22. jan 2022.

Otkaz za novinara romske redakcije RTV-a (VIDEO)

Jedna od mnogobrojnih priča novinara koji su – nakon što su menjali odsutne kolege – iznenada dobili otkaz jeste priča Željka Kaldaraša, sada već bivšeg novinara redakcije RTV-a na romskom jeziku. To je, kako tvrde iz Sindikata Nezavisnost na pokrajinskom javnom medijskom servisu, i priča o nepotizmu. Kao i o paradoksu: da u matičnoj redakciji nema interesa da se pomogne romskoj zajednici.

Nakon završenih studija na novosadskom Pravnom fakultetu, Kaldaraš dolazi u redakciju programa na romskom jeziku, u kojoj u početku radi volonterski, nakon čega dobija ugovor o radu na dve godine. Po isteku ovog ugovora, kao i veliki broj radnika RTV-a, prelazi na zaposlenje preko agencije. U međuvremenu prihvata ponudu da pređe na ugovor koleginice koja je uzela neplaćeno odsustvo sa posla, pa se nenajavljeno vratila.

Željko Kaldaraš kaže za VOICE da ni u jednom momentu nije bio obavešten da se koleginica vraća na posao, niti su ga kolege obavestile šta mu se sprema, sve do poziva od strane službi RTV-a da dođe da potpiše sporazum o raskidu saradnje.

Odgovorni urednik redakcije programa na romskom jeziku Petar Nikolić, koji je na tom položaju, kako navode njegove kolege, „oduvek“, kaže za VOICE da je Željko Kaldaraš imao opciju da ne prihvati ugovor koji mu je ponuđen, kao i da bi u tom slučaju i dalje bio deo ove redakcije.

“On je u početku bio honorarac. U međuvremenu je jedna od koleginica uzela neplaćeno odsustvo. Ja sam lepo pitao tadašnje članove redakcije ko želi da je odmenjuje na njenom mestu i naglasio im da će osoba koja ju menja, kada se vrati, dobiti otkaz. Željko je hteo da dođe na to radno mesto i tu se priča završava. On je vrlo dobro znao šta mu sledi kad se koleginica vrati na svoje radno mesto. Ovo nije prvi put da nam se ova situacija dešava”, kaže Nikolić.

Zamenik direktora Radio-televizije Vojvodine Jožef Klem objašnjava da do ovakvih situacija dolazi zbog zabrane zapošljavanja i zakona kojima se brani produženje ugovora na određeno.

“Mi za svako zapošljavanje za stalno moramo da tražimo dozvolu od viših instanci. Ako zaposlimo nekoga na određeno vreme, nakon isteka dve godine mi ne možemo da ga zaposlimo na određeno vreme. Imamo dve opcije: ili da ga primimo za stalno ili da mu se zahvalimo i prekinemo saradnju sa njim. Mi ne smemo da zapošljavamo iznad broja koji je bio na kraju prethodne godine. Ako se koleginica vratila sa bolovanja i on je bio tu umesto te koleginice, a nama je zakucan broj, mi možemo samo da mu se zahvalimo”, kazao je Klem.

Molbe bez odgovora

Prethodno je Kaldaraš u više navrata slao molbe za zaposlenje u stalni radni odnos upravi RTV-a i trenutnom prvom čoveku ovog preduzeća Jožefu Klemu, na šta nije dobio nijedan odgovor.

“Prvobitno sam dva puta poslao molbu generalnom direktoru sa preporukamaNacionalnog saveta romske nacionalne manjine i Romskog obrazovnog fonda, krovne organizacaije za obrazovanje Roma, na koje on do dana današnjeg nije odgovorio. Ni na poslednje dve molbe koje sam uputio, jednu sa preporukama sindikata Nezavisnost i drugu, koju je potpisala zamenica urednice drugog programa Ana Jaškova.

Na pitanje redakcije VOICE-a zašto nije uvažio molbe koje su poslate na njegovu adresu, zamenik direktora RTV-a Jožef Klem kazao je da on na osnovu toga neće da odlučuje, jer smatra da je to „neka vrsta političkog pritiska“.

Poverenik Sindikata Nezavisnost na RTV-u Darko Šper kaže da je ovo praksa koju RTV već godinama praktikuje kad su u pitanju dopisi i molbe zaposlenih, kao i predstavnika sindikata.

“Više puta sam im zamerio na tome, i to ne samo pred njima, već i pred arbitrima koji su došli da rešavaju neke radne sporove. Prosto je neverovatno da se ti javiš sa potpisom, pečatom, punom odgovornošću i da ti po pravilu niko nikad ne odgovori. To ne priliči jednom poslodavcu koji bi trebalo da bude ozbiljan. To liči na ljude koji izbegavaju odgovornost. Ako si zamenik direktora ili sediš u upravi preduzeća, onda radi svoj posao kako treba”, kaže Šper.

Raskidu saradnje prethodili sukobi sa urednikom

Željko Kaldaraš, bivši novinar romske redakcije RTV-a, kaže da je u više navrata ulazio u sukobe sa odgovornim urednikom romske redakcije Petrom Nikolićem, što je eskaliralo njegovim pokušajem da izvrši preraspodelu Kaldaraševog radnog vremena, tako da on radi i subotom.

„Čim je to spomenuto, u startu sam rekao da ja to ne prihvatam jer to meni ne stoji u ugovoru. Ubrzo mi je stiglo i rešenje o preraspodeli radnog vremena, koje je bilo uistinu loše napisano. Glavni i odgovorni urednik je to rešenje, koje nije imalo ni delovodni broj, memorandum RTV-a, čak ni potpis glavnog i odgovornog urednika RTV2 Mirka Kanjuha, dao meni  i rekao da ja moram da postupim po tom aktu. Imao sam osećaj da je to bio pokušaj da me na neki način uplaši. Nakon toga sam tražio mišljenje pravne službe RTV-a, od koje dobijam odgovor da ni u jednom sektoru RTV-a ne postoji potreba niti zakonska preporuka za preraspodelu radnog vremena“, kazao je on.

Međutim, Nikolić objašnjava da je do preraspodele trebalo da dođe samo jer je Željko radio vesti, kao i da za pokušaj preraspodele radnog vremena nije bilo nikakvih drugih razloga.

“Željko je insistirao da radi 40 radnih sati u toku nedelje i da ima dva dana slobodna. Mi imamo vesti od ponedeljka do subote, te bi on onda morao da radi više nego što je po zakonu predviđeno. Ja sam ga lepo pitao da li prihvata preraspodelu, on je odbio. Prethodno sam konsultovao pravnike koji su rekli da je to moguće. Ja nisam ništa uradio povodom toga, angažovali smo na privremeno-povremenom ugovoru osobu koja vodi vesti i rešili taj problem”, kazao je odgovorni urednik redakcije na romskom jeziku.

Šper: Nikolić da objasni zašto je zaposlio svog sina za stalno

Poverenik Sindikata Nezavisnost Darko Šper kaže da bi voleo da vidi obrazloženje Kaldaraševog neposrednog rukovodioca Petra Nikolića zašto se odlučio u ovom slučaju da zaposli svog sina, a ne dugogodišnjeg saradnika i iskusnog kolegu.

“Osim toga što ovde možemo polemisati o sukobu interesa i nepotizmu, njegov sin nema kvalifikacije koje ima Željko i programski sadržaji koje on nudi jesu mnogo oskudniji u odnosu na ono što je pružio Željko. Međutim, mi smo u RTV-u u više navrata videli da ovakve situacije nisu ništa novo. Setimo se samo ljudi koji su radili preko agencije. Na kraju je to ispalo kao pijaca. Ko ima bolju vezu, taj će ostati. U Željkovom slučaju ne vidimo nikakvu opredeljenost poslodavca da objasni sindikatima zašto se opredelio za jednu osobu, a ne za drugu osobu”, kaže Šper.

Otpušteni novinar RTV-a Željko Kaldaraš potvrđuje slučaj o kom Šper govori i dodaje da uprava RTV-a otpuštanjem obrazovanih Roma pokazuje da nema interese da pomogne romskoj zajednici.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend