28. mar 2018.

Novinari vidovnjaci: Mediji uhapsili Đurića satima pre hapšenja

Gojko Raičević, urednik podgoričkog portala IN4S, potvrdio za Cenzolovku da je vest o tome da su kosovski specijalci uhapsili Marka Đurića objavio oko šest sati pre nego što je on zaista priveden, ali nije želeo da kaže ko je izvor te informacije. Blic je prvu vest o tome da je Vučić sazvao hitnu sednicu SNB izbrisao

Vest o hapšenju na portalu pravda.rs objavljena u 12.06 (printskrin)

Pripadnici specijalne jedinice Kosovske policije uhapsili su u ponedeljak direktora Kancelarije za KiM Marka Đurića u Kosovskoj Mitrovici, tokom održavanja skupa posvećenog unutrašnjem dijalogu o Kosovu. Nakon ispitivanja u policijskoj stanici u Prištini, Đurić je proteran sa Kosova.

Upad policije na skup u Mitrovačkom dvoru i hapšenje Đurića dogodili su se, prema izveštajima medija, u ponedeljak između 17.35 (RTS) i 17.40 (N1, pozivajući se na Insajder); agencija Beta tu vest je pustila u 17.45. RTS je javio da je Đurić, zajedno s Nikolom Selakovićem, generalnim sekretarom predsednika Srbije, u Kosovsku Mitrovicu stigao oko 16.50.

Vest o stvarnom hapšenju – bajata

IN4S prvi lansirao priču, ali nije naznačeno vreme objavljivanja (printskrin)

Za jedan broj korisnika interneta, međutim, ovo je bila skoro pa bajata vest.

Naime, pet sati pre stvarnog hapšenja proruski portal pravda.rs iz Beograda objavio je vest koja je, ispostavilo se, tek trebalo da bude ispisana.

Taj portal je prekjuče u 12.06  objavio vestROSU UHAPSILA MARKA ĐURIĆA! Vučić sazvao sednicu Saveta za nacionalnu bezbednost!

Prema brojaču na sajtu, podeljena je na Fejsbuku oko 1.900 puta.

U pitanju je, međutim, objava koja je preuzeta s portala – iz Crne Gore.

IN4S iz Podgorice objavio je vestROSU UHAPSILA MARKA ĐURIĆA!“, ali na sajtu nije naznačeno vreme emitovanja. Od Gojka Raičevića, glavnog urednika IN4S, saznajemo da je informacija o hapšenju Đurića emitovana „malo pre nego što se pojavila na pravda.rs“.

„Vijest sam dobio u 11.14. i objavljena je u narednih, recimo, pola sata, svakako prijepodne“, naveo je Raičević u prepisci s novinarom Cenzolovke.

Raičević, međutim, nije želeo da odgovara na pitanja o tome otkud i kako se vest o hapšenju pojavila – satima pre stvarnog hapšenja.

„Zaista nemam šta da vam kažem (o tome). Ja bih i sam objavio pikanterije na IN4S, ali ugrozio bih izvor informacija, a slažemo se da se to ne radi“, naveo je glavni urednik, kako ga opisuje, „srpskog portala sa sjedištem u Podgorici“.

Prema vremenu objave na Tviteru, podgorički portal je vest o hapšenju objavio u 11.18 (printskrin)

Inače, skup u Kosovskoj Mitrovici prvobitno je trebalo da počne u 12.44. Sat vremena ranije RTS objavljuje na svom sajtu da je zamenik komandanta Kosovske policije Besim Hoti izjavio da interventne jedinice za region Sever imaju zadatak da direktoru vladine Kancelarije za KiM Marku Đuriću ne dozvole da pređe administrativnu liniju.

Negde u to vreme IN4S objavljuje da su Đurića uhapsili pripadnici ROSU.

Da li se objavljeno temelji na „nezvaničnim saznanjima“, jesu li ona potekla od „anonimnog izvora“, „dobro obaveštenog izvora“ ili nešto slično, nigde se ne navodi.  Nema ni pokušaja da se informacija proveri. (Jedan od komentatora na podgoričkom portalu dovodi u pitanje tačnost informacije jer primećuje da „nijedan srbijanski medij ne javlja da je uhapšen Marko Đurić“.)

Objava koju brzinom svetlosti prenosi pravda.rs neznatno se razlikuje od izvorne, pa su tako Đurića uhapsili „pripadnici specijalne policijske snage Kosova*“, odnosno „samoproglašenog Kosova“, i to „na Kosmetu“, odnosno „na prostoru Kosova i Metohije“. Očito se nije pretpostavljalo da bi to moglo da bude u severnom delu Kosovske Mitrovice!?

Na oba portala se, zato, u drugom pasusu, kao, valjda, logična posledica hapšenja, isto navodi da je „predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić zakazao hitnu sednicu Saveta za nacionalnu bezbednost“.

U trenutku kada su (najmanje) ova dva portala emitovala objave o „hapšenju“, u medijima se, istina, najavljivalo održavanje sednice tog tela – ali  tek za utorak. Ni podgorički ni beogradski portal nisu precizirali za kad je sednica sazvana, da li za utorak ili… možda i pre toga?

Blic je, naime, pozivajući se na nezvanična saznanja, u ponedeljak u 9.39 objavio da je Vučić za utorak u 10 časova sazvao hitnu sednicu Saveta za nacionalnu bezbednost, što su preneli i drugi mediji.

Tu vest sada  je moguće pronaći samo u „keš memoriji“ – Blic je u međuvremenu promenio samo naslov (vreme emitovanja ostalo je nepromenjeno) i prilagodio ga događajima od prekjuče posle podne zbog čega je Vučić hitno sazvao sednicu Saveta za 19.30.

Iz „lajv bloginga“ koji su vodili pojedini mediji vidi se da je vest o zakazivanju sednice emitovana oko 18 časova, dakle neposredno nakon Đurićevog hapšenja.

Portal pravda.rs preneo je „vest“, s nešto izmenjenim naslovom, u 12.06 (printskrin)

Nisu uklonili tragove o grešci

Iako se pokazalo da je u pitanju klasičan fejk njuz, pomenuti portali ipak nisu pribegli, medijima tako svojstvenom, uklanjanju tragova o grešci – brisanju sporne objave, drugim rečima. Ista stvar je i s objavom na društvenim mrežama – eno ih i dalje na Tviteru i Fejsbuku.

Na Tviter nalogu Pravde, kao i na samom sajtu, čak je moguće pronaći demanti koji je Kancelarija za KiM uputila nakon objavljivanja vesti o navodnom hapšenju Marka Đurića.

Na sajtu Kancelarije za KiM, avaj, ne postoji takav demanti, niti ga je moguće pronaći u medijima, iako Pravda svoju vest temelji upravo na izveštavanju drugih medija.

Sasvim je moguće da ekipe koje rade na tim portalima i ne vide razlog za brisanje, ili makar apdejtovanje objave, jer je, evo, Marko Đurić ZAISTA uhapšen, a Vučić je ZAISTA zakazao sednicu Saveta za nacionalnu bezbednost. Sve to, moliću lepo, stoji u naslovima…

Osim ako vam je problematično vreme emitovanje vesti. Ili, preciznije, „vesti“ koja je, suprotno novinarskim standardima, nastala kao reakcija na, u datom trenutku, nepostojeći događaj, nepostojeće hapšenje. A novinarstvo, kao što u osnovi ne trpi lažne vesti, tako ne trpi ni vidovnjaštvo.

Kao ni eventualno druge motive do onog da se potpuno, precizno, tačno i objektivno informiše javnost o događajima koji su se ZAISTA desili.

Komentari na podgoričkom sajtu pokazuju da je vest objavljena pre podne (printskrin)

1 komentar za: “Novinari vidovnjaci: Mediji uhapsili Đurića satima pre hapšenja

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend