29. nov 2018.

Udruženi burazerski poduhvat: Sve kreativniji načini za stavljanje novca građana u sopstveni džep

Korišćeni su manje ili više inovativni načini za pravdanje miliona dobijenih na medijskim konkursima u Pančevu: dok je tu obavezu eVršac ignorisao, Brifing Banat je dostavio linkove na nepostojeće tekstove, ista se imena pojavljuju u raznim medijima, angažuju se iste firme...

Foto: Pixabay, capri23auto

I pored nepravilnosti u izveštajima pojedinih medija koji su u Pančevu dobili sredstva na konkursu za projektno sufinansiranje 2017. godine, gradska vlast nije reagovala i tražila da novac koji su dobili vrate.

Firma Brifing Banat d.o.o. iz Pančeva, koja je 2017. godine bila izdavač portala www.juznibanat.rs, recimo, u izveštaju je kao dokaz da je uradila ono na šta se obavezala u projektu, za koji je dobila četiri miliona dinara, dostavila linkove koji nisu mogli da se otvore.

Povezane priče

U izveštaju o realizaciji projekta „Budimo informisani“, u koji je Cenzolovka imala uvid, postoji više od 1.700 linkova koji nisu dostupni na sajtu tog portala. Kada se ukuca bilo koji link – pojavljuje se „greška 404“.

U Odeljenju za kulturu, informisanje, mlade, civilni sektor i sport u okviru Sekretarijata za javne službe i socijalna pitanja Grada Pančeva tvrde da su linkovi bili dostupni kada su stigli u lokalnu samoupravu, te da u Pravilniku o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja ne postoji vremensko ograničenje za dostupnost informacija proizvedenih u okviru projekta.

Privredno društvo koje trguje hemijskim proizvodima na veliko Galone Chemicals održavalo internet stranicu Radija BUS za vreme emitovanja emisija (faktura na 100.002 dinara), održavalo veb-sajt (faktura na 74.998), pružilo uslugu snimanja na terenu (faktura na 252.000)…

Dakle, mogli su da nestanu i odmah pošto su stigli u gradsku upravu.

Neobična situacija desila se i sa portalom www.evrsac.rs, koji je prošle godine od Grada Pančeva dobio 1,5 miliona dinara za sufinansiranje medijskih sadržaja. U njihovom izveštaju navedeno je da je od 13. juna do 31. decembra objavljeno više od 300 „originalnih medijskih sadržaja“.

U dostavljenoj dokumentaciji u koju smo imali uvid u aprilu ove godine, međutim, dokaza o objavljenim medijskim sadržajima nije bilo.

Ipak smo, na naš zahtev, tokom novembra iz Odeljenja za kulturu, informisanje, mlade, civilni sektor i sport dobili spisak linkova 356 medijskih sadržaja portala www.evrsac.rs, koji je, očigledno, u međuvremenu dostavljen lokalnoj samoupravi.

U vestima dominiraju pozitivne informacije vezane za jednu političku stranku (SNS) i negativne koje se odnose na pojedine stranke današnje opozicije. Uočljivo je da je ovaj medij novac građana i građanki Pančeva trošio za vesti u kojima se diskredituju, optužuju i napadaju pančevački privrednici, novinari, opozicioni političari, i kojima se krši medijska etika.

UMESTO DA BUDU TUŽENI, PORTALI NAGRAĐENI

U 2017. godini Grad Pančevo je sproveo dva konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja – prvi u februaru, drugi u septembru.

Raspodeljeno je 39.776,900 dinara, a mi smo analizirali 12 projekata koji su prošle godine dobili milionske iznose (od milion do šest miliona).

U članu 42 Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja stoji da „korisniku sredstava koji ne dostavi u roku i u propisanoj formi narativni i finansijski izveštaj o realizaciji projekta, organ koji dodeljuje sredstva upućuje zahtev za povraćaj sredstava“.

Ovim članom predviđeno je i da se informacija o korisnicima sredstava koji nisu dostavili narativni i finansijski izveštaj o realizaciji projekta, odnosno koji nisu izvršili povraćaj sredstava, objavi na veb-sajtu lokalne samouprave.

Advokat Veljko Milić, koji se bavi medijskim pravom, objašnjava da onaj ko je raspisao konkurs ima obavezu da prati izvršenje projekata, te da medij, ukoliko ne izvrši ugovorne obaveze, treba prekršajno da odgovora.

Ipak, Grad Pančevo se nije odlučio da protiv ovih medija pokrene tužbe, već je sajt www.epancevo, koji je u vlasništvu eVršac Group, nagradio sa 4,1 milion dinara, koliko su dobili na konkursu za sufinansiranje medijskih sadržaja u Gradu Pančevu u 2018. godini.

Portal www.juznibanat.rs takođe je nagrađen, ali nešto skromnijim iznosom – sa 1,3 miliona.

Nedim Sejdinović, predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine, kaže za Cenzolovku da zabrinjava sve veća bahatost predstavnika vlasti i njihovih medija.

„Izgubili su svaki osećaj za meru. To je valjda posledica činjenice da nisu kažnjeni na izborima zbog toga, već su, naprotiv, nagrađeni. Problemi u medijskoj sferi se očigledno ne mogu rešavati samo aktivizmom medija, novinarskih i medijskih organizacija i pritiskom međunarodnih organizacija. Oni su mnogo dublji i plašim se kako će se sve to na kraju završiti“, kaže Sejdinović.

 

Visoki troškovi produkcije za sajt koji prenosi tuđe vesti

Društvo sa ograničenom odgovornošću eVršac Group, koje je izdavač portala www.evrsac.rs, prošle godine je od Pančeva dobilo 1,5 miliona dinara za projekat „Učešće građana u javnom informisanju“.

U revidiranom budžetu stoji da će tih milion i po biti potrošeno za dizajn, izradu softvera i aplikacije za mobilne android platforme za informisanje građana Pančeva.

Međutim, iz finansijskog izveštaja može se videti da je 375.000 dinara potrošeno na honorare, fotograf je plaćen milion dinara (AIR team), a troškovi dopisnika bili su pola miliona (Focus Media).

Zedu media i Webster registrovani su pošto su odobreni projekti u Pančevu, što im nije smetalo da inkasiraju oko 1,2 miliona, odnosno oko 875.000 dinara

U izveštaju Brifing Banata, izdavača portala www.juznibanat.rs, stoji da je za potrebe dizajna za projekat „Budimo informisani“ potrošeno 324.000 dinara, a za obuku redakcije 451.000. Lektura je koštala 350.000, a prevođenje 328.000 dinara. Fotografije su koštale 348.000 dinara, a izrada analitike 195.000.

Poznato je da sajt većinu sadržaja preuzima iz drugih medija i da svoju video-produkciju gotovo da i nema, ali su za nju ipak potrošili 180.400 dinara.

Većinu tekstova na portalu čine servisne informacije, izveštaji i prenesene vesti. Ipak, u pravdanju projekta stoji da je snimljen i istraživačko-novinarski prilog iz oblasti infrastrukture, obrazovanja, naučnoistraživačke oblasti.

Nedim Sejdinović kaže da postoje različite aktivnosti koje su važne za realizaciju projekta, pa je teško uopšteno govoriti šta jesu, a šta nisu opravdani troškovi sa stanovišta javnog interesa.

„Problem je, međutim, to što se suštinski niko ne bavi samim budžetom, jer nema niti volje niti stručnosti za to. I to je jedan od razloga zbog čega u komisijama treba da sede stručni ljudi – da bi prepoznali šta jesu, a šta nisu opravdani troškovi. Ovi koji sada u njima sede o medijima ne znaju ni najelementarnije stvari, a kamoli to. Takođe, niko na kraju i ne kontroliše suštinski kako se novac utrošio. A to treba da bude postupak ozbiljne analize troškova u odnosu na realizovane aktivnosti. U pitanju je spoj lenjosti, nestručnosti i loših namera“, ocenjuje naš sagovornik.

Podsećanja radi, preduzeće Brifing Banat je u 2017. godini, na konkursima za medije sa portalom Južni Banat dobilo gotovo 20 miliona dinara i iz budžeta Grada Vršca, te opština Opovo, Bela Crkva, Kovačica, Kovin, Alibunar i Plandište.

Posao za društvo koje trguje hemijskim proizvodima

Analiza je pokazala da je jedan deo podnosilaca projekata povezan na taj način što angažuju iste firme ili preduzetnike prilikom realizacije projekata. Nisu slučajna ni ista imena koja se pojavljuju u više medija.

Tako je, na primer, Grad Pančevo na prvom konkursu u 2017. godini 2,4 miliona dinara dodelio preduzeću za radio-difuziju i telekomunikaciju BUS d.o.o. Kovin, izdavaču Radija BUS iz Kovina, za projekat „Moj komšija“.

Preduzeće je plaćalo održavanje internet stranice radija, održavanje veb-sajta, snimanje, obuke projektnog tima i izradu analitike privrednom društvu Galone Chemicals, koje je u APR-u bilo registrovano za delatnost trgovine na veliko hemijskim proizvodima, pokazalo je naše istraživanje.

Radio BUS i portal www.evrsac.rs angažovali su istu preduzetnicu, Oliveru Miletić, vlasnicu Studija za fotografisanje i snimanje AIR team, koja je upisana u registar APR-a 27. januara 2017. godine, i obrisana 5. februara 2018. godine

Od 23. januara 2017. godine preduzeće za radio-difuziju i telekomunikaciju BUS d.o.o. Kovin menja vlasnika i direktora. Na mesto direktorke Elizabete Tot dolazi Miroslav Stojanović, bivši urednik portala Južni Banat, koji je prošle godine takođe dobio na pančevačkom konkursu četiri miliona dinara.

Radio BUS i portal Južni Banat imaju, osim Miroslava Stojanovića, još nešto zajedničko. I jedni i drugi koristili su usluge firmi Webster i Zedu media. Prva se bavi veb-portalima, a angažovana je za potrebe prevođenja, koordinacije društvenih mreža, lekture, fotografije.

Firma Zedu media d.o.o. iz Beograda osnovana je 18. jula 2017. godine za proizvodnju kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskog programa. Portal Južni Banat i Radio BUS angažovali su tu firmu za fotografije, izradu analitike, lekturu, prevođenje, dizajn, video-produkciju, obuke projektnog tima, promociju, koordinaciju društvenih mreža.

Webster d.o.o. je registrovan 21. septembra 2017. godine, sa adresom u Starčevu, dakle četiri meseca nakon što je doneta odluka o odobrenim projektima na prvom konkursu za sufinansiranje medijskih sadržaja u Pančevu. Od ova dva projekta firma Zedu media je inkasirala oko 1,2 miliona, a Webster oko 875.000 dinara.

Ipak, najinteresantnije je to što je privredno društvo koje trguje hemijskim proizvodima na veliko Galone Chemicals održavalo internet stranicu Radija BUS za vreme emitovanja emisija (faktura na 100.002 dinara), održavalo veb-sajt (faktura na 74.998 dinara), izradilo analitiku poseta (faktura na 30.002,40 dinara), pružilo uslugu snimanja na terenu (faktura na 252.000 dinara) i obučavalo projektni tim (faktura na 125.000 dinara).

„Pljačka novca građana i kontrola medija“

Dalje, Radio BUS i portal www.evrsac.rs angažovali su istu preduzetnicu, Oliveru Miletić, vlasnicu Studija za fotografisanje i snimanje AIR team, koja je upisana u registar APR-a 27. januara 2017. godine, i obrisana 5. februara 2018. godine. Vršački portal je dao milion dinara ovom studiju za naknadu za fotografa, a Radio BUS 360.000 dinara za troškove snimanja na terenu.

Portal www.evrsac.rs platio je i Draganu Miletiću, vlasniku studija Focus Media, koji ima isti matični broj i PIB i nalazi se na istoj adresi u Pančevu kao i AIR team. Preduzetnici oba studija imaju isto prezime. Studio Focus Media dobio je 500.000 dinara za naknadu za dopisnika.

Uočljivo je da je evrsac.rs novac građana i građanki Pančeva trošio za vesti u kojima se diskredituju, optužuju i napadaju pančevački privrednici, novinari, opozicioni političari, i kojima se krši medijska etika

Radio BUS je angažovao i privredno društvo Kos media group za potrebe izrade analitike, u iznosu od 20.000 dinara. Pretežna delatnost ovog privrednog društva, koje je osnovano 3. februara 2017. godine, jeste nespecijalizovana trgovina na veliko.

Portal Južni Banat je promenio urednika i izdavača, i to 20. decembra prošle godine. Umesto Miroslava Stojanovića upisuje se novi urednik Aleksandar Čupić, koji je urednik portala www.evrsac.rs, a umesto firme Brifing Banat d.o.o., nastaje novinarska agencija Južni Banat d.o.o. iz Pančeva, vlasnika Marka Ristivojevića.

Stojanović je u januaru 2017. godine postao vlasnik firme Brifing Banat preuzevši je od Zorana Šćekića, koji ju je osnovao u septembru 2016. Od Šćekića je ubrzo preuzeo i funkciju glavnog urednika sajta juznibanat.rs.

Očiglednu povezanost portala, koji dobijaju velike sume novca iz gradskih i opštinskih budžeta, Nedim Sejdinović ocenjuje kao „udruženi zločinački poduhvat kojim se, po svemu sudeći, upravlja iz partijske centrale“.

„Treba naglasiti i to da se novac prema medijima odliva u mnogo većoj meri kroz druge mehanizme, kao što su javne nabavke, donacije, sponzorstva i slično, što u velikoj meri ostaje neistraženo. Cilj je dvostruki: prvi je ordinarna pljačka novca građana, a drugi je, naravno, kontrola medija. Sistem je uspostavljen tako da su mediji istovremeno i ucenjeni i korumpirani. Ako su kooperativni i poslušni, gazda će pronaći način da ih finansira, pa makar i preko fantomskih firmi koje valjda treba da obezbede privid ‘različitosti‘. Ako su neposlušni, doživeće pravu noćnu moru”, zaključuje Sejdinović.


Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Javni novac za javni interes“, koji sprovode BIRN, NUNS i SĆF, a finansira Evropska unija. Stavovi izrečeni u ovom tekstu predstavljaju stavove autora i ne odslikavaju stavove EU.

1 komentar za: “Udruženi burazerski poduhvat: Sve kreativniji načini za stavljanje novca građana u sopstveni džep

  1. Lazar

    Skoro pa isto i u Bačkoj Palanci. Samo su imena pojedinaca i firmi drugačija.

    05. dec 2018. at 08:30

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend