12. okt 2022.

Koalicija za slobodu medija: REM da pokaže na delu da je nezavisno telo i da poštuje medijske slobode

Evropska Komisija konstatovala je, u svom Izveštaju o napretku Srbije u sprovođenju reformi i evopskim integracijama, ono na šta Koalicija za slobodu medija neprekidno ukazuje – da protekle godine nije napravljen nikakav napredak u slobodi izražavanja. Stručnjaci Evropske Komisije konstatuju da je REM doneo odluku da istim televizijskim kanalima dodeli dozvole za nacionalnu pokrivenost, iako su te televizije “i u prethodnom periodu dobijale opomene od REM-a zbog kršenja svojih zakonskih obaveza”.

Savet REM-a (foto: Cenzolovka)

Pošto je juče istekao rok za podnošenje prijava za dodelu pete dozvole za nacionalnu pokrivenost Koalicija smatra da je to prilika da Regulatorno telo za elektronske medije pokaže i na delu da je nezavisno regulatorno telo, i da će petu nacionalnu frekvenciju, zaista, dodeliti najboljem elaboratu.

Podsećamo Savet REM-a je pre dva meseca odlučio da ponovo dodeli dozvole za elektronske medije sa nacionalnom pokrivenošću televizijama Pink, Hepi, B92 i Prva, bez obzira što su godinama unazad kršili zakone, Kodeks novinara Srbije i nisu poštovali minimum uslova propisanih podzakonskom regulativom.

Pored toga što nije sprovedena analiza tržišta, iako to prepoznaju kao obavezu i zakon i svi strateški dokumenti, uključujući i Medijsku strategiju, na šta je Koalicija ukazivala od samog početka ovog procesa, u prethodnom krugu dodele dozvola izostalo je suštinsko obrazloženje zašto su postojeći pružaoci medijskih usluga (PMU) opet dobili dozvole, a zašto ostali nisu. U postupku gde je bilo 14 prijavljenih takav izostanak obrazloženja je bitna povreda postupka, što potkrepljuje i domaća sudska praksa, ali i praksa Evropskog suda za ljudska prava.

Nisu utvrđene sve relevantne činjenice, naročito u pogledu postojećih PMU kada se radi o činjenicama bitnim za ocenu kriterijuma poštovanja  profesionalnih i zakonskih obaveza gde je Savet REM-a selektivno, nepotpuno, pa i pogrešno utvrđivao činjenice.  Pored toga i kriterijumi su ocenjivani selektivno, nepotpuno i čak u nekim delovima i pogrešno, što se vidi naročito kod ocenjivanja kriterijuma poštovanja etičkih standarda i obaveza – da li je izricana mera i ponašanje PMU nakon izrečene mere, da li poštovan elaborat, i praksa u izvršavanju obaveza iz zakona (gde brojni segmenti nisu uopšte uzeti u obzir).

Podsećamo da su Izveštaji REM-a iz godine u godinu pokazivali da nijedna od ovih televizija nije ispunjavala obavezu propisanu Pravilnikom o minimalnim uslovima za pružanje medijske usluge i kriterijumima za odlučivanje u postupku izdavanja dozvole za pružanje medijske usluge. Na osnovu sprovedenog javnog konkursa definisano je da pružalac opšte medijske usluge u svom programu mora imati informativni, naučno-obrazovni, kulturno-umetnički, dokumentarni i dečji program, kao i program za maloletnike. Takođe, nijedna od ovih televizija nije poštovala elaborat na osnovu kojeg je ranije dobila dozvolu a članovi Saveta REM-a su se svesno zanemarili ovu činjenicu

Zbog ovih i brojnih drugih propusta u prvom krugu dodele dozvola tužbe su pokrenute od strane  Slavko Ćuruvija Fondacije i organizacije CRTA, kao i od strane nekih učesnika u postupku dodele dozvola sa nacionalnom pokrivenošću.

Nadamo se da će članovi Saveta REM-a shvatiti ozbiljnost trenutka i raditi ka nesmetanom ostvarivanju slobode izražavanja. Dosadašnjim odlukama samo su indirektno doveli do nepoštovanja Kodeksa novinara i stvaranja atmosfere koja osnažuje pretnje i nasilje nad novinarima.

Koaliciju za slobodu medija čine Asocijacija medija, Asocijacija onlajn medija (AOM), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Poslovno udruženje Asocijacija lokalnih i nezavisnih medija „Lokal Pres“ i Slavko Ćuruvija Fondacija.

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend