokalne samoupravo troše novac na medije pokazalo je da su milioni dinara 2015. godine potrošeni na promociju vlasti u gradovima i opštinama, uključujući gostovanja političara u emisijama i prenose skupštinskih sednica.

Tako je Televizija Smederevo dobijala novac od opštine čak i kada je istekao rok za njenu privatizaciju. Novcem građana Smedereva plaćane su emisije u kojima je gostovala gradonačelnica Jasmina Avramović, ali i premijer Aleksandar Vučić, ministarka Zorana Mihajlović i predsednica parlamenta Maja Gojković.

Opštine Obrenovac i Ub, koje su zbog katastrofalnih poplava u maju 2014. pretrpele milionske štete, imale su dovoljno novca tokom 2015. godine da određenim medijima daju više od pet miliona dinara za oglašavanje ili zakup medijskog prostora. U obe opštine se SNS nalazi na vlasti.

Najviše novca dato je RTV Studio MAG, oko 2,8 miliona dinara, u čijem ugovoru piše da će opština Obrenovac plaćati izveštavanje o aktivnostima opštine i javnih ustanova. Ugovor predviđa i obavezno uključivanje „u program ovlašćenih lica organa i službi Gradske opštine“.

Televizija Saga dobila je oko 139.000 dinara da bi reemitovala najvažnije vesti i reportaže koje su već prikazane na RTV MAG u emisijama „Gradske priče“ i „Vesti“.

Opština Ub je u februaru 2015. godine van konkursa zaključila dva ugovora o poslovnoj saradnji sa Televizijom 3M i MB radiom. U periodu februar–jun Televiziji 3M plaćano je 130.000 dinara mesečno za emitovanje informativnog programa, uz obavezno gostovanje (jednom mesečno) predsednika opštine i njegovog zamenika.

Ugovore sa televizijom potpisao je upravo predsednik opštine Darko Glišić. U biografijama Glišića i njegovog zamenika Aleksandra Jovanovića Džajića navodi se da su članovi SNS-a od osnivanja.

Opština Ub platila je MB radiju 150.000 dinara za period od pet meseci, za emitovanje informativnog sadržaja i emisije „Nedeljni informator Opštine Ub“, koja je pravljena „po dostavljanju materijala potrebnog za emisiju od strane ovlašćenih lica opštinske uprave“. Ugovorom je predviđeno i gostovanje nekog od čelnika opštine.

NOVAC ZA UGAŠENI TANJUG

Novinska agencija Tanjug, zvanično ugašena još 31. oktobra 2015, sklopila je ugovor u junu 2017. godine sa Ministarstvom za državnu upravu i lokalnu samoupravu, dok je na njegovom čelu još bila sadašnja premijerka Ana BrnabićU tekstu koji je objavila Cenzolovkanavodi se da će Ministarstvo, prema ugovoru, ovoj agenciji plaćati godinu dana 162 hiljade dinara mesečno, za usluge produkcije, snimanja foto i video materijala i montaže. Iz budžeta Srbije ta kuća će tako dobiti gotovo dva miliona dinara. Za javnu nabavku Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave čelni ljudi agencija Fonet i Beta nisu znali.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend