02. feb 2022.

Televizija povezana sa Dodikom sarađuje sa američkom firmom uprkos sankcijama

Bosanskohercegovačka Alternativna Televizija (ATV) iz Banje Luke, koja se našla na udaru Sjedinjenih Američkih Država (SAD) zbog veza sa srpskim članom Predsedništva Bosne i Hercegovine (BiH) Miloradom Dodikom, posluje sa američkom kompanijom, uprkos tome što sankcije to zabranjuju firmama iz SAD-a.

ATV-u je pod dejstvom sankcija nedavno ukinut kanal na popularnoj platformi Jutjub (YouTube) zbog opasnosti da bi joj mogao biti ukinut i dosadašnji internet domen „.com“, ova kuća je uzela nacionalni domen Republike Srbije – .rs.

SAD optužuju Dodika, inače liera vodeće partije u bosanskohercegovačkom entitetu Republika Srpska (RS), za „destabilizirajuće koruptivne aktivnosti“ te „potkopavanje institucija BiH“, dok se u obrazloženju Ministarstva finansija navodi da je ATV d.o.o. u privatnom vlasništvu firme blisko povezane s Dodikovom porodicom.

Iz ATV-a odbacuju ove navode i ocenjuju ih „besmislenim“.

Saradnja sa američkom kompanijom

Prema podacima sa sajta domaintools.com, koji sumira javno dostupne informacije o nekoj internet stranici, ATV koristi usluge kompanije Klaudfler (Cloudflare) koja je stacionirana u SAD-u.

Kako se navodi u obrazloženju američkog Ministarstva finansija, uvedene sankcije zabranjuju transakcije američkih državljana sa sankcionisanim entitetima, osim ako transakcije nisu odobrene opštom ili posebnom licencom koju izdaje američka Kancelarija za kontrolu strane imovine (OFAC).

„Zabrane uključuju davanje bilo kakvog doprinosa ili pružanje sredstava, dobara ili usluga od strane, ili u korist bilo koje blokirane osobe, ili primanje bilo kakvog doprinosa ili pružanje sredstava, dobara ili usluga od bilo koje takve osobe“, navodi se u obrazloženju Ministarstva finansija SAD-a.

Radio Slobodna Evropa (RSE) je kompaniji Klaudfler poslao upit da li je imala pravnih problema da sarađuju sa medijskom kućom koja je pod sankcijama SAD-a, ali do zaključenja teksta odgovor nije stigao.

U Stejt departmentu su RSE uputili na Ministarstvo finansija SAD-a. Do zaključenja teksta iz tog ministarstva odgovor, takođe, nije stigao.

Šta kažu u ATV-u?

Direktor ATV-a Srđan Kevac u pisanom odgovoru za RSE navodi da kuća koju vodi nije imala problem u saradnji sa američkim Klaudflerom.

„Sva prava i obaveze koje proističu iz aktuelnih Ugovora o saradnjama sa trećim licima spadaju u domen poslovne tajne, te zbog specifičnosti nisam u mogućnosti preciznije da odgovorim. Problema nismo imali, a ako ih budemo imali – tada ćemo razgovarati i o tome“, navodi Kevac.

Klaudfler je kompanija stacionirana u San Francisku, u američkoj saveznoj državi Kaliforniji. Osnovana je 2012. godine i pruža usluge mreže za distribuciju sadržaja (eng. Content Distribution Network – CDN).

CDN se zasniva na velikom distributivnom sistemu servera raspoređenih u više centara podataka na internetu. Osim što korisnicima pruža bolje performanse, ovaj sistem obezbeđuje provajderima sadržaja veći stepen zaštite od pojedinih vrsta hakerskih napada.

Prelazak na srpski domen

ATV je početkom 2022. godine preregistrovao sajt na nacionalni domen Republike Srbije – .rs.

Prema javno dostupnim podacima sa sajta Registra nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS), sajt ATV-a je registrovan 7. januara 2022. godine, dva dana nakon što je američko Ministarstvo finansija objavilo ažuriranu listu sankcija na kojoj se našla i ova medijska kuća.

Na stranici RINDS-a, fondacije kojoj je povereno upravljanje registrom nacionalnih domena, navodi se da je domen pod nazivom atvbl.rs verifikovan 20. januara, a kao korisnik domena se navodi „fizičko lice“.

Srđan Kevac za RSE kaže da nakon što su ATV-u ugašeni svi servisi Gugla (Google) i zvanični Jutjub nalog, ta kuća dobila upozorenje da bi sajt na domenu „.com“ mogao biti blokiran. Zbog toga su, dodaje, sproveli transfer na nacionalni domen Srbije.

Prema njegovim rečima, procedura prelaska na domen „.rs“ je bila jednostavna, pošto taj domen može kupiti svaki zainteresovani korisnik, bez obzira na pravni status i na to da li je domaće ili inostrano lice.

Na pitanje RSE da li ATV radi na vraćanju ugašenog Jutjub naloga, Srđan Kevac kaže da pravni tim njegove kuće razmatra sve mogućnosti, te dodaje da su sada prisutni na platformi Rutjub (Rutube).

Rutjub je ruski pandan popularnoj platformi za plasiranje video sadržaja Jutjub koja pripada internet gigantu Guglu. Ta ruska platforma je u vlasništvu ruskog medijskog holdinga Gasprom-Medija (Gazprom-Media), u čijem vlasništvu je više televizijskih i radijskih stanica, kao i popularna društvena mreža VKontakte, ruski pandan Fejsbuku (Facebook).

Na pitanje da li ATV strahuje da bi, nakon Jutjuba, toj televiziji mogli biti ukinuti nalozi i na drugim internet platformama, Kevac kaže: „Ne strahujemo ni za šta. Ali sasvim sigurno – ništa nas više ne bi moglo iznenaditi“.

Kevac stavljanje ATV-a pod sankcije ocenjuje kao „pokušaj cenzure i gušenje slobode jednog nezavisnog, komercijalnog medija koji uspješno i poštujući Zakone i sve kodekse, posluje već 25 godina“. On dodaje da je to ne samo udar na demokratiju već „udar na sve medije u regionu“.

Zašto je ATV pod sankcijama?

U obrazloženju koje je američko Ministarstvo finansija dalo povodom uvođenja sankcija Miloradu Dodiku i ATV-u se navodi da srpski član Predsedništva BiH iza kulisa vrši ličnu kontrolu rada te kuće.

Kao primer se navodi da Dodik zahteva lično odobrenje za medijske priče vezane za politički osetljive teme.

„Dodik je kupio ATV kako bi namerno i izričito unapredio vlastitu agendu, koja uključuje njegove napore da ocrni druge političke ličnosti, izgladi svoj javni imidž i unapredi svoje lične i političke ciljeve“, navodi se u saopćenju.

Navodi se i da je Dodik poslednjih godina znatno povećao finansiranje ATV-a.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je, komentarišući uvođenje sankcija, rekao da se zvanični Beograd ne slaže sa tom odlukom i da neće sprovoditi sankcije.

Odgovarajući na pitanja novinara u Predsedništvu Srbije 6. januara, Vučić je ocenio da je „užasna odluka“ stavljanje pod sankcije ATV-a.

Ko može da kupi nacionalni domen Srbije?

Nacionalni domeni Srbije su „.rs“ i „.срб“. I pravno i fizičko lice može registrovati ovaj nacionalni domen.

Kako se navodi na sajtu Registra nacionalnih internet domena Srbije, registraciju sprovode registri koji su dobili ovlašćenje RNIDS-a. To su privatne ili državne firme koje se bave veb hostingom.

Potrebno je proveriti da li je adresa sa tim domenom slobodna. Ukoliko jeste, potrebno je da ovlašćenom registru dostaviti podatke o registrantu (korisniku domena), kao i o administrativnim i tehničkim kontaktima, koji su zaduženi da primaju i dostavljaju podatke RINDS-u o tehničkim i administrativnim pitanjima u vezi sa registracijom domena.

Visinu naknade za usluge registracije određuju firme koje se bave veb hostingom.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend