21. nov 2018.

Pet puta više novca za marketing nego za projekte: Informisanje u interesu funkcionera umesto građana Loznice

Od 22,3 miliona, koliko je ove godine iz lozničke gradske kase utrošeno na medije, na konkursu za projektno sufinansiranje podeljeno je tek 3,7 miliona, a ostatak je otišao za „oglašavanje i marketing“. Polovinu novca dobila Lotel medija grupa

Gradska uprava Loznica

Zagovornicima tvrdnje da na lokalnim konkursima treba sufinansirati isključivo lokalne medije Grad Loznica može da posluži kao svetao primer. Međutim, način na koji ova opština budžetski novac troši jeste za primer, ali je pitanje koliko svetao.

Na nedavno okončanom konkursu za sufinansiranje medijskih projekata u ovom gradu zapadne Srbije 3,7 miliona razdeljeno je na sedam projekata koje će sprovoditi isključivo mediji iz Loznice. Novac su dobile dve lozničke televizije, tri radio-stanice i oba lokalna nedeljnika.

[povezaneprice]

Na prvi pogled, medijski pluralizam je obezbeđen.

Međutim, Lotel medija grupa (Lotel Media Group), koju čine Televizija Lotel plus, Radio Lotel, Loznički nedeljnik i Radio San, na ovom konkursu inkasirala je ukupno 1,85 miliona, odnosno gotovo polovinu raspodeljenog novca. Ali, to je tek deseti deo para koji će iz budžeta Grada Loznice dobiti ova kuća.

Pet puta više za javne nabavke

Loznica je ove godine izdvojila pet puta više novca za javne nabavke nego za konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja. Lotel medija grupi je kroz dve javne nabavke Grada Loznice obezbeđeno ukupno 9,6 miliona dinara.

Kad se sve sabere, od ukupno 22,3 miliona, koliko će ove godine biti utrošeno na medije, iz lozničke gradske kase Lotel medija grupi otići će 11,4 miliona dinara. U pitanju je gotovo dvostruko više novca nego što će prihodovati „drugoplasirana“ Radio-televizija Podrinje.

Kroz javnu nabavku zapravo se finansira tekuće informisanje. Mediji se ugovorom obavezuju na „izveštavanje sa sednica Gradskog veća Grada Loznice, izveštavanje o važnijim događajima u vezi sa kapitalnom izgradnjom u gradu, značajnim privrednim, kulturnim, sportskim i drugim aktivnostima, izveštavanje sa konferencija za medije…“

Elem, iako je konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja u Loznici dobrano kasnio, a na odluku se čekalo do druge polovine oktobra, pojedini loznički lokalni mediji nisu imali rašta brinuti.

Još krajem marta 2018. godine okončana je javna nabavka male vrednosti za usluge televizijskog prenosa sednica Skupštine grada Loznice i ostale medijske usluge.

Za tri partije na javnoj nabavci javila su se tri ponuđača. RTV Podrinje je kao televizija regionalnog karaktera sklopila ugovor vredan 2.321.892 dinara za prenos sednica Skupštine. Isti iznos namenjen je Televiziji Lotel plus za reemitovanje sednica Skupštine sa RTV Podrinja, dok je firmi Logo d.o.o. iz Loznice, izdavaču Lozničkih novosti, namenjena suma od tačno 239.761 dinar za mesečno izveštavanje o radu Skupštine i skupštinskih tela.

Samo dva meseca kasnije okončana je i javna nabavka za usluge oglašavanja i marketinga. Za četiri partije prijavila su se četiri lokalna medija. Lotel grupa će zahvaljujući ovoj javnoj nabavci zaraditi ukupno 7.295.040 dinara – 4.299.840 dinara za usluge Lotel plus televizije i 2.995.200 dinara za Radio San.

Usluge oglašavanja i marketinga na regionalnoj RTV Podrinje koštaće Grad Loznicu 3.499.968 dinara, a u Lozničkim novostima 2.995.200 dinara.

Javna nabavka za tekuće informisanje

Na stranu to što su obe javne nabavke unapred „nacrtane“ jer je ukupna suma razdeljena po partijama tako da se traži jedna regionalna televizija, jedna lokalna televizija, jedan radio… – nabavka za usluge oglašavanja i marketinga dodatno je sporna.

Lotel medija grupa, koju čine Televizija Lotel plus, Radio Lotel, Loznički nedeljnik i Radio San, na ovom konkursu inkasirala je ukupno 1,85 miliona, odnosno gotovo polovinu raspodeljenog novca. Ali, to je tek deseti deo para koji će iz budžeta Grada Loznice dobiti ova kuća

Naime, kroz ovu javnu nabavku zapravo se finansira tekuće informisanje. Mediji se ugovorom obavezuju na „izveštavanje sa sednica Gradskog veća Grada Loznice, izveštavanje o važnijim događajima u vezi sa kapitalnom izgradnjom u gradu, značajnim privrednim, kulturnim, sportskim i drugim aktivnostima, izveštavanje sa konferencija za medije, emitovanje saopštenja, o donetim odlukama i zaključcima, emitovanje reklama i oglasnih poruka sa kampanja iz oblasti delokruga lokalne samouprave“.

Identičnu javnu nabavku Loznica je raspisala i prethodne godine, samo se tada zvala javna nabavka za usluge javnog informisanja. Koalicija novinarskih i medijskih udruženja reagovala je tada saopštenjem u kome je upozoreno da „usluge informisanja nisu propisane kao predmet javne nabavke“, te da ovakav način finansiranja diskriminiše medije i da u ovakvoj javnoj nabavci nema ni informisanja ni javnog interesa za građane.

Čelnike Loznice je ovo saopštenje „ozbiljno potreslo“, pa su ove godine odlučili da „poslušaju“ udruženja – raspisana je javna nabavku iste sadržine, ali su se potrudili da je drugačije nazovu. Ako ništa drugo, nisu se hvatali za javni interes i javno informisanje, već su stvari nazvali pravim imenom – oglašavanjem i marketingom lokalne samouprave.


Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Javni novac za javni interes“, koji sprovode BIRN, NUNS i SĆF, a finansira Evropska unija. Stavovi izrečeni u ovom tekstu predstavljaju stavove autora i ne odslikavaju stavove EU.

2 komentara za: “Pet puta više novca za marketing nego za projekte: Informisanje u interesu funkcionera umesto građana Loznice

  1. Ana

    Na zalost 70 posto nas ne gleda ni jednu televiziju vec pratimo vesti preko portala Loznica Info. Ne vidim da su portali dobili neki novac.

    21. нов 2018. at 22:01
  2. posmatrač

    Internet portali po pravilima lokalne samouprave ne mogu ni da konkurišu, jer oni nisu mediji, po njima

    23. нов 2018. at 12:06

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend