23. maj 2021.

BBC i kraljevska porodica: Propusti oko intervjua pogoršali su odnos mojih roditelja

Vojvoda od Kembridža smatra propuste BBC-ja u vezi sa intervjuom sa njegovom majkom krivim za potpirivanje njene paranoje i pogoršanje odnosa njegovih roditelja.

Snimak ekrana, Youtube

Pošto je istraga zaključila da je BBC postupio daleko ispod standarda, princ Vilijam je rekao da ga je „najviše rastužilo“ to što Dajana nikad nije saznala da je bila obmanuta.

On je rekao da su njegovu majku izneverili ne samo „reporter koji se oteo kontroli“, već i šefovi BBC-ja.

Vojvoda od Saseksa je za smrt majke okrivio toksičnu medijsku kulturu.

U zasebnom saopštenju, princ Hari je izjavio da je „domino efekat kulture eksploatacije i neetičke prakse“ na kraju oduzeo život njegove majke.

On je izrazio zabrinutost da je takva praksa „i dalje široko rasprostranjena danas“, dodajući da je to „veće od samo jednog medija, jedne mreže ili jedne publikacije“.

„Naša majka je izgubila život zbog ovoga i ništa se tu nije promenilo. Štiteći njenu zaostavštinu, mi štitimo sve druge ljude, i čuvamo dostojanstvo uz koje je živela svoj život“, rekao je on.

BBC je poslao pisano izvinjenje princu Vilijamu i Hariju, kao i princu od Velsa i Dajaninom bratu erlu Spenseru.

Met Vajsler, grafički dizajner koji je prvi izrazio zabrinutost zbog lažnih dokumenata upotrebljenih da bi se došlo do intervjua i kome je kasnije uskraćen posao na BBC-ju, rekao je za Radio 4 da je izvinjenje koje mu je poslato u četvrtak u 10 uveče po britanskom vremenu bilo „premalo i prekasno“.

On je kritikovao lorda Hola, koji je onomad vodio internu istragu, a potom i generalnog direktora BBC-ja lorda Birta, zato što mu se nisu lično izvinili.

Analiza

Džoni Dajmond, dopisnik za kraljevsku porodice

Teško je prenebregnuti činjenicu koliko su bile uzburkane emocije koje je izrazio princ Vilijam.

Ne samo u vezi sa Martinom Baširom, već i čitavim BBC-jem, za koji smatra da je potpuno propustio da istraži ovo pitanje i zataškao elemente koji nisu bili po njegovoj volji.

Ističem, nije bilo govora o tome da se ispod ovoga podvlači crta, nije bilo govora o tome da se sve ovo desilo pre mnogo vremena.

Umesto toga, on direktno optužuje BBC za navođenje njegovih roditelja na razvod i igranje izvesne uloge u događajima koji su doveli do smrti njegove majke.

Hari je takođe izdao saopštenje, ne toliko ljutito, ne toliko oštro, umesto toga se pozivajući, kao i ranije, na „kulturu eksploatacije i neetičke prakse“.

U prošlosti je, naravno, Hari bio taj koji je bio ljut na medije, a Vilijam je delovao kao da se pomirio s tim, ali je drugi u redu za nasleđivanje prestola sada pokrenuo žestok napad na BBC, što je znak njegove duboke povređenosti i dubokog zaprepašćenja.

Nezavisna istraga – koju je vodio penzionisani sudija lord Dajson – utvrdila je da se novinar koji je vodio intervju Martin Bašir ponašao „prevarantski“ i da je lažirao dokumente da bi došao do intervjua.

BBC-jeva interna istraga iz 1996. godine koju je vodio tadašnji šef vesti i aktuelnosti lord Hol o prvobitnim pritužbama na ono što se desilo bila je „krajnje neefikasna“, dodaje se u izveštaju.

Princ Vilijam je rekao da je taj intervju „značajno doprineo pogoršavanju odnosa njegovih roditelja“, dodajući da je u međuvremenu „povredio i nebrojene druge“.

„Ali ono što me je najviše rastužilo je, da je BBC regularno istražio pritužbe i primedbe, prvi put izrečene 1995. godine, moja majka bi znala da je bila obmanuta“, rekao je on.

„Izneverio ju je ne samo reporter koji se otrgao kontroli, već i lideri BBC-ja koji su okrenuli glavu na drugu stranu umesto da postave teška pitanja.“

Lord Dajson je ustanovio da je Bašir obmanuo erla Spensera tako da ovaj upozna novinara sa svojom sestrom pokazavši mu falsifikovane bankovne izvode koji su lažno sugerisali da su pojedinci plaćeni da drže princezu pod prismotrom.

Princ Vilijam je rekao da je, prema njegovom mišljenju, prevarantski način na koji je organizovan intervju „značajno uticao na to kako je moja majka odgovarala“ na Baširova pitanja.

On je rekao da originalni intervju u emisiji „nema nikakav legitimitet i da ne bi smeo više nikad da se emituje“.

„Direktno je uspostavio lažni narativ koji su, više od četvrt veka, komercijalizovali BBC i drugi“, rekao je on.

Bašir je izjavio da je doterivanje dokumenata „bilo glupo s njegove strane“ i da žali što je to uradio, ali je rekao da nije imao nikakvog uticaja na Dajaninu odluku da bude intervjuisana.

Ministar pravde Robert Baklend izjavio je da „poražavajući“ nalazi istrage o „neosnovanim i pogrešnim“ postupcima viših BBC rukovodilaca znače da će vlada morati dobro da razmisli treba li reformisati upravljanje korporacijom.

Nezavisnu istragu BBC je pokrenuo prošle godine, pošto je erl Spenser izašao u javnost s optužbama o načinu na koji se došlo do intervjua.

Njeni nalazi su objavljeni u četvrtak.

Lord Dajson je utvrdio:

  • Bašir je ozbiljno prekršio BBC-jeva pravila lažirajući bankovne izvode koji su mu pomogli da stekne poverenje erla Spensera
  • Doprevši do Dajane preko njenog brata, Bašir je uspeo da je ubedi da mu da intervju
  • Kako se medijsko interesovanje za intervju povećavalo, BBC je zataškavao ono što je saznao o načinu na koji je Bašir obezbedio intervju. Lord Dajson je rekao da je to „ispod visokih standarda integriteta i transparentnosti koje su BBC-ijeva osnovna obeležja“
Erl je za novi dokumentarac BBC Panorame rekao:

„Ironija je da sam Martina Bašira upoznao 31. avgusta 1995. godine – a ona je poginula tačno dve godine kasnije i ja zaista nalazim vezu između ta dva događaja.“

On je rekao da je „bilo prilično jasno“ kad je upoznao Bašira sa Dajanom u septembru 1995. godine „da će svi prestati da budu ljudi od poverenja i zaista mislim da je Dajana izgubila poverenje u neke ključne ljude.“

Patrik Džefson – Dajanin bivši lični sekretar – rekao je da je intervju „uništio postojeće veze sa Bakingemskom palatom“ i učinio je ranjivom pred ljudima „koji nisu vodili računa o njenim interesima“.

Vajsler je rekao da je ova istraga trebalo da bude sprovedena još 1996. kad je on prvi put izrazio zabrinutost i dodao da još uvek vlada kultura nepostojanja potrebe da se govori o „malim ljudima“ i uzbunjivačima.

On je rekao da to nije „odgovarajuća reakcija za 25 godina koliko sam čekao da ljudi prestanu da me zovu falsifikatorom i cinkarošem“.

Pošto je pozvao BBC rukovodioce iz tog vremena da mu se lično izvine, on je rekao:

„Niko se nije javio. To je nedovoljno, proračunato i, sasvim iskreno, posle 25 godina, ružno je to što rade – još i dan-danas.“

Bivši BBC producent Mark Kilik izjavio je kako mu je bilo rečeno da ga uklanjaju iz „Panorame“ pošto je izrazio zabrinutost zbog lažiranih dokumenata, pošto „u emisiji želimo samo lojalne ljude“.

On je za BBC Jutarnji program rekao da je izveštaj „dobar početak“, ali je dodao da je BBC stvorio „kulturu straha“ koja je mogla da doprinese naknadnim skandalima.

Aktuelno vođstvo mora jasno da stavi do znanja da osoblje „sme da kaže istinu onima na vlasti bez straha od gubitka posla“, rekao je on.

Baširov intervju sa princezom Dajanom za specijalno izdanje „Panorame“ bio je ogromna ekskluziva za BBC.

U njemu, ona je slavno izjavila: „Bilo nas je troje u tom braku“, misleći na aferu njenog muža sa Kamilom Parker Bouls.

Bilo je to prvi put da neki aktivni član Kraljevske porodice toliko otvoreno govori u svom životu u njoj – gledaoci su je gledali kako govori o svom nesrećnom braku sa princem Čarlsom, svojim aferama i svojoj bulimiji.

Pedesetosmogodišnji Bašir je jedan od najslavnijih novinara u Velikoj Britaniji, a u vestima se našao i zbog intervjua iz 2003. godine sa pop zvezdom Majklom Džeksonom.

Prošle nedelje on je napustio BBC, navevši kao razlog zdravstvene probleme.

Bio je dopisnik i urednik za religiju u korporaciji od 2016. godine.

U saopštenju, lord Hol je rekao da je pogrešio što je Baširu „poverovao na reč“ u vreme kad je interna istraga oslobodila Bašira, „Panoramu“ i BBC od bilo kakve odgovornosti za propuste.

On je dodao da je tokom 35-godišnje karijere u BBC-ju „oduvek postupao na načine za koje smatra da su bili fer, nepristrasni i sa javnim interesom kao glavnim prioritetom.“

Generalni direktor BBC-ja Tim Dejvi priznaje „brojne ozbiljne propuste“ organizacije

Aktuelni generalni direktor BBC-ja Tim Dejvi je rekao: „Iako se u izveštaju navodi da je Dajana, princeza od Velsa, bila voljna da da intervju BBC-ju, očigledno je da je proces obezbeđivanja intervjua bio daleko ispod onoga što publika ima pravo da očekuje.“

„Veoma nam je žao zbog toga. Lord Dajson je ukazao na očigledne propuste.“

On je dodao da je BBC trebalo onomad da „uloži veći napor da otkrije šta se zapravo desilo i bude transparentniji u vezi s onim što zna.“

U pismu koje je Dejvi poslao princu Čarlsu, generalni direktor se izvinio za Baširove „skandalozne i netačne tvrdnje“ o princu, članovima njegovog osoblja i drugim članovima Kraljevske porodice.

U pismu se kaže da BBC priznaje da je Bašir izneo ove tvrdnje „u nameri da iskoristi princezine strahove, kako bi ona pokazala interesovanje za njega, i ne mareći za posledice koje će to imati po one o koje se ogrešio.“

„Panoramina“ istraga o intervjuu – odložena prošle nedelje – prikazana je u četvrtak uveče na kanalu BBC 1, svega nekoliko sati pošto su objavljeni nalazi lorda Dajsona.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend