17. jan 2024.

„To se ne radi nigde u svetu“: Šta RTS zapravo plaća milionima koje je potrošio na reklamiranje u tabloidima?

Radio televizija Srbije (RTS) je, prema podacima Portala javnih nabavki, prošle godine potrošila nešto više od 77.8 miliona dinara sa PDV-om za usluge oglašavanja, objavilo je juče Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS).

Dok je od toga 41,8 miliona dinara plaćeno reklamiranje na bilbordima i banderašicama, 36 miliona dinara otišlo je na reklamiranje u štampanim i onlajn medijima, a taj novac potrošen je uglavnom za reklame u tabloidima Informer, Srpski telegraf, Alo, Kurir, Novosti i Blic.

Simptomatično, ali i očekivano, među odabranim medijima, nema onih nezavisnih, objektivnih, koji se prema vlasti postavljaju kritički.

Iz RTS-a su kazali da je odlučeno u kojim medijima će se oglašavati na osnovu više kriterijuma, kao i da su dobili pozitivno mišljenje Kancelarije za javne nabavke. Iz odgovora se može zaključiti da je RTS sproveo interni postupak iako su navedeni kriterijumi mogli da budu definisani u klasičnom postupku javne nabavke, piše NUNS.

Kako je naveo RTS, Kancelarija za javne nabavke odobrila je sprovođenje postupka bez objavljivanja javnog poziva, te da je primena pregovaračkog postupka osnovana.

Budući da je u svakoj partiji tačno navedeno u kojim medijima RTS želi da se reklamira, postavlja se pitanje da li ipak postoji namera da se nekim medijima da prednost u postupku javne nabavke, jer u Srbiji je ipak registrovano oko dve i po hiljade medija, konstatovao je NUNS u analizi.

Ako uzmemo u obzir odgovore naših sagovornika, ne samo da je data prednost tabloidnim medijima koji gotovo redovno krše medijske zakone, Kodeks novinara i sve norme novinarstva, već je ovakav način nabavke osmišljen put za izvlačenje javnog novca za one medije koji otvoreno podržavaju vlast.

Rade Veljanovski, profesor FPN u penziji smatra da ovakve javne nabavke predstavljaju još jednu od devijacija našeg medijskog sistema i naše medijske situacije.

– Javni servis, koji bi trebalo da bude paradigma promocije pravih vrednosti, profesionalnih kriterijuma, da ima misiju medijske organizacije koja promoviše najviše vrednosti i novinarstva i profesionalnosti, ulazi u takve aranžmane sa tom vrstom medija koji su srozali naše novinarstvo najniže. To se ne radi nigde u svetu. I u ovom slučaju nema nikakve sumnje da je to jedna organizovana aktivnost da se jedan deo javnog novca iz kog se finansira javni servis, prelije nekim medijima koji su potrebni vlasti. I time je Javni servis samo dokazuje da on jeste deo tog propagandnog aparata koji radi u interesu vlasti, a ne uopšte u javnom interesu, što bi morao i po zakonu a i po onome što se naziva misija javnog servisa, smatra Veljanovski.

Ivana Kragulj, novinarka iz NUNS-a koja je pisala izveštaj i koja prati ovu temu, naglašava da je ovo sigurno već treća godina zaredom da RTS putem pregovaračkog postupka ugovara usluge reklamiranja i to sa istim medijima.

– Ranije su izdvajali i više novca. Svakako je ta nabavka mogla da se sprovede putem javnog poziva i možda bi taj novac više značio nekim manjim lokalnim medijima. Što se tiče izbora medija u kojima se RTS reklamira, verovatno je to njihova procena da publika koja gleda njihov program prati te medije, mada bi RTS trebalo da targetira najširu publiku kao javni servis. Možda se na ovaj način pomaže tim medijima, jer ovakve nabavke su imali i EPS i Pošta. Inače, moje mišljenje je da RTS-u reklama u drugim medijima i nije potrebna, zaključuje Kragulj.

Olivera Milošević, potpredsednica Udruženja novinara Srbije (UNS) smatra da Javni servis nije privatni medij pa da može da se rukovodi poslovnim interesom, te da mora da bude iznad svakog drugog interesa osim javnog.

– Njihov opstanak ne zavisi od tržišta, pa samim tim ni od eksternog marketinga, i zato nikakav ekonomski interes ne može biti opravdanje, niti motiv da se silni milioni iz kase RTS-a sliju u tabloide koji krše sve profesionalne standarde. To je vrlo opasna politika i praksa kojim RTS kao medijski servis svih građana direktno hrani proizvodnju lažnih vesti i kršenje Kodeksa, navodi Milošević.

Kako kaže, Javnom servisu čak i poslovna politika mora da prati princip društvene odgovornosti i da bude usklađena sa profesionalnim standardima.

– I posebno zato što većinski zavise od građana morali bi da budu senzitivniji u svim svojim odlukama, od uređivačkih do finansijskih, zaključuje Milošević.

Azdejković: Do nekih gledalaca samo preko tabloida

Na pitanje Danasa kako vide to što se javni servis reklamira u medijima koji gotovo redovno krše medijske zakone, Kodeks novinara i sve druge norme novinarstva, generalni direktor RTS Dragan Bujošević i predsednik Upravnog odbora RTS Branislav Klanšček nisu odgovorili.

Našem listu iz uprave RTS-a odgovorio je Predrag Azdejković, član UO javnog servisa, koji kaže da ne vidi problem u tome da se ta medijska kuća reklamira bilo gde, pa i u tabloidima.

– Svrha reklame je da se dođe do nove publike i informiše stara o novim sadržajima, te je normalno da se RTS reklamira i u tabloidima jer javni servis treba da se obraća svima te i čitaocima tabloida. Verujem da su stručne službe RTS zadužene za marketing uradile dobro svog posao i napravile plan kampanje i odredile ciljne grupe do koje hoće da stigne informacija. Složićete se da do određenih grupa potencijalnih gledalaca može da se stigne samo preko reklame u tabloidu, napominje Azdejković.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend