
Foto: Flickr / Iain Watson
Direktorka za odnose sa javnošću kompanije SBB Jovana Lukić za Cenzolovku objašnjava da SBB ne poseduje nijedan kanal, niti da proizvodi medijske sadržaje – United Media je vlasnik kanala N1, Sport kluba i nekih drugih, a SBB njima plaća za prenos tih kanala.
Ipak, kaže, i United Media i SBB imaju istog vlasnika – fond koji čine KKR i EBRD.
I dok istraživačica medija i doktorantkinja na FPN-u Bojana Barlovac, koja je istraživala način na koji je N1 2014. godine počeo sa radom, smatra da je svejedno da li je distributer vlasnik medija ili su distributer i medij povezana lica koja imaju istog vlasnika, Jovana Lukić tvrdi suprotno – da su u pitanju potpuno različiti ljudi, različiti budžeti, različito odlučivanje i celokupno poslovanje, a da mešanja distributera u uređivačku politiku medija nema.
[povezaneprice]Cenzolovka: Kažete da SBB nije vlasnik TV N1, već da imaju istog investitora. Na koji će način nove izmene zakona, o kojima je saopštenje izdao i N1, ugroziti opstanak ove televizije i uticati na rad SBB-a?
Lukić: Nismo videli nacrt, ali je N1 dobio informaciju da namera Ministarstva kulture i informisanja nije samo da razdvoji distribuciju od proizvodnje programa, koja je u slučaju SBB-a i N1 već razdvojena i što državni sekretar za medije zna. Namera je i da razdvoji investitore od proizvodnje programa, odnosno sva povezana lica. Da se radi o tome potpuno je jasno, jer je državni sekretar za medije, na sastanku sa predstavnicima medija i medijskih udruženja posvećenom novoj medijskoj strategiji, eksplicitno pomenuo SBB i N1, iako su u našem slučaju distribucija i proizvodnja razdvojene.
Osim toga, prema saznanjima koja imamo, Ministarstvo je bez ikakvih konsultacija sa medijskim udruženjima radnoj grupi za Poglavlje 10 poslalo novu verziju Zakona o javnom informisanju i medijima. Niko ne zna ko je i kada radio na tom predlogu.
To su veoma ozbiljni razlozi da strepimo od namera Ministarstva, i u suprotnosti su sa evropskom praksom i propisima.
Cenzolovka: Glavni argument Ministarstva informisanja, koji iznosi državni sekretar Nino Brajović, jeste da je takav tržišni model (u kojem su distribucija i proizvodnja razdvojene) bolji zbog fer tržišnih uslova u kojima distributer neće favorizovati svoje sadržaje. Kako komentarišete ove argumente?
Lukić: Tačno je da je transparentnost odnosa između distributera i produkcije veoma bitna i da je naglašena u evropskoj regulativi. Tu je UG već potpuno u skladu sa evropskom, a i postojećom srpskom regulativom. Razlog za razdvajanje produkcije i distribucije upravo je transparentnost njihovih odnosa. Cena koju povezana distribucija plaća za kanale koji su proizvedeni u okviru Grupe ista je kao i za sve druge distributere.
U Evropskoj uniji čak postoje brojni distributeri koji imaju svoje kanale. U Velikoj Britaniji Sky UK Limited ima svoj kanal Sky News. Niko u UK nema problem s tim. U Irskoj takođe. U Rumuniji RCS & RDS ima Digi 24 News, kao i druge kanale. Svoje kanale imaju i holandski kablovski distributer Ziggo, danski YouSee, estonski STV AS. Američki Turner Broadcasting System takođe ima svoj kanal vesti CNN. Rezultat zakonske odredbe da isti vlasnik ne može da ima distribuciju i produkciju bilo bi gašenje N1 kao jedne nezavisne i nepristrasne televizije. I u zemljama sa mnogo većim medijskim slobodama takvo rešenje ne bi imalo uporište.
Cenzolovka: Kažete i da SBB nije vlasnik nijednog kanala, pa ni N1. Na koji je način kanal Sport klub povezan sa SBB-om? Da li SBB ima učešća u proizvodnji sadržaja na Sport klubu i na koji način?
Lukić: United Media je vlasnik kanala N1, SK, Ultra i Mini Ultra, Cinemania, Lov i ribolov, Grand Production, IDJ, Fight Channel. United Media nije vlasnik SBB-a. SBB kupuje kanale koje poseduje UM i plaća ih po istoj ceni kao i svi drugi distributeri koji su odlučili da u svojoj ponudi maju te kanale. UM i SBB imaju zajedničkog vlasnika, KKR i EBRD. Svaki kanal UM ima svoje uredništvo i posluje nezavisno od drugih kompanija UG. Znači da SBB ne učestvuje u proizvodnji ni na koji način. Naši zajednički vlasnici gledaju ove dve investicije odvojeno i ocenjuju njihovo poslovanje potpuno odvojeno. To znači da ukoliko produkcija ne može prodajom da zaradi za svoj opstanak, vlasnici mogu da donesu odluku da je zatvore. To važi i za SBB.
Cenzolovka: Neki sagovornici Cenzolovke kažu da „ako ste korisnik SBB-a, nemate Arenu sport, jer su to Telekomovi kanali, isto kao što oni koji imaju Telekomov IPTV nemaju Sport klub kanale“. Takođe, ima i onih koji podsećaju na to da je sa pojavom N1, iz SBB kablovskog paketa nestao B92 Info, a i redosled kanala se promenio, tako da je N1 sada na prvom mestu. Da li kablovski operateri favorizuju „svoje“ kanale?
Lukić: Naši vlasnici su osnovali Sport klub kanale pre više od deset godina. Razlog za njihovo osnivanje bio je da se popuni praznina u ponudi koja je tada postojala. Naime, nije postojao nijedan zavisni ili nezavisni sportski kanal. Kada su ih osnovali (što su korisnici veoma lepo primili), onda su se potrudili da i sadržaj i profesionalni voditelji budu na najvišem mogućem nivou i da zaista ponude najbolju moguću uslugu. Popularnost SK kanala je očigledna i danas.
Kao odgovor na tu veoma popularnu ponudu, Telekom je pre nekoliko godina kupio Arenu koja je do tada bila u privatnom vlasništvu. Različiti distributeri se odlučuju da li da kupe Sport klub ili Arenu, u zavisnosti od toga šta misle da njihovi korisnici više traže. Kupovina i jedne i druge opcije dosta je skupa (sportska prava se kupuju na tenderima i postižu se velike cene) pa je kupovina i jednog i drugog verovatno neisplativa.
Ovakva ponuda različitih kanala kod različitih provajdera nije srpski izum. To postoji u mnogim zemljama i proizvođači sadržaja se trude da daju najzanimljiviju ponudu. U Engleskoj, na primer, Premijer ligu, koja je veoma skupa za to govorno područje, dele dve kompanije. Tako da i Sky i British Telecom emituju određene utakmice, ne sve, u zavisnosti od prava koja su kupili za emitovanje. Znači, ne mogu svi da gledaju sve, ali zato svaki Englez koga interesuje fudbal zna gde je najbliži pab u kom može da gleda ono što nema kod kuće.
B92 Info je ugasio vlasnik tog kanala i povezanost sa bilo kojim kanalom United Medije nema uporište.
N1 je jedini informativni kanal koji je fokusiran na domaće, regionalne i svetske vesti, sve je popularniji i sa već velikom zainteresovanošću gledalaca za samo dve i po godine koliko postoji. Ima veliki potencijal i zato je na prvoj poziciji.
Cenzolovka: Ako govorimo o slobodnoj konkurenciji i fer tržišnim uslovima, koja je razlika između toga da jedna ista firma istovremeno bude i distributer i proizvođač medijskog sadržaja i toga da jedna firma u svom vlasništvu ima i distribuciju i proizvodnju, kao dva povezana pravna lica (što i N1 i SBB ovde zapravo ističu kao problem)?
Lukić: Razlog za razdvajanje produkcije i distribucije upravo je transparentnost odnosa i poslovanja. Kad je jedna firma vlasnik distribucije i produkcije, isti ljudi rade, uređuju, distribuiraju i utiču na uređivačku politiku. Kad su odvojena pravna lica, potpuno su različiti ljudi, različiti budžeti, različito odlučivanje, celokupno poslovanje.
Mislim da je glavno objašnjenje u tome kako funkcioniše tržište. Nema više „dogovorne ekonomije“, to treba svi da razumeju.
Tržište nešto prihvata ili ne prihvata. Primer dogovorne ekonomije nije odnos između United Media i SBB, jer su svi kanali UM među najtraženijima. SBB-u je najbitnije da ima najbolje i najgledanije kanale u svojoj ponudi jer tako privlači korisnike koji odavno imaju više od jedne opcije za kablovsku televiziju.
1 komentar za: “SBB: Nismo vlasnici nijednog medija, pa ni N1 ni Sport kluba”