17. dec 2016.

Kako su jutjuberi postali jači od TV zvezda

U Srbiji postoji niz jutujbera koji za sada ne zarađuju milione, ali neki verovatno zarađuju više od mame i tate, što nije loše za početak

youtube-generation-520x245

Pre nekoliko godina prvi klinci su počeli da postavljaju svoje video-snimke na Jutjub. Sedeli su ispred jeftine veb-kamere u svojim sobama i pričali o tipičnim tinejdžerskim problemima, komentarisali svakodnevna dešavanja i novotarije. Publika im se sastojala od stotinak ljudi, poznanika iz škole, familije i komšiluka. Povremeno bi se u pozadini lošeg i mutnog snimka videla majka koja otvara vrata i donosi detetu ručak.

Pet godina kasnije, neki od ovih klinaca su poznatiji od većine TV zvezda i zarađuju po nekoliko miliona dolara godišnje. U kultnim američkim tok-šou emisijama gostuje Obama, a odmah posle njega poznata jutjuberka. Zapravo, jutjuberi su dobili toliku medijsku moć da klasične TV zvezde sada gostuju na njihovim Jutjub kanalima. Došli su iz ogromnih milionskih studija da sede u njihovim spavaćim sobama.

Ovaj fenomen se polako širi i u Srbiji, i mi već imamo dvadesetak jutjubera koji su jedine zvezde koje priznaju klinci i tinejdžeri – TV zvezde su postale „za matorce”. Kako se ovo desilo?

Osnovni razlog zbog kog je popularnost jutjubera skočila preko noći je to što se ljudi sa njima lako identifikuju. Kada vidimo osobu na televiziji, možemo imati divljenje, strahopoštovanje, prezir, zavist i razne druge emocije, ali nikako ne i poistovećivanje. Osobe na televiziji su sređene, prenašminkane, pričaju bajke o nekakvim snimanjima, koncertima, glamuroznim putovanjima, dok gledalac sa bubuljicom na licu sedi na kauču i razmišlja o svakodnevnim problemima.

Jutjuberi su uspeli upravo zbog toga što su centralna tema njihovih klipova ovi svakodnevni problemi i svakodnevne pojave. Oni će napraviti epizode pod nazivom „Deset stvari koje me nerviraju u gradskom prevozu” ili „Sedam vrsta odeće koju nose isfolirani ljudi”. To su teme koje nikada nećete videti na televiziji ili ih bar nećete videti u tom iskrenom, subjektivnom formatu koji imaju jutjuberi.

Na televiziji tradicionalno vlada princip objektivnosti. Novinari su školovani da budu objektivni ili da bar prividno deluju kao da su objektivni, čak i kada nisu. Jutjuberi imaju nešto drugo – princip polarizacije. Njihovi ekstremno subjektivni stavovi, koji nikada ne bi prošli na televiziji, automatski polarišu gledaoce na „za” i „protiv” i generišu im gledanost, ne samo onih koji ih podržavaju, već i njihovih „hejtera”. Iz mog dugogodišnjeg iskustva na internetu, mogu vam reći da je ova polarizacija možda i najbitniji faktor, ako želite da imate veliki broj ljudi koji vas prati na digitalnim medijima. Pomirljivi, uravnoteženi stavovi iz klasičnih medija apsolutno su nevidljivi na internetu i takvi ljudi nikada ne mogu biti jutjub zvezde.

Postoje neki standardni formati koji su postali deo ove nove kulture. Tu su, na primer, „izazovi”. Da li možete da pojedete kašiku cimeta? Da li možete izdržati bez smejanja dok gledate urnebesan video-klip? Drugi popularan format su „reakcije”. Kako moja prababa reaguje na tehno muziku? Kako reaguju klinci kad im date u ruku vokmen i kasetu?

Čest format koji je izuzetno koristan su tutorijali. Možda na Jutjubu nećete naći snimak „kako da uradite operaciju kamena u bubregu”, ali sve drugo može se naći. Kućne popravke, recepti, ali i ozbiljnije stvari koje su doskoro mogle da se nauče samo na fakultetima, sada se mogu naučiti zato što je neko ko se time bavi postavio tutorijal. Obično eksperti iz raznih oblasti postavljaju ove tutorijale kako bi promovisali sebe i svoje usluge.

Neki od jutjubera se bave isključivo video-igrama. Umesto da ljudi igraju igru, ljudi će gledati jutjubera kako je „prelazi”, dok vrišti i proživljava niz emocija. Najgledaniji jutjuber na svetu, Pjudipaj, radi upravo ovo. Desetine miliona ljudi gleda svaki dan kako on igra igrice, a njegova godišnja zarada meri se milionima dolara.

U Srbiji postoji niz jutujbera koji za sada ne zarađuju milione, ali neki verovatno zarađuju više od mame i tate, što nije loše za početak. Sve je više sponzora i marketinških agencija koji shvataju da jutjuberi imaju ogromnu gledanost, i budžeti se polako sele u ove vode. Cena za spominjanje određenog brenda u snimku poznatog jutjubera kreću se od 500 evra za nekoliko rečenica do nekoliko hiljada evra ukoliko je ceo snimak posvećen tom proizvodu. Ove cifre će sve više rasti. Ako imate dete koje je počelo da se bavi svojim Jutjub kanalom, znajte da to može biti veoma isplativo u budućnosti i podržite ga. Pomozite mu tako što ćete mu kupiti bolju kameru i profesionalno studijsko svetlo, koje je danas postalo izuzetno jeftino.

Jutjub kultura nekima možda deluje kao trivijalna i površna, ali je po mnogim aspektima bolja i zdravija od televizije. Jutjuberi su u proseku lepo vaspitani i promovišu mnogo bolje vrednosti od zvezda televizije i rijaliti programa.

*Fakultet za medije i komunikacije

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend