21. jul 2022.

Politiko: Ruski državni medij korak ispred sankcija, zaobilazi zabranu EU

Nedugo pošto je Evropska unija zabranila na svojoj teritoriji ruski državni medij RT zbog njegove uloge u širenju propagande o ratu u Ukrajini, ta medijska kuća je otvorila mnoštvo novih sajtova na nemačkom, španskom, francuskom i engleskom jeziku i time uspela da zaobiđe sankcije EU, pokazalo je novo istraživanje.

Foto: Benoît Prieur (cc)

Zahvaljujući novim sajtovima, koji su i dalje dostupni širom EU, taj medij podržan od Kremlja ima mogućnost da dopre do miliona ljudi u bloku 27 zemalja, čime se direktno krše sankcije koje je Unija uvela Moskvi, navodi briselski portal Politiko.

Ta činjenica otvara pitanje koliko je efikasno evropsko suzbijanje dezinformacija iz Kremlja, s obzirom da je RT (ranije poznat kao Raša tudej) uspeo lako da zaobiđe zabranu koja je trebalo da uguši sposobnost Moskve da izaziva podele oko rata na istoku Evrope, navodi se.

Ubrzo pošto je EU zabranila RT, pojavio se novi sajt koji je bio replika medija nemačke verzije RT (RT dojč), stavljenog pod sankcije Unije, sa ciljem da se dopre do građana Nemačke.

Kad je reč o Španiji, više sajtova koji su bili kopije španske verzije RT (RT en espanjol) privukli su milione čitalaca koji govore španski.

Više od 100 drugih sajtova, od kojih su neki promovisani na zvaničnim nalozima RT na društvenim mrežama, napravljeno je radi deljenja sadržaja ruskog državnog medija na francuskom i engleskom jeziku, pokazalo je istraživanje Instituta za strateški dijalog, istraživačkog centra specijalizovanog za onlajn ekstremizam. Iako Moskvi nije bilo lako da dopre do zapadne publike preko svojih državnih medija, te kuće, među kojima je i Sputnjik, i dalje privlače veliku publiku širom sveta u borbi za pridobijanje ljudi povodom rata u Ukrajini.

Potpredsednica Evropske komisije za vrednosti i transparentnost Vera Jurova rekla je za Politiko povodom novog istraživanja da je na privrednim subjektima da primenjuju sankcije protiv Rusije, a na vlastima država članica Unije da to osiguraju. Ipak, gotovo pet meseci otkako je Rusija započela invaziju na Ukrajinu i više od četiri meseca od zabrane RT u EU, ta medijska kuća je korak ispred sankcija i promoviše nove sajtove putem svojih zvaničnih naloga na društvenim mrežama.

Istraživači su otkrili 12 sajtova, uglavnom na nemačkom ili španskom jeziku, koji su bili potpune replike zabranjenih medija RT dojč i RT en espanjol, i čije su aj-pi (IP) adrese bile direktno povezane sa ruskim državnim medijom RT. Otkriveno je još pet sajtova koji predstavljaju kopije zabranjenih veb stranica RT, ali oni nisu na serverima povezanim sa Moskvom.

Dodatnih 112 informativnih sajtova objavljivalo je sadržaj RT uz sadržaje zapadnih medijskih organizacija, najverovatnije radi prikupljanja novca od oglašavanja na internetu. Pristup svim tim sajtovima bio je moguć iz EU 19. jula.

Da bi utvrdili koliko efikasno je RT zaobilazio sankcije EU, istraživači su na Guglu tražili više članaka tog medija o ukrajinskim izbeglicama, a zatim su na Guglu ponovo tražili sajtove koji su objavili potpuno iste naslove i članke na nemačkom, španskom, engleskom i francuskom jeziku. Iako su društvene mreže posle uvođenja sankcija Rusiji uvele strože kontrole i označavale naloge i sadržaje povezane sa režimom ruskog predsednika Vladimira Putina, RT je bio u mogućnosti da privuče ljude na svoje nove sajtove preko zvaničnih naloga tog medija na društvenim medijima, navodi istraživači.

Na primer, na Tviteru su preko naloga medija RT en espanjol, koji ima milione pratilaca, korisnici platforme pozvani da posete njegove nove sajtove na španskom jeziku koji zaobilaze sankcije EU.

Objave na Tviteru sa linkovima ka tim novim sajtovima, na četiri vodeća evropska jezika, 50.000 korisnika Tvitera podelilo je više od 450.000 puta između februara i juna, pokazuju podaci kompanije za analizu društvenih mreža Kraudtengl (CrowdTangle).

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend