18. jun 2020.

Sinhronizovani napadi na novinare i civilno društvo: Hajke opskurnog portala prenose režimske televizije

Kampanje fantomskog portala prismotra.net, čiji vlasnici i urednici nisu poznati, protiv novinara Lazara Čovsa i Beogradskog centra za bezbednosnu politiku brzo su stigle do desetina drugih medija, uglavnom lokalnih televizija, koji žive od novca građana iz budžeta

Na portalu prismotra.net nedavno je izašao tekst „Ko je Lazar Čovs? Kako se novinarstvo isplati?“, sa fotografijama novinara. U tom tekstu se navodi da je Čovs „separatista jer na društvenim mrežama promoviše Novi Sad kao glavni grad nezavisne države Vojvodine“.

Dodaje se da je novinar i saradnik nevladine organizacije BCBP i da prima mesečnu apanažu za angažman, što, kako kažu u tom centru, nije tačno.

Šest dana kasnije, upravo je BCBP bio sledeća meta portala prismotra.net kada se pojavio tekst u kojem je pomenuta organizacija označena kao „NATO lobistička organizacija, koja ima za cilj destabilisanje Srbije i izazivanje nereda na ulicama Beograda“, a zatim su objavljene biografije članova Upravnog odbora, sa fotografijama.

Prismotra je ovoga puta otišla i korak dalje – prilozi su veoma brzo stigli do desetina drugih medija, uglavnom lokalnih televizija.

Bar sedam televizija prenelo Prismotru

„To je novina, iz čega se vidi da su napadi sinhronizovani, s ciljem da ugroze naš rad, predstavljajući  nas kao nekog ko ugrožava građane Srbije, a sa druge strane – da se skrene pažnja s tema kojima se mi bavimo, a u vezi sa propustima države u različitim oblastima“, kaže za Cenzolovku Sonja Stojanović Gajić, članica Upravnog odbora BCBP-a.

Prema našim podacima, objavu u kojoj se targetiraju članovi i članice BCBP-a prenelo je najmanje sedam lokalnih televizija (TV Rubin, TV Novi Bečej, TV Bečej, TV Subotica, TV Dunav, RTV Pančevo, TV Kikinda), kao i portali srbijadanas.com, vesti.rs, infopress.rs i udruženje Centar za informisanje Novi Kneževac.

U delu grada u kom živim lako mogu da očekujem barem zalutalu kamenicu ako bi ljudi poverovali u tekstove poput tog na Prismotri (Lazar Čovs)

Većina tih televizija članice su udruženja elektronskih medija ComNet, a sudeći po emitovanju ovakvih sadržaja, očigledno da Kodeks novinara Srbije za njih nije Sveto pismo.

Jedna od članica tog udruženja je i Radio-televizija Pančevo, koju je prošle godine REM kaznio sa čak tri mere upozorenja zbog povreda Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga.

Članove Beogradskog centra za bezbednosnu politiku, osim sa portala prismotra.net, napali su i članovi udruženja Nacionalna avangarda. Najpre, nakon Analize upotrebe sektora bezbednosti tokom vanrednog stanja, objavljene u maju, a targetiranje se nastavilo 13. juna, tekstom u kojem se Saša Đorđević, autor te analize, optužuje da ugrožava bezbednost sina predsednika Srbije.

Sonja Stojanović Gajić navodi da se ona i njene kolege osećaju ugroženo jer su napadnuti, a nije im pružena prilika da objasne navode iz tekstova.

Zbog ovih neutemeljenih objava, BCBP će pokrenuti sudski proces protiv autora i tražiti krivičnu odgovornost i adekvatnu reakciju svih nadležnih organa.

Simultani napadi sa lokalnih medija

Tekst o novinaru Lazaru Čovsu objavljen je na portalu prismotra.net i na još šest radijskih i televizijskih stanica (RTV Pančevo, TV Dunav, RTV Vranje, TV Novi Bečej, TV Bečej, TV Subotica). Čovs za Cenzolovku kaže da upravo u toj sprezi vidi najveći sistematski problem i postavlja pitanja kako portal bez odgovornog urednika i impresuma, koji nije registrovan u Registru medija, volšebno ima pristup desetinama režimskih lokalnih medija koji se finansiraju od poreza građana, te koji je javni interes za, na primer, građane Vranja da čuju njegovu „romansiranu biografiju“?

Kao potencijalni povod za napad on navodi činjenicu da se poslednjih meseci intenzivno bavi radom novosadske policije, tužilaštva i gradske vlasti.

Napadi su sinhronizovani, s ciljem da se ugrozi naš rad, predstavljajući nas kao nekog ko ugrožava građane Srbije, a sa druge strane – da se skrene pažnja s tema kojima se mi bavimo, a u vezi sa propustima koje država čini u različitim oblastima (Sonja Stojanović Gajić, BCBP)

„Jasno mi je da sam nekoga naljutio. Međutim, jako je velika razlika da li je to neko privatno lice koje se krije iza pljuvatorskog bloga ili službeno lice koje ima mogućnost da tako sačinjen tekst prosledi lokalnim medijima koji se (su)finansiraju iz našeg budžeta. Prismotra navodi da je povod za moje targetiranje tekst koji je FakeNews Tragač napisao, ali ja više od pola godine nemam nikakvu saradnju sa Tragačem“, objašnjava Čovs.

Već je imao iskustva sa napadima. Informer i Alo su ga, podseća Čovs, optužili da je „đilasovac“ i opozicionar nakon što je dekonstruisao dokumentaciju o osnovnim studijama Nebojše Stefanovića i ukazao na sporne detalje.

Te napade je prijavio novinarskom udruženju čiji je član i Savetu za štampu. Ipak, napadi su se završavali, kako kaže naš sagovornik – novim napadima. Ističe da su mu ponovnim targetiranjem ugroženi bezbednost i egzistencija, ta da mu, iako se naglas šali, nije svejedno.

„Te sadržaje su videli moji prijatelji i članovi moje porodice, moju majku su zvali poznanici da joj skrenu pažnju na tekst. Ja radim kao frilenser i svaki budući poslodavac ’će da me gugla’ i ako mu izađu te baljezgarije, to osim što je pritisak na mene – direktno smanjuje moju zapošljivost. U delu grada u kom živim lako mogu da očekujem barem zalutalu kamenicu ako bi ljudi poverovali u tekstove poput tog na Prismotri“, upozorava naš sagovornik i dodaje da još nije odlučio da li će slučaj prepustiti nadležnim institucijama, te da ne očekuje podršku sistema.

ORGANIZOVANA KAMPANJA PROTIV GRAĐANSKOG DRUŠTVA

Seriju objava u kojima se preti organizacijama civilnog društva, istraživačkim novinarima i aktivistima, koji ukazuju na propuste vlasti i nadležnih organa u suprotstavljanju organizovanom kriminalu, Nacionalni konvent o EU, koji okuplja više od 760 organizacija i veliki broj pojedinaca, a koji prati, ocenjuje i pokušava da unapredi pregovarački proces pristupanja Srbije EU, najoštrije je osudio i zatražio hitnu reakciju policije i tužilaštva.

Oni smatraju da se objavljivanjem podataka iz biografija univerzitetskih profesora i javnih ličnosti, koji su članovi Upravnog odbora BCBP-a, uz optužbe da svojim analitičkim radom „ugrožavaju bezbednost države i pozivaju na nemire u zemlji“ i sve to „po nalogu NATO“, njima crta meta na čelu i najdirektnije ugrožava njihova bezbednost, pravo na rad i pravo na slobodu mišljenja i slobodu govora.

Pored BCBP-a, portal Prismotra, čije vlasništvo i urednička struktura nisu javno dostupni, u istom maniru targetira i novinare nezavisnih medija (Danas, Vreme, NIN itd.) i aktiviste uglednih organizacija civilnog društva. Iz Nacionalnog konventa podsećaju da su nedavno predmet sličnih napada bili BIRODI i Beogradski centar za ljudska prava.

„Odgovorno tvrdimo da je u pitanju organizovana kampanja protiv građanskog društva koje ukazuje na neadekvatne odgovore institucija, a koja može imati ozbiljne posledice i po ličnu bezbednost njihovih članova, kao i na profesionalni integritet i ugled u društvu“, upozoravaju iz te organizacije.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend