01. mar 2022.

Nezavisni novinari i mediji u Rusiji dižu svoj glas protiv invazije na Ukrajinu

Teški su dani za novinare i nezavisne medije u Rusiji. Rat koji ruske vlasti vode na ukrajinskoJ teritorijI otežao je njihov rad, koji je i ranije bio onemogućavan. Reporteri bez granica (RSF) podržavaju napore novinara i ostalih medijskih radnika da prenesu pouzdane i tačne informacije i u ovom dramatičnom trenutku, saopštili su Reporteri bez granica. 

Iz RSF-a upozoravaju da se tamošnji medijski regulator Federalna služba za nadzor komunikacija, informacijskih tehnologija i masovnih medija, poznata kao Roskomnadzor, postavlja kao “Ministarstvo istine”, o čemu su hrabro progovorili i nezavisni sindikat novinara i medijskih radnika.

– Reči “rat”, “napad” ili “invazija” zabranjene su u medijima. Dostupne su samo informacije iz “službenih ruskih izvora”, dakle iz Ministarstva odbrane. A objava informacija  o gubicima vojske ili moralu vojnika još od oktobra prošle godine dovode do rizika od kaznenog progona i upisa u registar “stranih agenata, navodi se u saopštenju i dodaje kako je Roskomnadzor u ponedeljak blokirao najmanje šest internetskih medija zbog njihovog izveštavanja o ratu: Nastyaschee Vremia, internetski televizijski kanal čiji je osnivač američki medij Radio Slobodna Europa, Krym Realii, opozicioni mediji The New Times, studentske novine Doxa, ruska verzija novinske agencije Interfax-Ukrajina i provladina ukrajinska stranica s vestima Gordon.

Regulator takođe progoni još neke medija za „širenje lažnih informacija“, uključujući radio Echo of Moscow, popularnu web stranicu vesti Mediazona, televizijski kanal Dojd i istraživačke novine Novaya Gazeta. Prilično simboličan, njegov urednik, dobitnik Nobelove nagrade za mir Dmitri Muratov, pozvao je u videu veliki antiratni pokret i odlučio u znak solidarnosti objaviti njegovo izdanje od 26. februara na ruskom i ukrajinskom jeziku.  Poslovni časopis Journaliste takođe će verojatno biti tužen zbog objave  poruke s rečju „rat“ na svojoj web stranici, premda je izbrisao video.

-Ovi mediji šire informacije “o granatiranju ukrajinskih gradova i smrti civila u Ukrajini kao posljedica delovanja ruske vojske, kao i dokumente u kojima se trenutna operacija opisuje kao napad, invazija ili objava rata “, uvređen su u regulatornoj agenciji Roskomnadzor.

Ostali mediji dobili su upozorenja od Roskomnadzora, a u strahu od blokiranja stranice i izricanja kazne do pet milijuna rubalja (preko 50.000 eura), bili su prisiljeni ukloniti sadržaj koji nisu po volji vladajućima.

Informacijski rat je u punom jeku u samoj Rusiji, naglašava voditeljica odela RSF-a za istočnu Europu i središnju Aziju Jeanne Cavelier te dodaje kako predsednik Vladimir Putin dovodi sve medije u red kako bi pred ruskim građanima opravdao invaziju na Ukrajinu, prikrivajući žrtve sukoba.  – Ali dani Pravde su prošli. RSF podržava nezavisne medije koji pružaju pouzdane informacije u ovom dramatičnom trenutku, kazala je Cavalier.

Na meti su i društvene mreže pa tako davatelji internetskih usluga imaju ograničen pristup Twitteru. Roskomnadzor je počeo ograničavati pristup Facebooku, kako je objavljeno u petak, nakon odluke te platforme da ograniči rezultate pretraživanja na objavama nekih državnih i provladinih medija.

Kako navode u svom saopštenju Reporteri bez granica novinare se hapsi zbog objavljivanja tema vezanih za sukob. Među uhapšenima su Polina Oulanovskaya s portala SotaVision, zajedno s još najmanje tri novinara iz lokalnih medija, pa Valerija Doulskaya s 93.ru, Valerija Kirsanova i Nikita Zyrianov iz Yuga.ru. On i su brutalno uhićene u nedjelju dok su izvještavale o demonstracijama protiv rata u Krasnodaru, na jugozapadu zemlje, a na slobodu su pušteni navečer.

-U središtu Moskve ekipa Radija Svoboda, ruske podružnice američkog medija RFE/RL, u kojoj su bili Ivan Voronin, Artyom Radygin i Nikita Tatarskiy provela je šest sati u policijskoj postaji. Nakon intervencije odvjetnika pušteni su bez optužnice, navodi se u saopštenju i dodaje kako je bilo još hapšenja i onemogućavanja rada novinara.

– Novinari nezavisnih medija bili su prvi na udaru u ovoj olovnoj atmosferi, ali nisu oklevali demonstrirati, uprkos rizicima. Neke je policija uhapsila jer su mahali plakatom protiv cenzure u javnom prostoru, a drugi su pod velikim pritiskom. Šefici spoljnog ureda ekonomskog dnevnika Kommersant, Elena Chernenko oduzeta je novinarska akreditacija u Kremlju jer je objavila otvoreno pismo koje je potpisalo više od 300 novinara da se protivi ratu, navodi se u saopštenju.

Na drugoj strani državni mediji odani su vlasti pa je tako TV kanal Rossiya 1 u nedelju značajno povećao vreme emitovanja emisija s vladinom propagandom poput talk show voditelja Vladimira Solovjova, koji je kazao kako se u Rusiji moraju očistiti ruske vlasti i novinari koji ne podržavaju Putina.

Reporteri bez granica podsećaju da se Rusija nalazi na 150. mjestu od 180 zemalja u Svjetskom indeksu slobode medija RSF-a.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend