07. dec 2014.

Kako se iza „brige o mladim vozačima” sakrila cenzura

Sastanak radne grupe za promenu zakona o bezbednosti u saobraćaju (Foto MGSI)

Sastanak radne grupe za promenu zakona o bezbednosti u saobraćaju (Foto MGSI)

Ministarka Zorana Mihajlović, bez obaveštavanja javnosti, predložila da se usvoje zabrane sredstvima javnog informisanja i oglašivačima.

Građani Srbije više neće moći u medijima da pročitaju da je neki ministar u Vladi Srbije vozio 200 kilometara na sat „jer žuri”, ukoliko se usvoje predlozi Radne grupe za brigu i čuvanje mladih vozača i mladih učesnika u saobraćaju koju predvodi Zorana Mihajlović, potpredsednik vlade i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Osim toga, građani neće moći da saznaju kad neki pevač izjavi da vozi dve godine bez vozačke dozvole, a velika je verovatnoća i da će popularna serija „Vojna akademija” biti cenzurisana, jer je jedan od glavnih likova u dijalogu rekao da nikad ne vezuje pojas.

Predložena kazna za ovo emitovanje iznosi između 100.000 i 800.000 dinara.

To je prvi član nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja koji je sačinila Radna grupa koju je formirala Mihajlovićeva. Predstavljajući ovaj nacrt, preksinoć na konferenciji za medije u zgradi Vlade Srbije i kasnije u saopštenju za javnost, ona nijednom rečju nije spomenula da se predlažu restriktivne mere medijima i oglašivačima. Obrazlagala je šta se predlaže od mera za zaštitu mladih u saobraćaju, ali prvi član tog nacrta nije ni imenovala.

Precizno, član jedan nacrta Radne grupe koju vodi Zorana Mihajlović glasi ovako:

„U javnom informisanju i u oglašavanju, odnosno prilikom emitovanja ili distribucije programskog sadržaja, zabranjeno je predstavljanje to jest promovisanje nebezbednog odnosno nepropisnog ponašanja u saobraćaju na putevima, a naročito vožnje bez upotrebe sigurnosnog pojasa, bez upotrebe zakopčane kacige, pod dejstvom alkohola i drugih psihoaktivnih supstanci, vožnje brzinom većom od dozvoljene, nasilničke vožnje, prevoza dece do 12 godina van dečijeg sedišta, nepropisno preticanje, obilaženje, nepropisno kretanje pešaka.”

Isti član ima još tri stava koji regulišu šta se dozvoljava sredstvima javnog informisanja i oglašivačima. Tako se „dozvoljava predstavljanje nebezbednog ponašanja u saobraćaju kada se izričito predstavlja kao zabranjeno, nebezbedno i nepoželjno. Zatim, omogućava se predstavljanje posledica saobraćajnih nezgoda i upotreba uznemirujućih sadržaja i poruka, u cilju odvraćanja učesnika u saobraćaju od nebezbednog ponašanja, to jest u cilju podizanja svesti o posledicama nebezbednog ponašanja, naročito prilikom preventivno propagandnih kampanja za povećanje bezbednosti saobraćaja”.

Predlog o tome šta se sme, a šta se ne sme objavljivati u medijima, Radnoj grupi uputio je Damir Okanović iz nevladine organizacije Komitet za bezbednost saobraćaja. Radna grupa na čelu sa Zoranom Mihajlović ga je prihvatila.

Potpisnik ovog teksta bio je prisutan, kao delegirani predstavnik Udruženja novinara Srbije (UNS), na dve sednice Radne grupe za brigu i čuvanje mladih vozača i mladih učesnika u saobraćaju.

Na prvoj sednici, u petak prošle nedelje, čulo se prvi put za ovaj predlog. Na pitanje potpisnika ovih redova na šta se konkretno misli, jer se ne zna da mediji emituju neki materijal, a da to nisu filmovi gde se propagira nasilnička vožnja ili slično, odgovor je dao Okanović.

Citiramo iz stenografskih beležaka sa sastanka u Vladi Srbije:

„Daću vam primer: kampanja jedne naše ozbiljne i velike kompanije gde su akteri spota bili u putničkom vozilu, njih četvoro, niko od njih nije imao vezan pojas, dve putnice su pozadi izbacivale delove tela kroz prozor, odnosno izlazile su cele kroz prozor, a vozač je držao mobilni telefon tokom vožnje i agresivno se ponašao”, naveo je prvi primer Okanović.

Onda je nastavio:

„Drugi primer, štampani mediji koji objavljuju priču sa poznatim pevačem gde se on hvali kako već dve godine vozi bez vozačke dozvole. Primer broj tri, muzički spot gde svi akteri u spotu sede u kabrioletu, osobe koje su pozadi ne sede na sedištu nego na naslonu sedišta, svi drže čašu za koju se iz pesme zaključuje da je reč o alkoholu.”

U dahu je dodao i sledeći primer:

„Ministar koji je izjavio da vozi 200 na sat jer žuri”, naglasio je Okanović, pravnik koji je u medijima često označavan kao stručnjak za bezbednost saobraćaja.

On je spomenuo i neke sportiste iz rubrika „Šta voze poznati”, ali i sledeći primer:

„U seriji ’Vojna akademija’, jedan od od glavnih likova ušao je u vozilo, suvozač mu je rekao da se veže, na šta je on odgovorio da neće i da se nikad ne vezuje. Postoji za to kodeks emitera RRA. Problem je u tome što RRA u moru drugih nadležnosti ne stiže konkretno da se bavi time”, kazao je Okanović, ne ulazeći u to ko bi trebalo da preuzme nadležnosti RRA ili da određuje koji ministar sme ili ne sme da izjavi da je vozio 200 na sat: da li je to Okanović, nevladina organizacija Komitet za bezbednost saobraćaja ili neko treći.

Kasnije je spominjao i primer iz Velike Britanije crtanog filma „Pepa prase” u kojem prasići nisu bili vezani i nisu bili u dečijim sedištima, pa je zbog protesta roditelja to kasnije promenjeno.

Odgovor je dobio u smislu da nije dobro da se zabranjuje da ministar kaže da je vozio 200 na sat ili da je neko vozio dve godine bez dozvole, jer je dobro da se to objavi, ali da je problem što neko drugi ne reaguje, pa mu ne nameće kaznu.

Argumente Okanovića je, ispostavilo se, potpuno prihvatila ministarka Zorana Mihajlović, jer se na sledećoj sednici Radne grupe, preksinoć, u materijalu podeljenom učesnicima, kao član jedan nacrta zakona, navodio upravo propis koji reguliše šta se sme a šta ne sme objavljivati.

Niko od članova radne grupe nije se ni osvrnuo na taj član, svi su se bavili suštinskom brigom o mladim vozačima. Jedini je na temu ovog člana predloženog zakona kratko govorio opet Okanović.

Rekao je da je za prekršaj odredbe o javnom informisanju i oglašavanju predloženo da kazna za pravno lice bude od 100.000 do 800.000 dinara. Dodao je da je bilo samo dva nivoa kazne, da je niži nivo od 60.000 do 600.000, ali da se predlaže da kazna bude stroža.

Potpisnik ovih redova, iako iznenađen što su predlozi Okanovića, bez reči rasprave usvojene, nije ni dobio priliku da razgovara na ovu temu. Ministarka Mihajlović je jednostavno preskočila UNS kad je red došao do naše stolice.

Kasnije, kad je sednica Radne grupe završena, posle sugestije saradnika, prišla je i izvinila se, pravdajući se nenamernim previdom.

Autor ovog teksta prihvatio je izvinjenje, iako se sada otvara pitanje ako je Mihajlovićeva nenamerno preskočila UNS, zašto je preskočila i sve medije koji su došli da izveštavaju o predlozima Radne grupe.

Tema o tome šta jeste, a šta nije uputno objavljivati u medijima zahteva kompetentnu raspravu stručnjaka, daleko ozbiljniju od argumenata koje je izneo Okanović, a prihvatila Mihajlovićeva. Jer, samo tako se može dokazati ili odbaciti da objavljivanje vesti o ministrima i pevačima, koji krše zakon, imaju uticaj na mlade vozače i podstiču ih na prekršaje.

Mada bi se i tada otvorilo pitanje da li medijima treba nešto ograničavati, ako neko ne ume da razlikuje realnost od fikcije.

Ili je ipak bolje uvesti cenzuru medija i oglašivača krišom iza plašta brige o mladim vozačima, kao što to pokušavaju da urade ministarka Mihajlović i stručnjak Okanović.

Za mlade automobil do najviše 76 konjskih snaga po toni

Radna grupa za brigu o mladim vozačima i učesnicima u saobraćaju usvojila je predlog da se vozačima do 21 godine ograniče performanse vozila kojim mogu da upravljaju, pa će gornja granica biti 56 kilovata (76 konjskih snaga) po toni.

Drugo ograničenje za vozače do 21 godine je da neće moći da upravljaju vozilom od ponoći do šest sati. Uz to, u prvoj godini vozačkog staža, mladi do 21 godine imaće probnu dozvolu i moći će maksimalno da voze četiri osobe, od kojih jedna mora da ima najmanje tri godine vozačkog iskustva. Vozači do 21 godine moći će da imaju maksimalno devet kaznenih poena, za razliku od ostalih vozača, kojima je gornja granica 18 poena.

Zorana Mihajlović navela je da će biti još predloga za izmenu zakona. Biće predloženo i da nulta tolerancija na alkohol važi za sve vozače.

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend