09. avg 2017.

REM: Ćićolina je nevina

Nekome može da bude donekle razumljivo zašto REM u poslednja dva izborna ciklusa ne želi da reaguje na dominaciju jednog kandidata u predizbornom programu, ali kako objasniti potpunu inertnost u slučaju banalne golotinje u jutarnjem programu? Osim da Savet REM - pod 1. ne želi uopšte da radi svoj posao iako mu služba za monitoring dostavlja precizne izveštaje sa prekršenim članovima zakona ili pod 2. želi da zaštiti TV Happy, odnosno nečiji privatni interes, jer se javni očito već godinama zanemaruje.

Ćićolina u jutarnjem programu TV Happy / PrintScreen / Preuzeto sa istinomer​.rs

Kad porno zvezda Ćićolina u jutarnjem programu TV Happy podigne majicu i pokaže grudi taj čin za Regulatorno telo za elekotronske medije ima malo veću težinu nego kad Aleksandar Vučić uoči izbora, na toj istoj televiziju, jedini od svih predsedničkih kandidata gostuje sa roditeljima, priča o svom detinjstvu, ali i protivnicima koji ne mogu da mu odgovore.

U prvom slučaju je Savet REM, nakon pritužbe Istinomera, najpre pokrenuo postupak da bi zatim odustao jer posledice nagih ženskih grudi nisu ozbiljne. U drugom slučaju, baš kao i povodom još mnogo pritužbi građana i opozicionih stranaka na račun svoje zastupljenosti tokom predizbornog programa, REM je smatrao da nema ni osnova da se pokrene postupak za izricanje mera.

Povezane priče

Iako deluje da je neumesno porediti grudi porno zvezde sa protežiranjem jednog kandidata, to je u stvari ogoljena slika nerada, pasivnosti i institucionalnog urušavanja ovog nezavisnog tela koje, ne samo da ne reaguje na očite primere kršenja propisa o predizbornom sadržaju u prethodna dva izborna ciklusa 2016. i 2017, već žmuri i na uslovno benigne erotske sadržaje koji se emituju kad im vreme nije.

Dakle, poenta našeg bavljenja „incidentom” sa Ćićolinom nije malograđansko moralisanje zbog navodnog stresa maloletnika kad im se za ekran gratis zalepe dojke ove poznate porno glumice i bivše italijanske poslanice, već još jedna potvrda da se REM, bez obzira na sadržaj pritužbe (izbori ili golotinja), dosledno uzdržava od obavljanja svojih dužnosti prema emiterima poput TV Happy, koji konstantno krše medijske zakone.

Poslednja potvrda ovoga je odluka REM od 19. jula (gle ironije, isti dan kad je odlučeno da se obustavi postupak protiv TV Happy zbog Ćićoline) da odloži odluku o prestanku važenja dozvole TV Happy jer ova televizija ni u naknadnom roku nije platila naknadu za medijske usluge.

Istinomer poslednje dve godine skreće pažnju da ovakvo ponašanje REM-a nedvosmisleno ukazuje da se ovo telo urušilo pod snažnim pritiscima koji dolaze iz sfere politike ili privatnih interesa Saveta REM, sa posebnim akcentom na njihovo žmurenje na kršenja medijskih propisa tokom izborne kampanje.

Uz rizik da zvučimo populistički, Istinomer po prvi put podseća javnost da građani Srbije plaćaju 82 zaposlena REM-a čija je prosečna neto plata prošle godine, prema finansijskom planu za 2016. iznosila 93 hiljade dinara mesečno. Dakle, otprilike kao ministar u Vladi Srbije, pa bi za te novce ipak mogli makar da opomenu TV Happy zbog propusta u gostovanju italijanske zvezde.

Kuriozitet u slučaju Ćićolina, baš kao i kod još pritužbi građana na predizborni program emitera, leži u činjenici da je nadležna služba za nadzor i monitoring koja je deo REM-a, taksativno navela kršenja zakona u izveštaju koji je dostavljen Savetu, ali je Savet ipak odlučio suprotno odluci ove službe. Naime, proveravajući navode građana da je prilikom Ćićolininog gostvanja u emisiji “Dobro jutro Srbijo” 12. maja 2017. emitovan i erotski sadržaj, čime je prekršeno više zakonskih odredbi koje se odnose na zaštitu prava maloletnika u oblasti pružanja medijskih usluga — ova služba detaljno obrazlaže da Ćićolina nije grudi pokazala spontano.

Sporni sadržaj, kako su ocenili, usledio je nakon što je jedan od voditelja, Milomir Marić, koji obavlja i funkciju glavnog i odgovornog urednika televizije, upitao gošću šta je na njoj pravo, a šta veštačko.

Deo analize službe za nadzor REM / PrintScreen / Preuzeto sa Istinomer​.rs

Kaže se i da su „neprimereni vremenu emitovanja“ bili i delovi razgovora, najčešće podsticani pitanjima voditelja, kao što su: da li je imala seks u parlamentu, je li bila na orgijama kod Berluskonija, da li je izračunala sa koliko je muškaraca bila i je li joj to bitno i slično, kao i odgovori gošće koji su se odnosili na period dok je bila porno glumica, na primer, broj muškaraca sa kojima je bila.

U napomeni se ističe da je nacionalnoj Happy TV  u prethode dve godine, od 1. juna 2015. do 1. juna 2017, izrečeno šest mera upozorenja zbog emitovanja sadržaja koji mogu da naškode fizičkom, moralnom ili mentalnom razvoju maloletnika, nepoštovanja dostojanstva ličnosti maloletnika, zbog kršenja opštih obaveza pružalaca medijskih usluga u odnosu na programske sadržaje, zbog govora mržnje i nepoštovanja dostojanstva ličnosti, kao i emitovanja sadržaja nepodesnih za mlađe od 18 godina pre 23 sata.

Zatim se detaljno navode moguće povrede odredbi zakona o elektonskim medijima i Pravilnika o zaštiti prava maloletnika u oblasti pružanja medijskih usluga.

Na osnovu ovog izveštaja, Savet REM odlučuje 7. juna da pokrene postupak za izricanje mera i da pozove predstavnika emitera na sednicu 28.juna. Međutim, pošto se on nije odazvao pozivu, Savet regulatora je „ceneći stepen ugrožavanja zaštićenog dobra i težinu posledica koju je povreda prouzrokovala, doneo odluku da postupak obustavi!? Ovde bi i potpuni laik mogao da se zapita kakav autoritet ima ovo telo kad jedna televizija odbija da pošalje svog predstavnika da se izjasni pred članovima Saveta REM.

Slično je iskustvo građana koji su se tokom predsedničke kampanje žalili na uočene nepravilnosti i favorizovanje jednog kandidata. Podsećamo, REM najpre nije objavio izveštaj o monitoringu predizbornog programa za vanredne parlamentrane izbore 2016,da bi uoči predsedničkih najavio da će reagovati isključivo po prijavama građana. Kako je Istinomer ranije pisao, većina tih pritužbi je neslavno prošla iako je REM primio oko 60 pritužbi. Umesto da formalno pokrene postupak i nešto odluči, Savet REM je pritužbe samo prosleđivao emiterima koji su se, očekivano, izjašjavali kao „nismo krivi“.

Stranke i građani žalili su se, recimo, na Vučićevu dominaciju u celokupnom predizbornom programu TV Pink uoči održavanja predsedničkih izbora. REM međutim nije hteo ni da razmatra prijave koje se odnose na celu kampanju, tražeći od građana da navedu tačne emisije i minutažu gde se vidi Vučićeva dominacija u tv sadržaju. S obzirom da je prethodne 2016. taj isti Savet REM odbacivao kao neosnovane pritužbe na dominaciju Vučića i SNS u periodu od nekoliko dana kampanje tvrdeći da se možda učešće ostalih stranaka promenilo do kraja kampanje, jasno je da nemoguće uhvatiti bilo kakvu logiku u radu ovog tela ne bi li se nateralo da radi svoj posao.

REM je odgovarajući na prijave razrešio još nekoliko “nedoumica”. Recimo, REM smatra da RTS nije obavezan da organizuje javno sučeljavanje izbornih programa podnosilaca izbornih lista kandidata. Povodom selektivnog predstavljanja kandidata u emisiji Oko na RTS, REM je odgovorio da RTS svoj informativni program samostalno usklađuje sa svojim uređivačkim procenama i da tu REM ne može da se meša.

Kad je reč o primeru s početka teksta – porodičnom gostovanju Vučića na TV Happy — na šta se žalilo više građana, Savet Rem je odlučio da nema osnova za pokretanje postupka čime je poslao poruku da će se ovakvo protežiranje kandidata dozvoljavati i ubuduće. Međutim, ako se pogleda izveštaj službe za nadzor dostavljen Istinomeru, jasno je da je Savet doneo odluku suprotnu nalazima analitičara ove službe. U tom izveštaju se navodi da bi ovakav sadržaj mogao predstavljati povredu odredbi pravilnika o obavezama PMU tokom predizborne kampanje kojima je regulisano pojavljivanje kandidata na televiziji. Kako se navodi, emisija nije imala oznaku predizbornog programa, iako se značajan deo emisije „izričito kretao u tematskom okviru predstojećih izbora“.

Sve u svemu — došlo je krajnje vreme da ovo društvo odluči da li hoće dalje da rasipa novce građana na ovu neradničku skupinu u Savetu REM-a, koje ni jednu odluku nije u stanju da donese, a da je prethodno ne usklade sa “nadležnima”. Budući da su osnovani sa sasvim drugim namerama i da je trebalo da rade u korist građana i zakona, zrelo bi bilo razmisliti o daljoj sudbini ovog tela — ili da menjamo zakon prema ponašanju Saveta ili da menjamo ljude koji rade u Savetu REM-a.

1 komentar za: “REM: Ćićolina je nevina

  1. Nevolem

    Umesto one šupljikave kugle zemaljske da se za dnevnik RTS-a stave ove dve kugle ženske. Učinak dvostruki: deca na spavanje da se ne truju politikom a oni kojima to nešto znači završiće u krevetu sa suprugom (i opet neće gledati dnevnik).

    09. avg 2017. at 14:46

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend