Ovo ubrzano menjanje zakona iznenadilo je i one koji se materijom medijske regulative bave ili stručno ili kao zainteresovani politički akteri, s obzirom da predložene izmene imaju direktne veze sa izbornim procesom.
U Predlogu izmena nalaze se dve odredbe kojima treba izmeniti, odnosno dopuniti član 47 Zakona o elektronskim medijima, od kojih prva odredba na korektan način predviđa poštovanje zabrane političkog oglašavanja van izborne kampanje, a druga odredba govori o pojavljivanju nosilaca javnih funkcija u predizbornij kampanji.
Ta druga odredba kaže da „deset dana pre dana određenog za glasanje mediji ne mogu izveštavati o zvaničnim javnim skupovima na kojima se otvaraju infrastrukturni i drugi objekti (putevi, mostovi, škole, bolnice, fabrike isl.), odnosno obeležava početak izgradnje takvih objekata ako na tim skupovima učestvuju javni funkcioneri koji su kandidati za predsednika Republike, narodne poslanike, poslanike u skupštini autonomne pokrajine i odbornike u skupštini jedinice lokalne samouprave“.
Na prvi pogled to znači zabranu „funkcionerske kampanje“, kako se ovaj fenomen naziva u Srbiji i o kome se govori već više od dve godine.
Prekomerno, skoro svakodnevno javno eksponiranje najviših funkcionera, od predsednika države, premijerke, ministara i drugih nosilaca javnih funkcija, bezbroj puta je okarakterisano kao permanentna politička kampanja vlasti, odnosno vladajuće koalicije, koja utiče na javno mnjenje i stvara nedostižnu prednost u odnosu na sve ostale političke aktere.
Pošto se o tome s razlogom i sa mnogo argumenata odavno govori, a predstavnici opozicije najčešće upravo taj problem ističu kao jedan od najznačajnijih koji izborne uslove čini nedemokratskim, eto, udovoljeno je njihovim zahtevima.
Deset dana!
Svakodnevno pojavljivanje Aleksandra Vučića u raznim pseudodogađajima, koje smišlja njegov promotivni tim, u kojima on postavlja kamene temeljce, seče vrpce na novim fabrikama, otvara bolnice, ćaska sa malim karatistima ili povlači po koji potez na šahovskoj tabli sa mališanima, a svaku priliku koristi da saopšti političke stavove o zelenim protestima, medijima, Republici Srpskoj, naoružavanju vojske, Kosovu, evrointegracijama, u najvećoj meri nije deo njegove ustavno-pravne agende.
Tolika količina permanentne promocije za predsednika države i njegovu stranku ne dešava se čak ni u predsedničkim političkim sistemima. Demokratska, pravna, džentlmenska pravila, pisana i nepisana, poštuju se.
U nedavno vođenom međustranačkom dijalogu na dva koloseka, sa evroparlamentarcima i bez njih, ovaj drugi razgovor rezultirao je Sporazumom u kome je navedeno da treba izmeniti Zakon o sprečavanju korupcije i u njemu naveden sličan sadržaj o zabrani izveštavanja o javnim skupovima na kojima funkcioneri otvaraju puteve, mostove, škole, bolnice…
Ovaj detalj je zloupotrebljen da se brže bolje i u jedan medijski zakon unese slična formulacija i tako „udovolji zahtevima opozicije“.
Tako smo dospeli u potpuno apsurdnu situaciju da je opozicija prihvatila zabranu funkcionerske kampanje u poslednjih deset dana pred dan izbora, što ni izdaleka nije dovoljno, što, u ovom aspektu, nikako ne poboljšava izborne uslove i što je daleko od evropskih standarda, a i naših zakona.
Koja opozicija je to prihvatila?
Pa ona koja je učestvovala u razgovoru bez učešća parlamentaraca, dakle jedan mali deo opozicije.
U svojoj razjedinjenosrti, usitnjenosti, priličnoj dezorijentisanosti, političke stranke i organizacije opozicije, ipak su bile jedinstvene u stavu da izborni uslovi treba da se promene i mnogo pre raspisivanja izbora, pominjalo se najmanje šest meseci, a cele ove godine izričito je zahtevano da se prekine sa funkcionerskom kampanjom.
Stručnjaci su podsećali na princip evropskog regulatornog okvira za medije da u periodu celokupne predizborne kampanje „mediji ne smeju da pružaju privilegovan tretman javnim vlastima u programima“.
Dakle ne samo onima koji će biti na izbornim listama, nego i onima koji su trenutno aktuelni nosioci funkcija.
Posle svega toga dobićemo zabranu funkcionerskih privilegija samo deset dana pred dan izbora, čime je zapravo legitimisana funkcionerska kampanja u celom preostalom periodu.
Poslednjih deset dana nikako nije dovoljno da se zaboravi gromoglasna promocija privilegovanih i uspostavi bilo kakva ravnoteža među učesnicima izborne utakmice, što ruši sve principe ravnopravnosti, jednakosti, nediskriminacije.
Ako se ovakva odredba usvoji, a sva je prilika da hoće, biće to još jedna pobeda vlasti nad opozicijom, koja će u celini trpeti nesagledive posledice, a uz nju i ukupna javnost, građani, birači, bez obzira što je do takvog epiloga došlo nesnalaženjem, neznanjem i nekompetentnošću nekoliko političkih stranaka.
Autor je profesor FPN u penziji i potpredsednik Građanskog demokratskog foruma
Grozev: Vrednost FSB izveštaja o zvučnom oružju je nula, duboko je uvredljiv za svakog ko kritički razmišlja
Tabloidi brišu tekstove u kojima blate studente zato što moraju da dokažu da su tačni da im ne ugase portale
Deset istraživačkih priča koje svaki građanin Srbije treba da pročita
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.