20. okt 2017.

Novac za medije u Beogradu dobile tek osnovane firme

Na konkursu za sufinansiranje medijskih projekata Grad Beograd i ove godine je skoro trećinu novca dodelio Studiju B i firmama povezanim sa njim – Brender d.o.o. i Irik d.o.o. Ove firme dobile su 23 miliona dinara od ukupno 73,9 miliona koliko je opredeljeno za sve medijske projekte. Od Grada Beograda višemilionske iznose su dobili i novine Alo, Informer, Srpski telegraf, zatim Udruženje rok muzičara i muzička kompanija Sky comm group i dve firme (Zofin i Folim) registrovane pošto je konkurs raspisan.

Novinska agencija Beta, dnevni listovi Blic i Danas samo su neki od medija koji novac na ovom konkursu nisu dobili. Sredstava takođe nije bilo ni za jedini projekat koji je konkurisao sa ciljem istraživanja korupcije u gradskoj upravi, projekat Pištaljke.

Projekat kojem je dodeljeno najviše novca – 6,9 miliona dinara – je „Beogradski rokenrol“ s kojim je konkurisalo Udruženje rok muzičara koje se bavi organizovanjem koncerata i muzičkih festivala. Predsednik ovog udruženja je Predrag Cvetković, bivši bubnjar u bendu Slađane Milošević. U obrazloženju odluke o dodeli sredstava navodi se da je ova muzička organizacija novac dobila jer „inovativnosti u projektu prati ostvarivanje cilja projekta koji je dobro razrađen i usklađen sa budžetom projekta“. Na sajtu udruženja navodi se da se udrženje nalazi na adresi Mutapova 12, a na toj adresi je noćni klub Udruženja rok muzičara.

Na medijskom konkursu pet miliona dinara dobila je i kompanija Sky comm group koja je nastala kao muzička kompanija Sky music, vlasnika Milenka Škarića, a koja je sada registrovana kao reklamna agencija. Novac su dobili za projekat „Beograd priča“ zato što će doprineti „boljoj informisanosti osoba sa invaliditetom i njihovoj inkluziji i zapošljavanju“.

Povezane priče

Pored muzičara, novac za medije je dobila i firma koja se do nedavno bavila trgovinom na veliko ostalim mašinama i opremom i zvala Metalon calibration, a koja je naprasno, devet dana posle raspisivanja konkursa za medijske projekte promenila vlasnika, delatnost i naziv. Firma Metalon calibration za prodaju mašina vlasnika Andreasa Velousisa, 25. avgusta postala je Video calibration za proizvodnju kinematografskih, audio-vizuelnih i televizijskih sadržaja i 17. oktobra za projekat „Prvi koraci… u Beogradu“ dobila je dva miliona dinara. Vlasnica firme Video calibration je Biljana Marković.

O raspodeli novca odlučivala je komisija u sastavu Ferenc Berček, Marija Stamenić, Vladimir Jovanović, Dragana Milovanović i Nebojša Radošević. Gradske vlasti odbile su predlog najvećeg novinarskog udruženja u zemlji, Udruženja novinara Srbije, da član komisije bude Ljiljana Smajlović i u komisiju uvrstile javnosti nepoznate „medijske stručnjake“. Ti stručnjaci poverovali su da će firma koja se do raspisivanja konkursa bavila trgovinom mašinama realizovati medijski projekat. I odlučili da novac dodele i preduzećima Folim i Zofin osnovanim pre samo mesec i po dana.

Uprkos tome što je gradska uprava Beograda konkurs za sufinansiranje medijskih projekata raspisala 18. avgusta, pre nego što su ove firme postojale, komisija je odlučila da čak pet miliona dinara dodeli Folimu koji je registrovan 22. avgusta i da četiri miliona dinara opredeli za projekat „Beograd za svačiji džep“ firme Zofin, osnovane 23. avgusta.

Zanimljiva je i odluka komisije da milion dinara dodeli firmi Slika vest koja je povezana sa jednim od članova komisije Nebojšom Radoševićem. Nebojša Radošević do pre nekoliko meseci bio je glavni i odgovorni urednik portala u vlasništvu ove firme. Pištaljka je pokušala da sazna da li je Radošević još uvek angažovan na portalu „Slika vest“ i kada smo ih pozvali javio se vlasnik Nikola Novaković koji je prvo rekao da Radošević „trenutno nije tu“. Na pitanje da li je Radošević zaposlen u firmi Slika vest, Novaković je kratko rekao: „On je u Tanjugu sad. Ali smo mi drugari“. Kada smo ga posle svega pitali da li je to drugarstvo uticalo da „Slika vest“ dobije sredstva, on je rekao da Radoševića „mesecima nije video“, da on nije angažovan na portalu i da „staro drugarstvo nema nikakve veze“ sa medijskim konkursom.

Oko dva miliona dinara dobila je i kompanija Infobiro, poznata kao jedna od tri vlasnički povezane kompanije, uz Frejm (Frame TV production) i Videonet, koje su, kako je navedeno u istraživanju Birna iz januara 2014. godine, za poslednjih devet godina dobile najmanje 446 miliona dinara od raznih državnih organa.

Sporne odluke o tome kome će se dodeliti novac građana Beograda za informisanje nisu novina. Pištaljka je pisala da su i prošle godine na konkursu Beograda umesto ozbiljnih medija sa dugogodišnjim iskustvom novac dobile firme za prodaju automobila na lizing, reklamne agencije i produkcijske kuće ili firme osnovane posle raspisivanja konkursa. Pištaljka je tad utvrdila da je firma Brender bila registrovana na istoj adresi na kojoj je registrovana i firma Maksim media, vlasnik Studija B, a da se firma Irik nalazila na adresi Studija B u Masarikovoj ulici. Obe firme osnovane su prošle godine neposredno pre odlučivanja o tome kome će biti dodeljen novac namenjen medijima. I Brender i Irik su istog dana, 25. aprila ove godine, promenile sedište.

Ove godine Studio B je za dva projekta dobio po 6,5 miliona dinara, Brender je dobio još šest miliona, a Irik četiri miliona. Medijska kuća Informer kroz dve različite firme – Insajder tim i Info it medija – dobila je ukupno pet miliona dinara. Po pet miliona dinara dobili su i list Alo i Medijska mreža koja izdaje Srpski telegraf.

Grad Beograd odlučio je da pomogne i medijske projekte medija iz Lazarevca i Obrenovca. TV GEM iz Lazarevca kroz dva projekta dobila je 2 miliona dinara. TV Gem je 99,539 odsto u vlasništvu Mikaila Cvijanovića, a 0,46 odsto firme pripada Gordani Cvijanović. U Obrenovcu su po milion dinara dobile dve firme – Studio mag i Mag plus. Vlasnik Studija mag je Miroslav Paunović, a vlasnica Mag plusa je osamdesetogodišnja Radmila Paunović. Njenoj firmi grad je dodelio novac za projekat „Super tata“.

Deo kolača u novcu za medije pripao je i savetniku Veselina Jevrosimovića predsednika Comtrade grupe Srećku Miodragoviću. Naime, on se u Agenciji za privredne registre navodi kao vlasnik firme Internet group koja je od grada dobila dva miliona dinara za projekat „Stop vršnjačkom nasilju“.

ŠTA JE KOMISIJI ZASMETALO U PIŠTALJKINOM PROJEKTU

Pištaljkin projekat „Istraživanje korupcije i sukoba interesa u izvršnim organima Grada Beograda i gradskih opština“ komisija, koja je medijski novac dodelila muzičarima, reklamnim kućama i prijateljima – je odbila.

„Projekat se bazira na istraživanjima koja ne sadrže jasne činjenice koje bi bile od interesa za građane Beograda. Takođe u projektu nisu jasno identifikovane i definisane potrebe ciljnih grupa“, navodi se u obrazloženju komisije.

A evo šta je Pištaljka navela u prijavi za konkurs

„U dokumentu „Analiza uzroka i pojavnih oblika korupcije na lokalnom nivou“, Agencija za borbu protiv korupcije navodi da njena praksa „pokazuje da je lokalni nivo vlasti naročito osetljiv na pitanja iz oblasti sukoba interesa funkcionera“: „Najeklatantniji primer ovog slučaja je slučaj predsednika Gradske opštine Mladenovac, kom je Agencija za borbu protiv korupcije izrekla meru javnog objavljivanja preporuke za razrešenje, jer je opština koju on zastupa i predstavlja nabavljala gorivo od privatne benzinske pumpe koja je u njegovom vlasništvu, što je nedvosmisleno utvrđeno u postupku koji je Agencija vodila“.

Iskustvo Pištaljke i članci objavljeni na našem sajtu u poslednjih sedam godina potvrđuju opis stanja koji je dalo telo nadležno za borbu protiv korupcije u Srbiji. Pištaljka je tako objavila tekst o tome da se imovina predsednika opštine Zemun naglo povećala svega šest meseci pošto je stupio na funkciju, seriju članaka o spornom ugovoru sa firmom Apeks o uspostavljanju sistema naplate karata za gradski prevoz (Bus plus), kao i o aneksima kojima je taj ugovor izmenjen na dodatnu štetu Beograda i građana/poreskih obveznika, zatim niz tekstova o zloupotrebama u javnim preduzećima koja su pod kontrolom opština (primer sportskog centra „Milan Gale Muškatirović“ – opština Stari grad – i javnih nabavki kojima je to preduzeće oštećeno za milionske iznose) i serijal članaka o gradnji koja nije prošla široku javnu raspravu i koja bi uništila Beogradsku tvrđavu.

Pištaljka je takođe objavila dokumentaciju Agencije za borbu protiv korupcije koja dokazuje da je gradonačelnik Siniša Mali bio osumnjičen za pranje novca i da ima račune u ofšor zonama, što znači da ne plaća porez državi u kojoj živi, radi i čiji je funkcioner. To je posebno sporno pošto kao gradonačelnik i jedan od najviših funkcionera u zemlji traži od građana da plaćaju porez, a sam to ne radi.“


Rešenje Grada Beograda o raspodeli sredstava u izvornom obliku pogledajte na sajtu Pištaljke.

1 komentar za: “Novac za medije u Beogradu dobile tek osnovane firme

  1. Ja

    Koliko je novca u poslednjih par godina dobila firma Sky music? ROBY WILIAMS JE PRAVA SITNICA sa 35 tj 40 miliona, pa dalje……ali sta imamo od toga sto imamo te informacije, sem da razmisljamo koliko je jos toga sto ne znamo, a nije da nema

    21. okt 2017. at 14:59

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend