19. dec 2018.

Medijski konkursi u 2018. godini: Mnogo nepravilnosti, sporan i konkurs MKI

Lokalne samouprave, Ministarstvo kulture i informisanje (MKI) i Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicima u 2018. godini raspisali su ukupno 161 konkurs za sufinansiranje medijskih projekata na kojima je dodeljeno 1.343.094.709 dinara, prema podacima sajta finansiranjemedija.rs, koji je pokrenulo Udruženje novinara Srbije (UNS).

UNS je utvrdio da ove godine 35 opština i Grad Kragujevac nisu raspisali konkurs za sufinansiranje medijskih projekata. Inače, u Srbiji ima 26 gradskih opština, koje nemaju obavezu raspisivanja konkursa za sufinansiranje medijskih projekata.

U 2018. godini 11 lokalnih samouprava raspisale su konkurse u dva navrata: Alibunar, Čajetina, Kovačica, Kula, Novi Sad, Paraćin, Raška, Sremska Mitrovica, Titel, Vranje i Gradska opština Mladenovac.

Konkurs MKI razočarao novinarska i medijska udruženja

Ministarstvo je u februaru ove godine raspisalo osam konkursa za sufinansiranje medijskih projekata za koje je opredelilo ukupno 262 miliona dinara, što je za osam miliona više nego 2017. godine.

Neobjavljivanje sastava komisije i sporna raspodela novca, ove godine izazvali su brojna reagovanja novinarskih i medijskih udruženja.

Ministarstvo je nakon raspisivanja konkursa, formiralo komisije koje su počele rad, ali njihov sastav javno nije bio objavljen. Zbog toga su Koalicija novinarskih i medijskih udruženja i Asocijacija medija tražili da MKI objavi sastav komisija, zato što, prema njihovim saznanjima, komisije nisu činili predstavnici reprezentativnih novinarskih i medijskih udruženja.

Nakon toga, Ministarstvo kulture je objavilo sastav, ali ne i predlagače izabranih komisija, zbog čega su Koalicija i Asocijacija povukli svoje predstavnike iz svih komisija.

Usledio je sastanak u Ministarstvu kulture. Međutim, NUNS, Lokal Pres, NDNV, ANEM i Asocijacija medija su i nakon sastanka odlučili da ne učestvuju, dok su UNS-ovi kandidati poštujući dogovor u MKI da bude izmenjen sastav komisija, učestvovali u njihovom radu.

Na konkursu je od 1.147 prijavljenih projekata, novac dobilo njih 384, odnosno svaki treći projekat.

Nakon objavljenog Rešenja o raspodeli, medijima je reditelj i direktor agencije „Alternativa“ Boško Savković, u julu ove godine, poslao pismo u kome je, između ostalog, navedeno da je produkcija  G.F.C. koja je na ovom konkursu za projekat dobila 3,7 miliona dinara, u prijavi na konkurs „iskoristila referentne filmove i filmske nagrade“ agencije čiji je on direktor.

Na ovom konkursu najviše novca, odnosno 4, 9 miliona dinara, dobio je i projekat firme „Essentis“ koja ne proizvodi medijske sadržaje, nema zaposlene niti isplaćuje honorare.

Osim ovih produkcija, UNS je utvrdio da agencija za usluge reklame i marketinga „RayDream production“ koja je na konkursu dobila četiri miliona dinara, nema dokaza da će projekat realizovati putem medija, iako je prema Pravilniku za sufinansiranje medijskih projekata bila dužna da ga dostavi.

Zbog ovakve raspodele novca, novinarska i medijska udruženja poslala su pismo ministru kulture i informisanja Vladanu Vukosavljeviću i pozvala ga da ispita da li su opravdane njihove sumnje da je bilo nezakonitosti u prijavi i realizaciji konkursa.

Da bi navodi iz pisma udruženja „o potencijalnim nedostacima i propustima pri dodeli sredstava na konkursu“ bili provereni, Vukosavljević je medijima u avgustu ove godine rekao da je formirana Radna grupa MKI i da će ona sutradan saopštiti zaključak.

Međutim, do danas, zaključak ove Radne grupe nije saopšten.

Ministarstvo je u septembru raspisalo još jedan konkurs i za njega opredelilo oko šest miliona dinara. Od ukupno prijavljenih 65, odobreno je 17 projekata.

Novac na konkursima medijima koji krše Kodeks

Novac na konkursima u 2018. godini dobili su i mediji koji su, prema monitoringu Saveta za štampu u 2017. godini, višestruko kršili novinarski Kodeks.

Podsetimo, u Pravilniku za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja stoji i da je jedan od kriterijuma koji komisija prilikom odobravanja projekata mora da ima u vidu je i da li su mediju koji konkuriše u poslednjih godinu dana izrečene mere zbog kršenja etičkih i profesionalnih standarda.

Ovim kriterijumom se nisu vodile sve komisije koje su ocenjivale projekte u 2018. godini, pa je u prvoj polovini godine listovima „Informer“ i „Srpski telegraf“ i portalu srbijadanas.com dodeljeno oko 13 miliona dinara u 17 lokalnih samouprava.

Krajem novembra ove godine je i Grad Beograd  dodelio novac tabloidima Alo, Informer i Srpski telegraf, koji višestruko krše Kodeks. U Rešenju o raspodeli sredstava Grada Beograda vidi se i da je Studio B za tri projekta dobio 16, 1 milion, a firme povezane sa ovim medijem oko 20 miliona od ukupno 89.800.000 dinara izdvojenih za projekte.

Jedan od članova komisije u Gradu Beogradu bio je i Aleksandar Simić, koji je bio u sukobu interesa zato što je, iako zaposlen u Studiju B, ocenjivao projekte i više od trećine ukupno raspodeljenog novca, sa ostalim članovima komisije, opredelio mediju u kom radi, kao i povezanim firmama.

UNS se zbog ovakve raspodele, odrekao 420.000 dinara koje je dobio na istom konkursu.

Takođe, televiziji Hepi je na konkursu MKI u 2018. godini dodeljeno dva miliona dinara, iako je Regulatorno telo za elektronske medije (REM) izreklo četiri upozorenja i jednu opomenu ovoj televiziji.

Iako nisu pravdali projekte u 2017. godinu, u ovoj godini opet dobili novac

Pojedini mediji koji su 2017. dobili milionske iznose na konkursima, a nisu opravdali projekte, u 2018. godini su ponovo dobili novac.

Jedina lokalna samouprava koja je zbog nepravdanja projekta podnela tužbu je Grad Smederevo, koji je tužio TV Smederevo d.o.o.

Ipak, na medijskom konkursu u Smederevu u septembru ove godine novac je dobio i projekat koji će biti realizovan u saradnji sa ovom medijskom kućom.

Ovoj lokalnoj samoupravi i izdavač portala ePodunavlje firma „Open View“ i Balkan produkcija takođe nisu opravdali projekte koji su na konkursu u 2017. godini dobili ukupno oko 12 miliona dinara. Ipak, Grad Smederevo nije tražio povraćaj novca ovoj firmi i produkciji.

Osim u Smederevu, početkom 2018. godine projekti pančevačke firme „Brifing Banat“, izdavača portala Južni Banat, Gradskim upravama Pančevu, Plandištu i Opovu, pravdani su tekstovima koji nisu dostupni na ovom portalu, a za koje su u 2017. godini dobili oko sedam miliona dinara.  Grad Pančevo je i ove godine portalu Južni Banat dodelio 1,3 miliona dinara, iako je projekat za koji je dobio sredstva u 2017. godini, a koji je trebalo da bude realizovan na ovom portalu, pravdan linkovima koji nisu dostupni.

Iste komisije u spornim raspodelama

Koalicija novinarskih i medijskih udruženja (UNS, NUNS, NDNV, LP i ANEM), u komisijama za ocenjivanje projekata u ovoj godini je imala 144 predstavnika, pokazuju podaci sajta finansiranjemedija.rs. Podsetimo, Koalicija od 2015. godine predlaže po tri kandidata lokalnim samoupravama koje raspišu konkurs.

Inače, osim predstavnika Koalicije, ove godine projekte su ocenjivali predstavnici Kluba novinara Pomoravlja, Asocijacije elektronskih medija Vojvodine (AEMV), Nove mreže Srbije, Udruženja ComNet iz Subotice, Udruženja sportskih novinara iz Beograda, Društva novinara Niša, Profesionalno udruženje novinara Srbije (PROUNS)…

Podsetimo, predstavnici Kluba novinara Pomoravlja u 2018. godini ocenjivali su projekte u Jagodini i dodelili treću godinu za redom sva sredstva Kopernikusu RTV Jagodina d.o.o. iz Jagodine, iako je Državna revizorska institucija u izveštaju o poslovanju Grada Jagodine u 2016. godini navela da ova medijska kuća 3,2 od ukupno 7,2 miliona dinara koliko je dobila na konkusu te godine, nije iskoristila za „projektne aktivnosti“.

Osim u Jagodini, predstavnici istog udruženja ocenjivali su projekte i u Aranđelovacu kada su dodeli novac projektima medijske kuće čiji je račun u blokadi, ali i u Paraćinu gde su najviše novca dodeli portalu koji je registrovan neposredno pre raspisivanja konkursa.

Predstavnici AEMV-a ocenjivali su i ove godine projekte, iako je Osnovni sud u Novom Sadu presudio da je njihova preregistracija iz privrednog društva u udruženje nezakonita. Inače, AEMV je od 2015. godine, kao medijsko udruženje, iako to nije bilo, predlagalo članove u komisije za ocenu medijskih projekata.

Podsetimo, u Pravilniku za sufinansiranje medijskih projekata stoji da pravo na predlaganje članova komisije imaju novinarska i medijska udruženja  koja su registrovana najmanje tri godine  pre datuma raspisivanja konkursa, i koja uz predlog za članove komisije podnose i dokaz o registraciji.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend