20. apr 2021.

RTS daje milione za oglašavanje u tabloidima, kažu da im je važan samo „poslovni kriterijum“

Javni servis RTS planira da potroši više od 42 miliona dinara za oglašavanje svojih programa u tridesetak novina i internet portala. To možda i ne bi bilo problematično da među njima nema i tabloida koji svakodnevno šire lažne vesti i krše Kodeks novinara Srbije. Ipak, to RTS ne vidi kao problem. Za Raskrikavanje iz PR službe navode da se u odabiru partnera kod koga će se oglašavati vode isključivo „poslovnim kriterijumima“, a da je za poštovanje Kodeksa nadležan Savet za štampu.

Foto: Cenzolovka

Prošle i pretprošle godine za reklamiranje svojih programa RTS je izdvajao nešto više od 37 miliona dinara, da bi ove godine povećao i broj medija i iznos. Tako je najnovijim planom javnih nabavki isplanirano da se za reklamiranje u 31 štampanom i onlajn mediju izdvoji nešto više od 42 miliona dinara bez PDV-a, odnosno oko 360.000 evra.

Zasad je, prema dokumentaciji Uprave za javne nabavke, RTS predvideo da od tog iznosa potroši 14,5 miliona dinara (oko 124.000 evra) u Alo-u, Kuriru, Srpskom telegrafu, Informeru i Večernjim novostima kao i na njihovim portalima.

Reč je o medijima koji su, prema godišnjem monitoringu Raskrikavanja, samo na naslovnim stranima prošle godine objavili oko 1.200 lažnih ili neutemeljenih vesti. Istovremeno, to su mediji koji su, prema izveštajima Saveta za štampu, među najčešćim prekršiocima Kodeksa novinara Srbije.

Iz PR službe RTS-a ne vide kao problem to što će se oglašavati u neprofesionalnim medijima. Kako kažu za Raskrikavanje, u odabiru partnera se vode „isključivo poslovnim kriterijumima“, a za poštovanje Kodeksa je „nadležan Savet za štampu“.

Ono što im je bitno u planiranju ovakvih nabavki jesu između ostalog i „prethodna pozitivna poslovna iskustva“ i „adekvatni odgovori medija na potrebe RTS-a“. Navode i da javna nabavka nije okončana te da tek treba da upute poziv ovim medijima kada završe sa izradom konkursne dokumentacije.

Zašto je javnom servisu, koji ima najveću pokrivenost i najstabilnije prihode, uopšte potrebno oglašavanje? Za Raskrikavanje iz javnog servisa ističu da godinama unazad oglašavaju TV i radijske programe, RTS planetu, muzičku produkciju, PGP RTS, izdavačku i galerijsku umetnost. Osim toga, oglašavaju i javna akta i drugu dokumentaciju.

„Pored sredstava dobijenih od takse, RTS se finansira i od prihoda od marketinga, od prodaje programa i usluga. Složićete se da nam to daje puno pravo da promovišemo program od koga prihodujemo, i da ta činjenica oglašavanje čini podrazumevanom i veoma važnom komponentom poslovanja ove medijske kuće“, kažu iz RTS-a za Raskrikavanje i podvlače da se oglašavanje ne finansira od para koje građani daju za pretplatu, već isključivo od svojih komercijalnih prihoda.

„Važan je i podatak da, kao što se RTS oglašava u drugim medijima, tako se i drugi mediji prema sopstvenim potebama oglašavaju na RTS-u, što RTS-u donosi prihode u okviru marketinga“, dodaju iz RTS-a.

Među dnevnim novinama u kojima će se oglašavati, međutim, nema i lista Danas, koji je poznat po kritici vlasti. Na pitanje zašto, s obzirom na to da je po podacima sajta Alexa.com, portal Danasa među posećenijim medijskim sajtovima, iz RTS-a kažu da je poslednji ugovor sa njima okončan 2016. godine.

„Na osnovu ustanovljenih kriterijuma za planiranje oglašavanja (projekcije potreba na godišnjen nivou, prethodnih pozitivnih iskustava, adekvatnih odgovora medija na potrebe RTS-a i ispitivanje tržišta) nismo pokrenuli potpisivanje novog ugovora sa Danasom“, kažu za Raskrikavanje.

Posećenost portala je, prema njihovim rečima, važan ali ne i jedini kriterijum, ali navode da je, prema podacima agencije za ispitivanje tržišta Genius, Danas rangiran lošije nego na sajtu Alexa.com.

„Prema podacima Audience.rs, koje radi kompanija Genius, portal Danas.rs se tokom marta 2021, nalazio na 14. mestu rang liste posećenosti srpskih portala. Alo je bio na 5. mestu, Novosti.rs na 7. mestu“, kažu iz RTS-a.

Inače, ove godine je za reklamiranje programa RTS najviše novca izdvojio za medije u vlasništvu Igora Žeželja – novine Kurir i portal Mondo.rs– po 3,5 miliona dinara. Reč je o medijima koje je i Raskrikavanje više puta uhvatilo u širenju lažnih i neutemeljenih vesti.

Takvi su i mediji poput Informera, Alo-a ili Srpskog telegrafa sa kojima bi RTS trebalo da potpiše ugovore vredne po dva miliona dinara.

Ukupno pet miliona dinara biće izdvojeno i za oglašavanje u štampanom izdanju Večernjih novosti, na njihovom portalu i magazinu TV Novosti, a isti iznos je isplaniran za reklamiranje u Blicu, Bliz ženi i istoimenim portalima, kao i na sajtu Noizz.rs.

Za oglašavanje na portalu Telegraf.rs, za koji je Raskrikavanje takođe više puta utvrdilo da širi lažne vesti, javni servis je opredelio 4,8 miliona.

Šest miliona bi trebalo da košta reklamiranje programa RTS-a u magazinima Color Press Grupe u vlasništvu Velibora Đurovića i Roberta Čobana. Reč je o magazinima Hello, Gloria i Story. U vlasništvu ove kompanije su i portal Nadlanu.com i magazin Diplomacy and Commerce gde će oglašavanje koštati 800.000 dinara.

Osim toga, između ostalog predviđen je i ugovor sa listom Politika i njihovim portalom, vredan 2.540.000 dinara, kao i ugovor od 2,5 miliona dinara sa Nedeljnikom i istoimenim sajtom.

2 komentara za: “RTS daje milione za oglašavanje u tabloidima, kažu da im je važan samo „poslovni kriterijum“

  1. Dusan

    U tom slucaju trebalo bi preispitati da li je placanje TV pretplate opravdano. S jedne strane RTS nas ne informise korektno, a sa druge, daje nas novac tabloidima koji bukvalno lazu i kreiraju laznu i pisu kojekakve gluposti i izmisljotine o svakoj javnoj licnosti koja nije uz vlast, a ima svoj stav i muisljenje.
    Davati ima pare za tako nesto je glupost.

    26. apr 2021. at 18:01
  2. Tihomir Grozni

    Bilo je pitanje dana kad će i javni servis svih građana Srbije (kakva floskula!) biti uvučen u klupko finansijera režimske propagandne mašine: ’90-ih je širio govor mržnje, sad samo prećutkuje stvarnost. Ali će sad našim parama subvencionirati blatoide koji itekako šire govor mržnje i ludila. Ovo je udruženi zločinački poduhvat protiv zdravog razuma, isuviše providan da ne bi bio primećen. Očigledno je da se bliži finalni obračun režima sa bilo kakvim prividom slobode javne reči, i slobode kao takve.

    27. apr 2021. at 23:08

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend