Zahtijevati da novinari otkriju svoje izvore znači kršiti zakon i vršiti pritisak na medije.
Mediologija
14. jun 2024.
Život bez vesti
Stigli smo do srede u kojoj sam pisao ovaj tekst, tačnije pokušavao sam da ga pišem, dok mi je glava gravitirala ka tastauri, s obzirom na to da je kiša koja je padala bila daleko uzbudljivija od mog radnog zadatka.
Mediologija
07. jun 2024.
Kako prepoznati dezinformacije kreirane uz upotrebu veštačke inteligencije?
Mediologija
05. jun 2024.
Marko Nedeljković: Transformacija medijskog biznisa u digitalnom dobu
Fokusiranje na prihode od publike, razvijanje inovativnih formi oglašavanja i što raznovrsniji izvori zarade, tako bi u najkraćem mogla da se opiše formula za uspešnu transformaciju medijskog poslovanja u digitalnom dobu.
Mediologija
15. maj 2024.
Mentalno zdravlje: Kako nenormalno postaje normalno i kako to da sprečimo
Kada ljudi govore o „normalizaciji" nečega 2024. godine, to često ima pozitivan prizvuk.
Mediologija
15. maj 2024.
Bez titlova osobe sa oštećenim sluhom emisije na srpskom gledaju kao da su na kineskom (VIDEO)
„Ni jedna emisija, niti dnevnik, ni jedan kanal, od nacionalne frekvencije do drugih kanala, nema titlove na srpskom jeziku za osobe sa oštećenim sluhom ili nekog ko ne može pažljivo da sluša“ rekao je advokat Nikola Ristović u podkastu UNS-a
Mediologija
13. maj 2024.
Veštačka inteligencija može sama da nauči da vara i laže
Mediologija
13. maj 2024.
Snežana Bajčeta: Mediji u evropskom digitalnom paketu

Svaka treća osoba danas izbjegava vijesti. Novija istraživanja pokazuju da se oni koji vijesti prate onlajn više oslonjaju na sistem preporučivanja TikToka, Snepčeta i Instagrama, mreža kojima dominiraju influenseri i poznate ličnosti, nego Fejsbuka ili Tvitera. Medijsko okruženje je mobilno, digitalno i platformsko pa se publika informiše drugačije. Povjerenje u medije i dalje nezaustavljivo pada, a uslovi i modeli poslovanja radikalno se mijenjaju. Izgleda da je jedina konstanta digitalnog svijeta promjena.
Mediologija
26. apr 2024.
Šta mediji mogu da nauče od onlajn marketinga: Od sadržaja koji generišu korisnici do pripovedanja

U svojoj poodavno očajničkoj borbi da naplate publiku koja im se razmilela po mrežama i aplikacijama, mediji su se, hteli ili ne, transformisali u internetska preduzetništva. Ako ne budu razumeli svoje novo tržište, šansa da jednog dana stvore sebi pristojnu egzistenciju uprkos ekspanzivnoj i dinamičnoj konkurenciji u svetu društvenih mreža i nesputane komunikacije, postaće minimalna
Mediologija
15. apr 2024.
Politiko: Veštačka inteligencija deli lažne informacije o evropskim izborima
Dva meseca pred izbore za Evropski parlament, četbotovi Gugla, Majkrosofta i OpenAI delili su lažne informacije o evropskim izborima, pokazala je analiza u koju je imao uvid Politiko.
Mediologija
28. mar 2024.
Ekonomsko novinarstvo nije bauk, ali zahteva stalno usavršavanje
Medijsko izveštavanje o ekonomiji ne mora da bude ni dosadno ni suvoparno, ali je za približavanje ove važne teme javnosti novinarima neophodno stalno usavršavanje, glavna je poruka ovogodišnje Škole ekonomskog novinarstva, koju je Nova ekonomija organizovala u martu.
Mediologija
27. mar 2024.
Fajnenšel tajms: Može li veštačka inteligencija da zameni novinare
Mediji tragaju za alatima veštačke inteligencije (AI) kako bi smanjili troškove i dopunili sadržaje, ali je uprkos tehnološkom napretku malo verovatno da će AI zameniti ljude na poslovima u kojima su potrebne nijanse, piše Fajnenšel tajms (FT).
Mediologija
21. mar 2024.
Autor knjige „Spin diktatori”: U mnogim zemljama spin diktatori se vraćaju nasilnoj represiji

Lideri u drugim zemljama su usvojili tehnike spin diktature, manipulišući medijima iza kulisa, zauzimajući sudove i marginalizujući opoziciju, sve dok čuvaju demokratsku fasadu. „Spin diktatura je privlačan model vlasti za lidere koji žele da konsoliduju svoju moć kao autoritarne vođe, ali da zadrže modernu ekonomiju i međunarodni ugled. Spin diktatori žele da ih svi vide kao kompetentne, efikasne i dobronamerne javni službenike, ali im je u redu ako se mali deo nezadovoljnih intelektualaca ne slaže sa tim, sve dok nisu promovisani u masovnim medijima. Krize koje podstiču građane da se okupe iza svog lidera su korisne u svim sistemima. I spin diktatori često ih iskorišćavaju - ili stvaraju”. Ovo su neke od odlika modernih dikatatura opisanih u knjizi „Spin diktatori” koja je nedavno objavljena i na srpskom jeziku u izdanju izdavačke kuće „Arhipelag”. Danijel Trajsman, jedan od autora knjige, u razgovoru za Istinomer objašnjava u kojim i kakvim društvima postaju i opstaju spin diktatori, u čemu se razlikuju od „tradicionalnih autokrata”, ali i koliko je tanka linija između spin i teror diktatura.
Mediologija
19. mar 2024.
Preporuka – 5 podkasta o stanju novinarstva danas
Mediologija
05. mar 2024.
Došlo je do smanjenja razumevanja jezika od strane govornika istog – hajde da rečima vratimo smisao
Ako je jezik sredstvo sporazumevanja među ljudima, razmene misli, osećanja, ideja, informacija, onda je svako zamagljivanje značenja onoga što je rečeno u javnom govoru neprihvatljivo, jer takav iskaz gubi smisao.
Mediologija
17. feb 2024.
Istina u sivoj zoni
Samo što smo se navikli na termin spin doktori, shvatili smo da živimo u vremenu spin diktatora. Kao što takvi doktori ne leče čoveka (naprotiv!), tako ni ti diktatori ne pokoravaju mase fizičkom tiranijom. Njihovo oružje je finije – manipulacije činjenicama, poluinformacije, proizvodnja konfuzije, spinovi…
Mediologija
01. feb 2024.
Novinske agencije u BiH i Srbiji: Fabrike i prodavnice vesti
Da li su demonstranti na protestima opozicione “Srbije protiv nasilja” u Beogradu 24. decembra 2023. godine, kada je došlo do sukoba sa policijom, pokušavali da preuzmu vlast (1) ili je na delu pokušaj “obojene revolucije”, zbog čega se upozorava na “gorku sudbinu” Ukrajine zbog njene “bezobzirno slepe odanosti prozapadnim snagama” (2)?
Mediologija
30. jan 2024.
Novinar L. Koen i potraga za istinom
Mediji ponekad, mada ne često, postanu tema umetnosti. Odraze štampanog novinarstva srešćemo u Pikasovoj „Gernici“. Četrdeset godina nakon „Gernike“ objavljen je evergrin i pesma koja je sama za sebe postala referenca u popularnoj kulturi. U pitanju je „Stayin’ Alive“ sastava Bi Džiz. Refren je toliko zarazan da se malo ko osvrne na sam tekst, a već na početku imamo poruku o medijima: We can try to understand/ The New York Times’ effect on man, peva popularni trio u preuskim pantalonama.
Mediologija
23. jan 2024.
„Chat GPT formuliše rečenicu ljudskije nego čovek“: Sagovornici N1 o rizicima i šansama veštačke inteligencije
Veštačka inteligencija doprinosi širenju dezinformacija na načine koji su bili neslućeni pre godinu dana, a brzina kojom napreduje u oblasti dezinformacija je neverovatna, ocenjuju sagovnornici N1.
Mediologija
19. jan 2024.
Šta čeka medije u 2024: Ugovor sa đavolom ili otpor – pa šta bude?

Uz ratove u Ukrajini i Gazi, klimatske promene i dezinformacije, kao lisica u kokošinjac, u svet medija uletela je veštačka inteligencija. Predviđanja o medijskom poslu ostaju nedorečena – autori gledaju u nepregledne mogućnosti VI i mogu da zaključe samo da nema šanse da razumeju za šta će sve biti upotrebljena i iz kojih pobuda


