24. jan 2020.

Izbori dolaze: Nikad brže raspisani medijski konkursi širom Srbije

U gradovima i oštinama vlast se samo u izbornoj godini naprasno sete šta im je zakonska obaveza - da na vreme raspišu konkurse za projektno sufinansiranja medijskih sadržaja

Gradovi i opštine požurili su ovog januara da što pre raspišu konkurse za sufinansiranje medijskih sadržaja i novac namenjen informisanju građana podele pre lokalnih izbora. Godinama ranije konkursi su raspisivani uglavnom na proleće ili, u ne tako zanemarljivom broju slučajeva, i kasnije, pa čak i pred sam kraj godine.

Do kraja januara prošle godine, medijske konkurse je raspisalo tridesetak gradova i opština, dok je za prvih dvadesetak dana 2020. godine taj broj čak trostruko veći.

I Svetozar Raković, generalni sekretar Nezavisnog udruženja novinara Srbije, koji je već godina angažovan na monitoringu lokalnih konkursa za javno informisanje, smatra da za naprasnu agilnost gradova i opština postoji samo jedan razlog – predstojeći izbori.

– Navala konkursa ne predstavlja bolji angažman lokalnih uprava, već realizaciju političkog naloga ne bi li mediji koji su u sprezi sa vlastima dobili novac za kampanju. Istu situaciju imali smo i pre četiri godine (izborna godina prim. aut) kada je dve trećine konkursa bilo raspisano početkom godine.

U Vojvodini nikada ovako rano nije raspisan pokrajinski konkurs. Ministarstvo kulture i informisanja je godinama obećavalo da će raspisati konkurs u decembru, a prvi put je to učinilo sada.

– Požurilo se da se nagrade podobni mediji, a na štetu onih medija koji će tokom kampanje izveštavati izbalansirano, i na štetu javnog interesa uostalom, pošto je jasno da će najveći deo novca dobit mediji koji služe za propagandu aktuelne vlasti, smatra Raković.

Poslovnična vojvođanska brzina

Po ažurnosti da se novac medijima raspodeli što pre prednjači Vojvodina. Prošle godine u januaru samo jedna vojvođanska opština je raspisala konkurs, Bačka Topola. U januaru 2018. godine, pored Bačke Topole, konkurs je raspisala i Kikinda.

Ove godine od 45 vojvođanskih gradova opština, zaključno sa 23. januarom javne pozive medijima uputilo je 37 gradova i opština.

Medijske konkurse u Centralnoj Srbiji raspisali i pojedni gradovi i opštine koji su prethodnih godina sa objavljivanjem javnih poziva medijima da konkurišu za budžetska sredstva otezali do leta.

I Pokrajinski sekretarijat za kulturu i javno informisanje ove godine poranio je sa konkursom raspisavši ga 17. januara. Prošle godine je konkurs za sufinansiranje medijskih sadržaja raspisan u martu, a 2018. u februaru.

Slobodan Krajnović, direktor medijske kuće 021 iz Novog Sada, smatra da je raspisivanje konkursa u januaru ili u decembru za narednu godinu dobra praksa, jer je do sada dok se sve procedure završe ostajalo malo vremena za realizaciju projekata.

Krajnović, međutim, nema dilemu da su ove godine konkursi rano raspisani samo zbog najavljenih izbora.

– Očigledno je da je to sada učinjeno zbog izbora, koji su najavljeni za proleće, ali bi bilo dobro da se ovakva praksa raspisivanja konkursa nastavi. Na žalost, sumnjam da će se to zaista i desiti, kaže Krajnović.

Centralna Srbija ne zaostaje

Poslednjih dana zahuktavaju se konkursi i u Centralnoj Srbiji. Raspisali su ih i pojedni gradovi i opštine koji su prethodnih godina sa objavljivanjem javnih poziva medijima da konkurišu za budžetska sredstva otezali do leta.

Među njima su, na primer, gradovi Bor i Loznica (2019. konkurs objavljen u maju), Smederevo, Užice i Kraljevo (2019. u aprilu), opštine Velika Plana (2019. u junu), Raška, Smederevska Palanka i Priboj (2019. u aprilu)…

Navala konkursa ne predstavlja bolji angažman lokalnih uprava, već realizaciju političkog naloga ne bi li mediji koji su u sprezi sa vlastima dobili novac za kampanju (Svetozar Raković, NUNS)

Stojan Marković, član Upravnog odbora Lokal presa, podseća da su medijska i novinarska udruženja godinama bezuspešno tražila da se konkursi raspisuju ranije.

– Već nekoliko godina medijska i novinarska udruženja zahtevaju da konkursi za sufinansiranje proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa budu blagovremeno, na početku godine, raspisani na svim nivoima. To je i zakonska obaveza, a i od interesa je za medijsku produkciju i kontinuitet u javnom informisanju za koje građani imaju opravdani interes.

Poslednje tri godine vlast na svim nivoima bila je i gluva i slepa na sve te zahteve, a sada kad smo ušli u izbornu godinu kao da su se svi po horizontali i vertikali vlasti setili šta im je zakonska obaveza.

Naravno da je dobro i za građane i za nas u medijima, da vlast odgovorno radi svoj posao, samo bi još bolje bilo da vlast tako radi zbog javnog interesa, a ne zbog predizborne kampanje, kaže Marković.

Ministarstvo poteže najbrže

Istina, kada je rano raspisivanje konkursa u pitanju, „nogu je povuklo“ Ministarstvo kulture i informisanja. Konkurse za sufinasiranje javnog interesa u javnom informisanju objavilo je još u decembru. Prvi put se tako dogodilo da konkurs za narednu godinu bude raspisan krajem prethodne.

Doduše, tu mogućnost ljudi iz Ministarstva najavljivali su ranijih godina. Bilo je čak i čvrstih obečanja da će konkurs za 2019. biti raspisan u decembru 2018. godine, odnosno čim se usvoji novi Pravilnik o sufinansiranju projektata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja. Novi Pravilnik nije usvojen a konkurs je 2019. godine raspisan tek sredinom aprila.

Aleksandar Gajović, državni sekretar Ministarstva kulture i informisanja još u oktobru prošle godine je najavio da će za 2020. godinu konkurs biti raspisan u decembru.

– Moja ideja, i ministar Vladan Vukosavljević je prihvatio tu ideju, je da odmah po usvajanju budžeta za 2020. godinu raspišemo konkurs, što znači da će to biti krajem novembra ili početkom decembra za narednu godinu. Iz prostog razloga, pre svega jer je izborna godina, da ne bismo ušli u zamku izbora pa da ne možemo da donosimo pravovremene i dobre odluke, izjavio je u oktobru Gajović za Pulsonline.

U pojedinim slučajevima, gradovi i opštine odlučili su da zakonski rok za objavljivanje rešenja o raspodeli sredstava skrate sa 90 na 30 dana ili 60 dana.

Neki su i kada je iznos sredstava koja se raspodeljuju na konkursu rešili da “odreše kesu”. Tako je, na primer, grad Užice ove godine za sufinansiranje medijskih sadržaja opredelio 17 miliona dinara (13 miliona 2019. godine), Kraljevo  23 miliona (19 miliona 2019. godine), Subotica nešto više od 39 miliona (37 miliona 2019.), Šabac 36 miliona (32 miliona 2019.)…

Opština Mionica, koja lane nije ni raspisivala konkurs, sada je već objavila javni poziv na kome je za medijske sadržaje određeno dva miliona dinara.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend