
Stiven Kolber (foto: snimak ekrana / CBS)
Biću ličan: uz Vudija Alena (otac) i Brusa Springstina (sin), Stiven Kolber je „sveti duh“ „svetog trojstva“ popularne kulture za ovog sociologa i kolumnistu. „Bindžovao“ sam Kolbera pre nego što je „bindžovanje“ postalo kul, i to u najsretnijim i najtužnijim trenucima u životu. Za one sa jeftinijim ulaznicama, on je američki komičar, pisac, TV voditelj i politički komentator, najpoznatiji kao voditelj satirične emisije The Colbert Report (2005-2014) na Comedy Central, odnosno The Late Show with Stephen Colbert (od 2015) na mreži CBS (i gde je nasledio Dejvida Letermana). U odličnoj srpskoj verziji, ovo je emisija – 24 minuta sa Zoranom Kesićem, jednostavno rečeno.
I sad, ovaj tvrdo-politički šou se ukida 2026. godine. Hvala Trampu, cenzura je stigla i u samozvanu „zemlju slobodnih i domovinu hrabrih“. Šta se dogodilo? Upravo ono što mislimo da se dogodilo – pretnje tužbama, puzajuća autokratija i neoliberalni kapitalizam.
Odluka o okazivanju Kolberove emisije je usledila samo nekoliko dana nakon što je kritikovao sopstvenu medijsku kuću Paramount zbog isplate od 16 miliona dolara Donaldu Trampu u vidu nagodbe – nazivajući taj slučaj „velikim, masnim mitom“
Ali, krenimo redom. CBS je otkazao emisiju The Late Show sa Stivenom Kolberom. Ona će biti završena u maju 2026, a kao zvanični razlog navode finansijske poteškoće u late-night formatu, uključujući tu i pad prihoda od reklama i rastuće troškove produkcije. Međutim, odluka je usledila samo nekoliko dana nakon što je Kolber kritikovao sopstvenu medijsku kuću Paramount zbog isplate od 16 miliona dolara Donaldu Trampu u vidu nagodbe – nazivajući taj slučaj „velikim, masnim mitom“. Glavni problem: Paramount sada pokušava da završi spajanje ili fuziju sa izvesnim Skydance Media vrednu oko osam milijardi dolara, što navodi na zaključak da je otkazivanje verovatno uslovljeno političkim pritiscima.
I sad, kao i sa jednako kultnim Feral Tribune svojevremeno, Paramount i CBS poručuju da je otkazivanje isključivo ekonomski potez, odnosno da je emisija profitno neodrživa. Dok kritičari (i sindikat scenarista) pozivaju na istragu zbog mogućeg narušavanja slobode medija. Kolber, Džon Stjuart, Džimi Kimel i drugi bliski komičari-komentatori oštro su kritikovali Paramount. Senatori Berni Sanders i Elizabet Voren sumnjaju na politički motivisanu cenzuru.
U širem kontekstu, otkazivanje ove popularne emisije (još jednom: mislimo na „američkog Zorana Kesića“) implicira navodni pad gledanosti late-night televizije usled digitalne konkurencije, promene u navikama gledalaca i pritisaka na umanjenje troškova pre fuzije Skydance–Paramount. I sad, domaći gledalac verovatno poznaje Paramount jedino po onoj špici sa zvezdama iznad brda pre kaubojaca; a Skydance je firma koja proizvodi zabavne sadržaje i kojom upravlja Trampov drugar Leri Elison. I u tome je ceo kunst.

Odgovor Trampu na njegovo oduševljenje što je Kolberova emisija otkazana (foto: snimak ekrana, CBS)
Dok CBS tvrdi da je odluka racionalna i zasnovana na ekonomskoj logici, kritičari veruju da je ovo posledica političke kompromitacije usled navedene fuzije i pritiska Trampove administracije. Svaka sličnost sa United Media, N1 i Nova S – ali i naprasnog gašenja Al Džazire Balkan, Glasa Amerike i Radija Slobodna Evropa – je (ne)namerna. Naime, nešto slično se dogodilo sa fuzijom SBB i Yettel, i gde se dovodi u pitanje opstanak čitavih N1 i Nova S, o čemu u autorskom tekstu za Vreme piše Igor Božić. Investicioni fond BC Partners je nedavno smenio Dragana Šolaka sa čela Junajted grupe, a prethodno je prodao kablovskog operatera SBB. Pritisaka je sve više, a vidljivost N1 i Nove S se smanjuje na sve zamislive načine.
Pa, eno ih i u samoj Americi. Šta mi da očekujemo? Bilo je to kao da je Kesić u svojoj emisiji kritikovao United Group da se prodala – Vučiću. Zato gotovo nikome nije promaklo da je otkazivanje emisije The Late Show usledilo iste nedelje kada je Kolber u trajanju od tri minuta raskrinkao i beskompromisno demontirao odluku kompanije Paramount da na sudu ne stane u odbranu CBS u slučaju Trampove besmislene tužbe protiv emisije 60 minuta. Naime, Tramp je bez osnova tužio urednike političke emisije 60 minuta da su montirali delove intervjua sa njegovom protivkandidatkinjom Kamalom Haris.
Stiven Kolber nije bio samo voditelj humorističke i satirične emisije sa gostima iz Holivuda. Bio je simbol otpora, ironije, ali i građanske hrabrosti u vreme kada su se standardi javnog diskursa sunovraćivali
Takođe, nije bilo naročito uverljivo da bi Kolberovi šefovi iznenada ukinuli emisiju jednog od svojih najvećih i najomiljenijih televizijskih zvezda, a da u pozadini toga ne postoje neki mnogo neprijatniji motivi (njegova emisija bila je druga najgledanija u tom formatu, nakon slične emisije na konzervativnom FOX News).
Kako navodi Variety, „Paramount deluje izuzetno osetljivo“ na Kolberovu antitrampovsku političku komediju, naročito u svetlu postignute sudske nagodbe. Članovi porodice Elison, koji kontrolišu kompaniju Skydance, nesumnjivo su konzervativci naklonjeni Trampu i nadaju se da će uspeti da Paramount usmere podalje od njegove liberalne reputacije (a Džon Stjuart je već zabrinut da bi i The Daily Show mogao biti rasprodat). Sin zadrtog trampovca Lerija Elisona iz SkyMusic, pardon Skydance, već je naveo da će CBS nadalje & ubuduće da prihvati „raznovrsne ideološke perspektive“. Zbog svega ovoga niko zapravo ne veruje da je ukidanje Stivena Kolbera samo još jedan uobičajeni poslovni potez. Donald Tramp je, naravno, bio oduševljen, pa je na mreži Truth Social objavio „Apsolutno obožavam što je Kolber dobio otkaz“.
A Stiven Kolber nije bio samo voditelj humorističke i satirične emisije sa gostima iz Holivuda. Bio je simbol otpora, ironije, ali i građanske hrabrosti u vreme kada su se standardi javnog diskursa sunovraćivali. Njegova sposobnost da spoji humor sa oštrim političkim komentarom činila je The Late Show ne samo zabavnim, već i važnim mestom za demokratsku debatu.
U tom smislu, njegovo uklanjanje nije samo kraj jedne televizijske emisije (sleteće on već negde), već i simptom dubljih promena u globalnom medijskom sistemu. Promena u kojoj korporativni interesi, politički pritisci i ekonomski imperativi polako, ali sigurno istiskuju nezavisne i kritičke glasove. Možda je vreme da se zapitamo: ako se u Americi, zemlji sa dugom tradicijom slobode medija, ovako utišava jedan Kolber, ko je sledeći? I da li smo svesni koliko je važno čuvati prostore za satiru, kritiku i humor – naročito onda kada su najneprijatniji?
Uostalom, zamislimo Srbiju i njenu medijsku scenu bez Zorana Kesića? Kraj Kolberove emisije zato nije samo kraj samo jednog kultnog TV formata, već i upozorenje za svaku kritičku i duhovitu misao.
Grozev: Vrednost FSB izveštaja o zvučnom oružju je nula, duboko je uvredljiv za svakog ko kritički razmišlja
Ubistvo u Ulici Slavka Ćuruvije
Kako u najezdi laži i gubitka poverenja u medije osnažiti informisanje u interesu građana i svest o značaju pouzdane vesti
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.