11. jun 2024.

Monitoring NNŠ: Lokalni mediji u Novom Sadu tokom izborne kampanje zbunjivali građane i napadali opoziciju

Lokalni mediji u Novom Sadu tokom izborne kampanje nisu radili svoju primarnu svrhu – nisu informisali građane o izbornoj ponudi već su navijali za vlast, zbunjivali građane i napadali opoziciju, ocenjeno je između ostalog danas u Novom Sadu na okruglom stolu posvećenom ovoj temi.

Tom prilikom predstavljeni su preliminarni rezultati istraživanja Novosadske novinarske škole, sprovedenog u periodu od 19. maja do 1. juna 2024. godine.

Medijski monitoring obuhvatio je „Vojvođanski dnevnik“ Radio-televizije Vojvodine, kao i sedam lokalnih internet portala: Moj Novi Sad, NS uživo, Vojvodina uživo, Vojvodina info, Gradski info, Dnevnik i portal 021.rs.

Predsednica Upravnog obora NNŠ Dubravka Valić Nedeljković istakla je da je monitoring pokazao da je RTV bila u funkciji vladajuće stranke, a njen dnevnik, koji je trebalo da izveštava o izbornim aktivnostima u AP Vojodini, bio pretrpan sitnim i beznačajnim informacijama, i bavio „zamagljivanjem suštine izbora“.

„Čini se da je uredništvo bukvalno sklapalo stranačku hroniku od materijala koji im je stigao, a ne od onoga što je trebalo da bude urednički odabir i selekcija informacija za moguće birače, kako bi oni 2. juna znali zašto biraju određene liste. Sve skupa, ovo je još jedan doprinos beščašću novinarske profesije“, navela je ona.

Valić Nedeljković je, u kontekstu rezultata izbora za Evropski parlament, ocenila da evropski demokratski trendovi sve više blede, a da je ovaj monitoring pokazao da se i mi „divno uklapamo u tu sliku“.

Kontradiktorne informacije

Darija Stjepić iz Novosadske novinarske škole ukazala je da je iz monitoringa moguće izvući pet zaključaka, između ostalog taj da većina pomenutih portala nije kritički izveštavala o funkcionerskoj kampanji; da je četiri od sedam portala prekršilo izbornu tišinu, kao i da je većina analiziranih medija sprovodila negativnu kampanju prema opoziciji, istovremeno „afirmišući i bespogovorno podržavajući“ sve poteze lokalnih i republičkih vlasti.

„Tokom izborne kampanje, većina analiziranih medija nije ispunjavala svoju primarnu ulogu da informiše, većina je dezinformisala javnost i dovodila je na neki način u zabludu u vezi sa tim ko u izborima učestvuje, ko ih bojkotije, ko su vođe opozicije i tako dalje. Objekti negativne kampanje, pored opozicije, bili i bivši političari poput Bojana Pajtića, za koga se moglo pretpostaviti da je kandidat opozicije na izborima“, navela je Stjepić.

Dodala je da je većina ovih portala slala kontradiktorne informacije, neretko pominjući i bojkot kao opcija, iako u Novom Sadu stranke nisu bojkotovale izbore, a pisalo se dosta i o sukobima unutar opozicije ili su prenošeni tekstovi u kojima predstavnici vlasti kritikuju opzicione stranke.

„Situacija na Filozofskom fakultetu, blokada tog fakulteta i targetiranje profesora Dinka Gruhonjića prelivena je na neki način i u izbornu kampanju, tako da bih rekla da je prosečan čitalac mogao da pomisli da je Dinko Gruhonjić vođa opozicije u Novom Sadu. To je u više navrata i eksplicitno navođeno, njegovim povezivanjem na različite načine sa opozicijom“, dodala je ona.

Izuzetak su portali 021.rs i Moj Novi Sad, dodala je.

Poseban segment bilo je izveštavanje o rezoluiji UN o Srebrenici, a monitoring je pokazao da je ona iskorišćenja da se prekrije izborna kampanja.

Bez kampanje u medijima s nacionalnom frekvencijom

Na ovo je ukazao i Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja (BIRODI), koji je danas predstavio monitorig medija sa nacionalnom frekvencijom, ocenivši pri tom da je „kampanja počela napadom na Dinka Gruhonjića, a završila sa Srebrenicom“, te da lokalni izbori za te televizije jednostavno nisu bli tema.

On je ukazao i da ne postoje precizni podaci o tome koje lokalne televizije Regulatorno telo za elektronske medije prati u kampanji, kao i da je monitoring BIRODI-ja pokazao da su televizije sa nacionalnim frekvencijama dominantno pozitivno informisale o vlasti.

„2003. godine, tokom vanrednih parlamentarnih izbora, 47 kanala je posmatrano, i lokalne televizije i radio stanice, prošle godine su imali samo 14, a ove godine smo dobili monitoring samo za javni servis, N1 i Novu“, rekao je Gavrlović.

Ocenio je da to svedoči o urušavanju institucionalnog okvira.

„Monitoring sproveden u periodu 13-27 maja, pokazuje dominacija glavnog aktera (predsednika Republike) u dnevnicima svih televizija sa nacionalnim frekvencijama, dakle, imate dominantnu vlast i opoziciju u tragovima“, rekao je Gavrilović.

Dodao je i da se, gledajući sadržinski dnevnik B92, postavlja pitanje da li ta televizija uošte zaslužuje da zadrži nacionalnu frekvenciju.

Upozorio je i da su predizborni mintinzi SNS prenošeni na preko 20 lokalnih televizija, iako je Aleksandar Vučić sa tih mitinga slao poruke koje nemaju veze sa lokalnim izborima. Tu je bio reči o nacionalnim temama poput rezolucije o Srebrenici, zatim protiv članstva Kosova u Svetu Evrope, pa najava infrastrukturnih projekata, dodao je.

„Imali smo kampanju za lokalne izbore koja to nije bila i koja je, mogu da kažem, suprotna i Evropskoj konvenciji o lokalnoj samoupravi i našem Ustavu koji jamči autonomiju lokalnih samouprava“, istakao je Gavrilović.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend