05. maj 2022.

Najveći deo proruskih dezinformacija potiče iz Kine

Nova studija je otkrila da ogromna većina proruskih dezinformacija potiče iz jedne zemlje, prenosi portal news.com.au, rezultate analize.

Analizom kineskih državnih medija razotkriveno je više slučajeva proliferacije proruskih dezinformacija na brojnim kanalima širom sveta.

Analiza koju je sproveo NewsGuard, organizacija posvećena iskorenjivanju propagande na internetu, upozorila je na rasprostranjen uticaj koji kineski kanali vesti imaju na društvene medije.

Uprkos tome što je Fejbuk zabranjen u Kini, više od pola milijarde korisnika na ovoj društvenoj mreži prati državne medijske kuće povezane sa Komunističkom partijom Kine.

Istraživanje NewsGuard-a uključivalo je objave na društvenim mrežama agencije China Ksinhua News u kojima se tvrdi da je Ukrajina eksperimentisala sa koronavirusima slepih miševa uz podršku SAD.

Ovo je usledilo nakon ranijih tvrdnji da je Ukrajina dobila podršku Vašingtona da proizvodi biološko oružje u laboratorijama.

Novinska agencija, za koju NewsGuard tvrdi da prenosi proruski sadržaj kineskim zajednicama širom sveta, ima više od 92 miliona pratilaca na Fejsbuku, skoro četiri puta više od broja stanovnika Australije.

Dalje objave kineskih medija takođe su ponovile stav Kremlja da ruske trupe nisu odgovorne za ubistva civila u Buči, što je uključivalo i negiranje bombardovanja porodilišta u Mariupolju.

Analitičari veruju da je masovno pritisak medija koje podržava država pokušaj da se globalni narativ iskrivi u korist Rusije.

Fejsbuk stranica kineske državne televizije CGTN na engleskom jeziku ima 117 miliona pratilaca. Stranica na francuskom jeziku, CGTN Francais, ima 20 miliona pratilaca. China Daily i The Global Times, oba kineska lista na engleskom jeziku, imaju 104 miliona, odnosno 67 miliona pratilaca na Fejsbuku“, navodi NewsGuard u svom izveštaju.

“Daleko najistaknutiji narativ koji guraju ovi izvori jeste da SAD upravljaju biološkim laboratorijama u Ukrajini koje razvijaju biološko oružje – tvrdnja koju je Kremlj više puta koristio da opravda svoju invaziju na Ukrajinu.

NewsGuard je saopštio da je pronašao 74 posta na engleskom jeziku na Fejsbuk nalozima kineskih državnih medija u kojima se pominju biolaboratorije tvrdeći da je njihova svrha “stvaranje mehanizma za tajno širenje najsmrtonosnijih patogena“.

Uprkos naporima kineske vlade da se prikaže kao neutralna u ratu između Rusije i Ukrajine, ogromna većina (77 odsto) YouTube video snimaka koji sadrže dezinformacije koje je identifikovao NewsGuard dolazi iz kineskih državnih medija, navodi se u izveštaju.

Mediji koje podržava Rusija rutinski su nastojali da umanje značaj situacije u Ukrajini uprkos rastućoj međunarodnoj napetosti.

Analizom 11 dana izveštavanja u vestima od 11. aprila do 22. aprila, NewsGuard nije mogao da pronađe upotrebu reči “rat“.

Ruski vojnici su bili pobednički ‘branioci’, Ukrajinci su bili ‘nacisti’, a vojna podrška Zapada Ukrajini bila je “licemerna i besmislena“.

“Izveštavanje je uglavnom bilo fokusirano na četiri teme: herojstvo i snaga ruske vojske, agresija ukrajinske vojske, ruska humanitarna pomoć Ukrajincima i zapadna vojna pomoć Ukrajini.

Informacioni rat Rusije protiv Ukrajine bio je žestoko kritikovan nakon invazije Vladimira Putina u februaru 2022. Međutim, napori da se ukrajinska javnost privuče iznutra su užasno propali, tvrde medijski analitičari sa Univerziteta Kembridž.

Od 2014. Rusija je ubrizgala hiljade delova promoskovske propagande u Ukrajinu u pokušaju da natera većinu stanovništva koje govori ruski jezik da veruje u budućnost pod njihovom kontrolom.

U svojoj studiji, Džon Ruzenbek analizirao je preko 85.000 novinskih članaka koje je objavilo 30 lokalnih i regionalnih medija širom Donjecka i Luganska između 2014. i 2017.

Koristeći naprednu veštačku inteligenciju zvanu “obrada prirodnog jezika“,Ruzenbek je zabeležio niz obrazaca u sadržaju, uključujući ključne reči i fraze koje se odnose na demonizaciju ukrajinske države.

Kako je naveo,  36 odsto izveštavanja u štampanim medijima u Donbasu posvećeno je propagandi oblikovanja identiteta kako bi se ovekovečio način razmišljanja „mi i oni“ protiv postojećeg establišmenta.

Istraživanje je takođe otkrilo da se više puta koristi ideja “Novorosije“ istorijskog koncepta koji je dugo podržavao Putin.

“Osam godina ruske propagande nije uspelo da obezbedi ubedljivu alternativu ukrajinskoj nacionalnosti u istočnoj Ukrajini“, rekao je  Ruzenbek. „Invazija je bila strateška i logistička katastrofa.  Propaganda za izgradnju identiteta koju sam mogao naći u Donbasu posle 2014. bila je nejasna, loše osmišljena i brzo zaboravljena“.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend