05. okt 2017.

Gotovo 10 puta manje novca za medije u Zaječaru

Od 24 miliona dinara, koliko je ove godine najpre bilo predviđeno za javno informisanje, zaječarski mediji će konkurisati za svega 2,7 miliona za projekte koje će morati da završe do kraja decembra. I dok gradonačelnik Zaječara Boško Ničić tvrdi da ni to „nije malo“, ima i onih koji smatraju da iza svega stoji taktika gradske vlasti da uništi lokalne medije kako bi tu došli „krupni igrači“.

Boško Ničić (foto: Perica Gunjić)

Odluka o gotovo desetostrukom smanjenju iznosa za medije doneta je nakon što je nova gradska skupština, konstituisana posle izbora u maju, krajem septembra usvojila rebalans budžeta.

Da će to obesmisliti ideju projektnog sufinansiranja upozorila su nedavno i novinarska udruženja, nakon apela 14 zaječarskih medija koji su se ujedinili u zahtevu da konkurs bude raspisan.

„Ovim su mediji dobili 0,3 posto od budžeta. Za taj novac je nemoguće ostvariti bilo kakav javni interes. Stići će mediji i da konkurišu i da potroše novac, jer 2,7 miliona je apsolutno nedovoljno i za jednu medijsku kuću“, kaže novinar i vlasnik produkcije ZAmedia Dušan Vojvodić.

[povezaneprice]

On, međutim, smatra da ovakva odluka nije slučajna, već da iza nje stoji namera nove gradske vlasti, sa Ničićem na čelu, da „podavi i poguši lokalne medije“.

„Ideja je da se medijska scena uništi da bi se napravio prostor za velike igrače, proverene, partijske medije – da se, recimo, napravi prolaz za TV Belle Amie i ekipu iz Niša koja je već zauzela južnu Srbiju. Ovde sada otvaraju studio. Od svih zaječarskih televizija, oni su prenosili Gitarijadu. Naravno, ugovor o tome je tajna“, kaže Vojvodić.

On dodaje da je u Zaječaru svake godine slučaj da se na konkursima favorizuju mediji bliski vlastima, te da od ovog iznosa ni takvi neće imati naročite koristi. Ipak, tvrdi da će lokalna vlast naći alternativne načine, poput reklamiranja gradske uprave i prenosa sednica skupštine, da im „upumpa novac“.

„A onda, kada mi propadnemo i kada na tržištu budu samo oni, primenjivaće zakon i njima dodeljivati dva posto iz budžeta“, tvrdi Vojvodić.

Ničić: 2,7 miliona nije malo para

Gradonačelnik Boško Ničić kaže da Vojvodićeve tvrdnje nisu tačne, te da vlast nema skrivenih namera, već da se samo radi o posledicama katastrofalnog stanja u gradskom budžetu. Odluku su, kaže, doneli odbornici, rebalans je odradila finansijska služba, a mediji „ako hoće da se jave – hoće“.

„Konkursi moraju da budu raspisani najkasnije do marta, na svim nivoima. Onda bi jednostavno mogli svi da završe projekte i komisije da odluče, i da taj novac stigne u prvoj polovini godine do medija“ (Petar Jeremić, UNS)

„Nije bilo moguće za medije opredeliti više para, osim da se nešto drugo zakine, ali ne smatramo da bi to bilo logično u trenutku kada se sve trese u gradu. I ja od republike dobijam ne znam koliko, a hteo bih pet puta više. A 2,7 miliona za medije nije malo para. Možda je Vojvodiću malo, ali za građane Zaječara nije“, kaže Ničić.

Iako je do kraja godine ostalo još malo, Ničić kaže da će nažalost morati da ispune zakonsku obavezu i raspišu konkurs.

„Kažem ‘nažalost’ zbog finansijske situacije. Za mnoge odrednice u zakonu bih vam rekao ‘nažalost’. Kao, na primer, za jubilarne nagrade u obrazovanju, koje plaćaju lokalne samouprave, a ne poslodavac“, navodi on.

Kamenković: Gradska odluka logična

Vlasnica produkcije Lucky Star Media iz Zaječara Sonja Kamenković smatra da je ova gradska odluka „sasvim u redu i logična“ imajući u vidu „rupu od dve milijarde u budžetu“.

„Nije bilo moguće za medije opredeliti više para, osim da se nešto drugo zakine. Ne smatramo da bi to bilo logično u trenutku kada se sve trese u gradu… Dvadeset četiri miliona za medije nije malo para. Možda je Vojvodiću malo, ali za građane Zaječara nije“ (Boško Ničić, gradonačelnik)

„Jeste bez veze što je iznos mali, ali u trenutku kada je budžet donet i kada je najpre predviđeno 24 miliona, na vlasti je bio Saša Mirković. U međuvremenu je došlo do promene vlasti, napravljen je presek kakav je budžet, koliko je realan, i taj iznos je rebalansom smanjen. To nema veze ni sa jednim medijem“, kaže Sonja Kamenković.

Ona dodaje da sada, pred kraj godine, nema ni smisla medijima davati više novca, jer bi to „bilo neodgovorno“.

„Svakako da konkurs treba da se raspisuje blagovremeno, ali smo imali smenu vlasti i to je zakočilo ceo proces. E sad, što neko neće da dobije onoliko koliko je dobijao godinama, to je drugi segment priče“, smatra Sonja Kamenković.

Ona se ne slaže s tim da je reč o taktici gradske vlasti da uništi lokalne medije, jer, kako kaže, „ovde su lokalni mediji devastirani od 2013. godine“.

„Isto se desilo kada je Mirković došao na vlast. Oni su davali njegovoj Best televiziji novac, pa je bio frontalni napad na njega, pljuvali su ga do iznemoglosti, dok ovaj nije rešio da odreši kesu. Onda možeš da vidiš priloge posle toga, koji su bili potpuno afirmativni. Tada je u Zaječaru bilo najlepše na svetu, a to nije novinarstvo“, ističe Sonja Kamenković.

Jeremić: Strašno je što se konkurs tek sad raspisuje

Predsednik Izvršnog odbora UNS-a Petar Jeremić kaže da je ovo primer problema na kakve UNS ukazuje preko svoje akcije „2% za medije“.

„Ranije je bio sistem da su samo mediji u vlasništvu gradova i opština dobijali novac po nekom difoltu, a ostali mediji su bili ugroženi jer nisu mogli da dođu do bilo kog dela budžetskog novca. Ideja je bila da to rade nezavisne komisije i da se na taj način obezbedi pluralizam. Zbog toga se UNS zalaže za ta dva procenta, jer smo 2012. godine uradili istraživanje na reprezentativnom uzorku, gde smo došli do toga da bi dva odsto bio pristojan iznos“, kaže Jeremić.

„Ideja je da se medijska scena uništi da bi se napravio prostor za velike igrače, proverene, partijske medije – da se, recimo, napravi prolaz za TV Belle Amie i ekipu iz Niša koja je već zauzela južnu Srbiju“ (Dušan Vojvodić, ZAmedia)

Vlast je, međutim, brzo našla način kako da zaobiđe dobru ideju projektnog finansiranja, smatra Jeremić.

„Mi smo upozoravali na to da će zakoni vrlo lako moći da se izigraju, jer nema kaznenih odredbi, nije određen taj minimum za koji mi tražimo da bude dva procenta, i to se, nažalost, pokazalo kao tačno. Ali pred usvajanje zakona nas niko nije slušao“, navodi on.

On kaže da je „strašno što se taj konkurs raspisuje tek sada“ i ističe da zakon i u tom delu treba menjati.

„Ideja UNS-a je da jednostavno bude propisano da konkursi moraju da budu raspisani najkasnije do, recimo, marta, na svim nivoima. Onda bi jednostavno mogli svi da završe projekte i komisije da odluče, i da taj novac stigne u prvoj polovini godine do medija“, kaže Jeremić.


Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Javni novac za javni interes“, koji sprovode BIRN, NUNS i SĆF, a finansira Evropska unija. Stavovi izrečeni u ovom tekstu predstavljaju stavove autora i ne odslikavaju stavove EU.

1 komentar za: “Gotovo 10 puta manje novca za medije u Zaječaru

  1. Paja

    Bio sam s Boškom u Novoj Demokratiji. Mufljuz bio – mufljuz ostao.

    05. окт 2017. at 23:39

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend