05. avg 2016.

Da li je zbog smena pala gledanost RTV

rtv-radio-televizija-vojvodine-mediji-jpg_660x330Tvrdeći da je junu 2016. gledanost Javnog servisa bila „drastično manja” nego prošle godine i povezujući to sa nedavnim kadrovskim novinama, novinari VOICE pozivaju se na istraživanje koje, zapravo, otkriva da broj gledalaca opada od 2011. godine

Samo tri meseca od kad su se na Radio-televiziji Vojvodine dogodile novine, pojedini mediji slavodobitno su objavili da je gledanost „na veoma lošem nivou”. U takvim ocenama prednjači Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE), čiji je osnivač Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV). Da li je situacija na RT Vojvodini zaista kako tvrdi istraživački centar koji uređuje Dinko Gruhonjić, jedan od govornika na protestu „Podrži RTV”?

U tekstu koji RT Vojvodinu poredi sa „ružičastom režimskom televizijom” novinari VOICE tvrde da je junu 2016. gledanost ovog Javnog servisa bila „drastično manja” nego prošle godine. U istraživanju na koje se pozivaju, a koje je uradila kompanija „Nilsen”, navodi se da je Prvi program RTV ovog juna gledalo tek 0,1 odsto manje ljudi nego istog meseca prošle godine. Taj pad je bio još veći 2015. kada je uz program ove televizije bilo 3,9 odsto manje gledalaca nego 2014.

Isti podaci otkrivaju i da nije istina ono što su često isticali okupljeni oko pokreta „Podrži RTV” – da su smenjeni urednici neprekidno nizali uspehe. Upravo podaci do kojih je došao Gruhonjićev analitički centar, pokazuju suprotno – gledanost je opadala iz godine u godinu, pa je uz RTV juna 2012. bilo 25,12 odsto stanovništva, a istog meseca 2015. tek 18,61 odsto Vojvođana.

Dokazujući tezu da događanja na RTV nisu opravdana i da imaju razarajuće posledice, VOICE tvrdi da je ova televizija pre „godinu-dve dana postizala statističke rekorde u mnogim kategorijama gledanosti”. Ali tad čitaocima nude istraživanje iz januara 2015. Iako su u tekstu ti podaci izostavljeni, tabele pokazuju da je ukupan procenat gledalaca RTV i tad bio najmanji u odnosu na pet prethodnih godina. Primera radi, januara 2011. ovaj kanal gledalo je 29,87 odsto Vojvođana, a četiri godine kasnije dva procenta manje.

Neobično je da su, radeći uporednu analizu gledanosti RTV, koristili podatke za januar 2015. i jun 2016. Naročito ako se ima u vidu da su upravo to meseci kada televizije imaju najviše, odnosno najmanje gledalaca.

Tako se stiče utisak da novinari VOICE kada žele da dokažu da gledaoci okreću glavu od RTV koriste podatke iz juna, kada počinje sezona godišnjih odmora. Tvrdeći da je u doba pre smene bilo daleko bolje, oni prikazuju januarsku statistiku, kada ljudi najviše vremena provode uz televizore. Takva selekcija podataka navodi na pomisao da istraživački centar NDNV-a čitaocima pruža samo one podatke koje će im pomoći da zaključe isto što i NDNV.

Sumnju da ni vreme pre smena nije bilo idealno podgreva i činjenica da su zaposleni u ovom Javnom servisu pre dve godine prestali da dobijaju podatke o gledanosti. Onaj ko je želeo statistiku morao je da pošalje pismeni zahtev, ali ni to nije bila garancija da će je dobiti.

Predsednica Društva novinara Srbije (DNS) Eržebet Pap Reljin ističe da je gledanost nekog programa „veoma rastegljiv pojam” koji se može da se shvati na razne načine u različitim prilikama.

– Svaka smena traži vreme i uhodavanje novog uredništva. Prave gledanosti se mogu videti tek nakon jesenje programske šeme. Ali, svakako razloge za pad gledanosti možemo tražiti i u gašenju signala sa Avalskog tornja po nalogu RRA, koji nikad tu odluku nije obrazložio. Tako sad imamo paradoks da vidimo signal televizije Smederevska Palanka i TV Obrenovac, a mnogi delovi pokrajine ne vide program TV Vojvodine, osim ako nije u ponudi kablovskih provajdera. Kada govorimo o gledanosti, treba skrenuti pažnju da nije samo gledanost ono što se meri. Gde su podaci o gledanosti emisija TV Vojvodine na Jutjubu? ,,Državni posao” i dalje ima rekordnu gledanost na toj socijalnoj mreži – ističe predsednica DNV, inače urednica emisije „Dokument” na RT Vojvodini.

Ovo nije prvi put da se pad gledanosti koristi kao argument u igrama oko RT Vojvodine. Upravo to je bio jedan od razloga koji je naveo i Upravni odbor kada je smenio programskog direktora Slobodana Arežinu. Ali tada su Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) i NDNV smatrali da „u ocenjivanju rada javnog servisa gledanost ne sme da bude jedini, čak ni dominantan kriterijum”.

1 komentar za: “Da li je zbog smena pala gledanost RTV

  1. Milorad

    Pa bravo majstori…tanjug i politika javljaju !!!! Gde vam je dezinformer-saznaje i piki-pinki tvrdi????

    06. avg 2016. at 07:47

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend