04. jun 2019.

Iz budžeta, s ljubavlju: Promociju funkcionera u Boru ponovo plaćaju građani

Gradonačelnik Bora i ove godine organizuje javnu nabavku, prema kojoj će on i drugi funkcioneri kupiti 56 sati televizijskog programa za „obaveštavanje građanstva o svojim aktivnostima, planovima i namerama“

Gradonačelnik Bora Aleksandar Milikić (foto: Cenzolovka)

Jedan od najbizarnijih tendera na medijskoj sceni Srbije – onaj po kojem televizijsku promociju lokalnih funkcionera na privatnoj televiziji plaćaju sami građani – raspisan je i ove godine.

U novoj verziji javne nabavke, koju je naručio gradonačelnik Bora Aleksandar Milikić (SNS), otišlo se i korak dalje. Ovog puta od ponuđača usluga očekuje se da u narednih 12 meseci, umesto dosadašnjih 2.600, javnosti isporuči i do 3.380 minuta – iliti više od 56 sati naručenog programa.

Poznavaoci prilika na terenu ocenjuju za Cenzolovku da je teško zamisliti scenario u kojem višemilionski posao neće ponovo pripasti Radio-televiziji Bor, čiji je direktor Vladan Novović odbornik SNS-a u Gradskoj skupštini.

Promocija i čestitke građanima

No, krenimo redom. Šta se to od idealnog „izvođača radova“ ovde očekuje?

Kao i lane, to je pre svega „izrada i emitovanje emisija i ostalih medijskih sadržaja“, a koji će služiti kao svojevrsna promocija gradskih funkcionera. U tim emisijama će, navodi se doslovce u konkursnoj dokumentaciji, gradonačelnik, njegov zamenik, članovi Gradskog veća, „kao i druga lica, po nalogu gradonačelnika grada Bora, na televiziji obaveštavati građanstvo grada Bora i širu javnost o svojim aktivnostima, planovima i namerama“.

U tekstu javne nabavke i dalje je apsolutni hit tehničke specifikacije konkursa: „emitovanje čestitki građanima povodom državnih, verskih i drugih praznika“

Cenzolovka se i prošle godine bavila ovim slučajem i tada su stručnjaci upozoravali da je ovo višestruko problematičan tender. To, međutim, nije sprečilo vlasti u Boru da i u maju 2019. raspišu konkurs u suštinski neizmenjenom obliku (Bor je u međuvremenu dobio status grada i terminologija se donekle razlikuje; s tim što prethodni tekst nije baš najdetaljnije prečešljan, te se, tu i tamo, provuče termin „opština“).

I dalje se od televizije zahteva „izveštavanje o važnim događajima u vezi sa kapitalnom izgradnjom i održavanjem“, kao i o „značajnim privrednim, kulturnim, sportskim i drugim aktivnostima na teritoriji opštine Bor“. U tekstu je i dalje apsolutni hit tehničke specifikacije konkursa: „emitovanje čestitki građanima povodom državnih, verskih i drugih praznika“.

Kome bi ova nezahvalna dužnost mogla da pripadne? Prema saznanjima Cenzolovke, odgovor na ovo pitanje unapred je poznat jer propisane tehničke i poslovne uslove (broj novinara, tehničke opreme i vozila; regionalna pokrivenost signalom kroz digitalni i kablovski sistem najmanje deset operatera; uspešna realizacija najmanje dva ugovora na istim ili sličnim poslovima) u Boru zadovoljava samo jedna medijska kuća – regionalna Radio-televizija Bor.

Podsećamo, direktor RTV Bor je Vladan Novović, gradski odbornik, a funkciju glavnog i odgovornog urednika obavlja njegova supruga Danijela. Televizija emituje program od 1993. godine, kao deo javnog sistema „Štampa, radio i film“ (privatizovan 2016. godine), i ima složenu noviju istoriju odnosa s lokalnim vlastima.

Gradsko pravobranilaštvo u Boru, naime, ranije ove godine po drugi put je Privrednom sudu u Zaječaru podnelo tužbu protiv firme „Štampa, radio i film“ i zatražilo vraćanje skoro devet i po miliona dinara dodeljenih 2015. na konkursu za sufinansiranje medija iz lokalnog budžeta. U pravobranilaštvu tvrde da je taj novac nenamenski potrošen.

S druge strane, u oktobru 2017. godine Agencija za borbu protiv korupcije izrekla je direktoru Novoviću meru javnog objavljivanja odluke o povredi Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije.

Agencija je utvrdila da je Novović između 2014. i 2016. istovremeno bio odbornik i direktor JP „Štampa, radio i film“ i da je nakon privatizacije tog preduzeća, kao direktor i odbornik, tokom 2016. i 2017. godine sa Opštinom potpisao šest ugovora o javnim nabavkama. Novović se žalio na odluku Agencije i postupak je u toku.

Višegodišnji ples vlasti i televizije

Najnoviji tender za „usluge informisanja javnosti“, raspisan u maju, najavljuje nastavak višegodišnjeg plesa lokalnih vlasti i televizije.

Istina, u konkursnoj dokumentaciji insistira se na izveštavanju „u skladu sa svim profesionalnim kriterijumima i etičkim standardima koji važe za novinarstvo“, međutim, iz ostatka teksta iščitava se da naručilac javne nabavke – u ovom slučaju gradonačelnik Milikić – ima faktičku moć da uređuje i cenzuriše sadržaj emisija. On samostalno bira i pismenim putem naručuje teme „u skladu sa iskazanim potrebama“ naručioca, dakle njega samog. Ukoliko on nije zadovoljan kvalitetom i kvantitetom televizijskog sadržaja, novinarima se ostavlja rok od tri dana da ga učine zadovoljnim. U skladu sa svim profesionalnim kriterijumima, dakako.

Javno otvaranje ponuda zakazano je za 24. jun, tačno u podne, sat vremena nakon što istekne krajnji rok za njihovo dostavljanje.

ISTMEDIA: PONIŽENJE I SRAMOTA

Nastavila se praksa da novac za sufinansiranje medijskih projekata u Boru dobijaju mediji koji podržavaju vlast, bez obzira na njihov kvalitet, ocenio je portal IstMedia u tekstu pod naslovom „Sufinansiranje medija u Boru 2019: Poniženje i sramota“.

Isti izvor navodi da su u 2019. godini članovi komisije Miljan Vitomirović (predsednik) i Miodrag Miljković novac dodelili sebi bliskim medijima: TV Majdanpek (650.000) i Helloanimation (250.000).

Takođe, po rešenju Gradske uprave Bora, najviše novca (700.000 dinara) pripalo je TV Moto Boem Trans u vlasništvu Dragoslava Bogdanovića koji je tokom 2017. godine bio poverenik SNS u Negotinu. U obrazloženju odluke od 24. maja stoji da je ovaj projekat „napisan veoma široko“.


Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Javni novac za javni interes“, koji sprovode BIRN, NUNS i SĆF, a finansira Evropska unija. Stavovi izrečeni u ovom tekstu predstavljaju stavove autora i ne odslikavaju stavove EU.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend