12. apr 2016.

Vranje: Medijski pluralizam predizbornog doba

Na istom poslu: Vranjska plus i SNS dele adresu i ciljeve

Na istom poslu: Vranjska plus i SNS dele adresu i ciljeve

Tri vranjske televizije i dalje sasvim različito sagledavaju istu realnost. Ovaj put jedna se fokusirala na premijerov osmeh, druga na ozbiljnost, dok je treća odlučila da ga potpuno ignoriše i dnevnik posveti Blagovestima, čoveku koji je preminuo od ujeda ose i jubileju Pedagoškog fakulteta

Ukoliko bi neko poželeo da na primeru jednog važnog događaja uporedi izveštavanje tri najuticajnije i najgledanije lokalne televizije u Vranju u predizbornoj kampanji, poseta premijera Srbije i lidera SNS-a Aleksandra Vučića Vladičinom Hanu u četvrtak 7. aprila svakako je dobra prilika za to.

Sasvim očekivano, u pristrasnosti je prednjačila naprednjacima naklonjena TV Vranjska plus, na kojoj je četvrtina dnevnika posvećena događajima u kojima je Vučić tog dana učestvovao. Sve je u tom dnevniku delovalo bajno i sjajno. Prećutani su, međutim, neki vrlo važni, a po ovu opštinu poražavajući podaci.

U Vladičinom Hanu danas živi 21.000 stanovnika, što je za 7.000 manje nego pre desetak godina. Osim što je izostavljen taj podatak (objavili su ga samo neki mediji), u prilogu Vranjske plus nije bilo ni informacije da premijer u Hanu otvara prvu novu fabriku posle 30 godina, te da je u poslednje tri decenije u samom gradu propalo petnaestak velikih, nekada uspešnih preduzeća i da danas opstaju samo manji proizvodni pogoni. Takođe, gledaoci nisu mogli da čuju ni da je broj nezaposlenih – a ima ih 4.000 – za oko 1.000 veći od broja zaposlenih.

Nasmejani premijer

U prilogu Vranjske plus sve vreme gledamo nasmejanog premijera (u kadru su i ministar privrede Željko Sertić i ministar trgovine Rasim Ljajić). Pušten je deo u kojem Vučić priča kako je Vlada Srbije obezbedila 4,7 miliona evra kako bi se u novoj fabrici delova za automobile u Vladičinom Hanu „zaposlili radnici i kako bi imali budućnost“.

Vučić, ali samo ozbiljno: Radio-televizija Vranje i dalje uz socijaliste

Vučić, ali samo ozbiljno: Radio-televizija Vranje i dalje uz socijaliste

Novinar naglašava da je Vučić obišao još tri manja proizvodna pogona u industrijskoj zoni, a o tome u nastavku dnevnika sledi poseban prilog. Opet se citiraju njegove reči da mu se „niko od radnika nije ni na šta požalio“ i da su mu ljudi govorili kako su „presrećni što mogu opet da rade“. Novinar potencira kako je Vučić najavio da će u ovoj opštini biti otvorene nove deonice Koridora 10 u danima pred izbore 24. aprila.

S druge strane, izveštaj socijalistima bliskog RTV-a je mirniji i kraći za dva minuta. Čuju se u prilogu i neki drugi podaci. Recimo, da u fabrici auto-komponenti, iako je Vučić pominjao da će u njoj biti zaposleno 1.200 radnika, trenutno radi samo 200 ljudi. U premijerovoj tonskoj izjavi nema onih velikih reči i obećanja, već je pušten deo u kom on priča manje bitne stvari, a primetno je i to da je u odnosu na prilog Vranjske plus prikazano mnogo manje Vučićevog osmeha.

Čim je premijer počeo da govori o tome kako u Hanu žive „vredni ljudi koji vole da rade“ i krenuo da se smeje, usledio je uočljiv tonski rez bez ikakve pokrivalice. Premijer je nastavio ozbiljno da govori o nekim podacima, a izostale su pohvale Hančanima koje su vidljive u prilogu Vranjske plus.

U prilogu RTV vidimo i jednu novinu – događaju je prisustvovao i turski ambasador u Srbiji Mehmet Kemal Bozaj (potpuno izopšten iz izveštaja Vranjske plus), koji je čak govorio i u sklopu zvaničnog protokola.

Građanima na dar

Vranjski OK portal o otvaranju fabrike izveštava agencijski. Jedino se citira Vučićeva rečenica: „Ovakvu zahvalnost investitori retko gde mogu sresti.“ Ovaj medij informisao je istog dana javnost u Pčinjskom okrugu o jednom događaju koji su svi ostali propustili da registruju: u čast pokretanju proizvodnje u novoj fabrici turskog investitora lokalna naprednjačka vlast u Vladičinom Hanu organizovala je istog dana koncert „kao dar građanima“.

Prvi put otkako je počela da radi naprednjačka TV Vranjska plus, u jednom njenom prilogu pojavio se gradonačelnik Vranja i lider SPS-a Zoran Antić, doduše tek u 17. minutu, i to povodom Svetskog dana Roma

OK portal izvestio je o tome da je pred početak nastupa preko video-bima prikazano sve ono što je premijer tog dana govorio na otvaranju fabrike, a potom je pušten i film o učinku naprednjačke vlasti u Vladičinom Hanu u poslednje dve godine. Ovaj medij primetio je da je bend zbog toga na binu izašao sa sat vremena zakašnjenja.

Vranjska TV Info puls, bliska Jedinstvenoj Srbiji, za razliku od svih ostalih medija na kojima je poseta Vučića bila udarna vest, svoj večernji dnevnik 7. aprila započela je informacijom da Srpska pravoslavna crkva obeležava Blagovesti.

Vlasnici ove privatne televizije očito su bili spremni na veliku žrtvu zarad potpunog ignorisanja Vučićeve posete Hanu, budući da ni sekund vremena u svom dnevniku nisu posvetili predizbornoj konvenciji JS i Dragana Markovića Palme u Hali sportova u Vranju. Inače, u dosadašnjoj kampanji njihovi izveštaji su svakog radnog dana počinjali predstavljanjem aktivnosti JS, pa makar to bili promotivni skupovi u mesnim kancelarijama.

Svoj na svome: Palma na Info puls s danom zakašnjenja

Svoj na svome: Palma na Info puls s danom zakašnjenja

Umesto da izveštava o važnim predizbornim događajima, voditeljka je 7. aprila čitala informaciju o osobi iz Vranja koja je preminula od ujeda ose. Sledili su prilozi o jubileju Pedagoškog fakulteta, Svetskom danu zdravlja, sportske informacije i vremenska prognoza. Dnevnik je završen bez ijednog priloga o predizbornim ili bilo kojim drugim aktivnostima političkih stranaka.

Sedam minuta za Palmu

Istog dana u Vranju je boravio i predsednik Srpskog pokreta Dveri Boško Obradović, koji je u centru grada razgovarao sa građanima, što detektuje RTV u prilogu od 50 sekundi. Ipak, u ovoj kući smatrali su da Obradoviću ipak ne bi trebalo da daju ni sekund tonskog obraćanja biračima: samo je prepričana njegova izjava da Dveri ne žele u vladu koja ide u NATO, već u vladu koja se okreće Rusiji.

OK portal jedini je izvestio da je zbog blokade puta i protesta građana na ulazu u Bosilegrad ministarka Zorana Mihajlović otkazala planirane posete Vranju i Surdulici

Međutim, za gledaoce je pravo iznenađenje bilo to što je o ovom skupu izvestila naprednjačka Vranjska plus: do tog dana za tu televiziju postojao je samo SNS. Još je veće iznenađenje što je Obradoviću u 11. minutu udarne informativne emisije dozvoljeno da rad aktuelne Vučićeve vlade vrednuje ocenom nula. Govorio je ceo minut.

TV Info puls budi se narednog dana. Iako dnevnik od 8. aprila počinje izveštajem o Svetskom danu Roma, već u drugom minutu pojavljuje se prilog o Palminim aktivnostima prethodnog dana, uz pompeznu najavu lidera JS da će on lično u narednom periodu u Vranje dovesti jednog italijanskog investitora čije ime nije saopštio. Sledi sedam minuta izveštaja o konvenciji JS održanoj dan ranije. Odlučeno je ipak da ide i Vučić „od juče“, ali u prilogu tri puta kraćem.

Gotovo da predstavlja senzaciju to što je TV Info puls u dnevniku od utorka 5. aprila izborni blok započela prilogom sa konferencije za medije SPS-a. Međutim, sve se vratilo „u normalu“ sledećim, osmominutnim izveštajem sa „vrlo posećenih predizbornih skupova JS“ u vranjskim selima. Dnevnik je trajao 16 minuta.

Dok je Vranjska plus potpuno ignorisala konvenciju Dragana Markovića Palme u Vranju na dan kada je održana (dali su mu prostora tek narednog dana), socijalistički RTV posvetio mu je nešto više od jednog minuta u večernjem terminu, potencirajući Markovićevu izjavu: „Ne znam ko će biti gradonačelnik, ali sam siguran da bez JS nema nove vlasti u Vranju.“

RAT ZA KANALIZACIJU

Socijalistima bliska Radio-televizija Vranje proteklih dana izveštavala je intenzivno o tome kako žitelji jedne od gradskih ulica u Vranju opstruiraju izgradnju 200 metara kanalizacione mreže. U prilogu se moglo čuti (ali ne i videti) da radove javnih preduzeća grada kojim vlada koalicija okupljena oko SPS-a navodno sprečavaju predsednik i članovi Mesnog odbora SNS-a iz političkih razloga. U tekstu OK portala o istoj temi citira se izjava direktora JP „Vodovod“ „da su radove sprečili ljudi koji su imali primedbu na tajming izvođenja radova“ i tumači kao pokušaj sticanja političkih poena za SPS i aktuelnu lokalnu vlast uoči izbora.

RTV je narednog dana izvestio da su uz asistenciju policije i prisustvo svih članova Gradskog veća Vranja na licu mesta radovi ipak počeli. Citira se izjava gradonačelnika i šefa SPS-a Zorana Antića „da je pokušaj ometanja radova priča sa političkom pozadinom“.

Zorana na barikadama

Ministarka Zorana Mihajlović u dnevniku Vranjske plus 8. aprila dobija skoro šest minuta kroz dva zasebna izveštaja o poseti opštini Bosilegrad, naseljenoj pretežno bugarskom nacionalnom manjinom. U fokus se stavlja njena najava o radnim mestima za 250 ljudi „u narednim danima i nedeljama“. Ne pamti se kada je u ovoj opštini neko zaposlen u proizvodnom pogonu jer su gotovo sve fabrike davno propale, ali to se u prilogu ne pominje.

OK portal jedini izveštava o tome da je zbog blokade puta i protesta građana na ulazu u ovo mesto Mihajlovićeva otkazala planirane posete Vranju i Surdulici.

Prvi put otkako je počela da radi naprednjačka televizija Vranjska plus, 8. aprila u jednom njenom prilogu, posvećenom Svetskom danu Roma, pojavio se gradonačelnik Vranja i lider SPS-a Zoran Antić (doduše tek u 17. minutu, tri minuta pred kraj dnevnika). Dato mu je tridesetak sekundi da čestita praznik pripadnicima ove nacionalne manjine, da bi potom spikerka istim povodom pročitala nekoliko telegrama čestitki lokalnih funkcionera SNS-a, što je trajalo skoro minut i po.

RTV je, s druge strane, jedini lokalni medij koji je izvestio o tome da je u Vranju održano predavanje „Levica bez alternative“, na kome je govorio istoričar i potpredsednik SPS-a Predrag Marković, promovišući uglavnom ideologiju socijalista u aktuelnom političkom trenutku.

Pošto televizije i dalje ne rade za vikend, građani Vranja su jedino preko OK portala u subotu 9. aprila mogli da se informišu o tome da su neposredno pre isteka roka za predaju lista za lokalne izbore u Vranju i Vranjskoj Banji potpise predale još tri partije i grupe građana.

IZBORI I MEDIJI

Između dva izborna kruga, lokalni mediji su privatizovani, pritisci na medije i novinare intenzivirani, a uprkos setu novih medijskih zakona, čini se da je ideal objektivnog, nepristrasnog i profesionalnog izveštavanja dalji nego ikad. Kako to izgleda u praksi? Kako o izborima izveštavaju mediji koji odnedavno imaju nove vlasnike? Kako se političari ponašaju prema novinarima lokalnih medija, a kako novinari prema njima? Tokom predizborne kampanje, o ovim temama za Cenzolovku pišu novinari iz Pančeva, Kragujevca, Kruševca, Čačka i Vranja.

 

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend