19. avg 2019.

Dok je Vučić na vlasti, lažne vesti u medijima

Broj lažnih vesti koje tabloidi svakodnevno plasiraju uopšte nije iznenađujući a laž će umesto istinitih i proverenih vesti biti dominantna sve dok je na vlasti režim Aleksandra Vučića.

Ovako su sagovornici Danasa prokomentarisali informaciju da je u prvih šest meseci ove godine na naslovnicama Informera, Srpskog telegrafa, Kurira i lista Alo objavljeno najmanje 419 lažnih, neutemeljenih ili vesti čije navode nije moguće proveriti.

Predsednika NUNS-a Željka Bodrožića količina lažnih vesti uopšte nije iznenadila.

– Oni to rade iz dana u dan godinama, a kada bi se sproveo monitoring i svih lokalnih novina koje su deo propagandne mašinerije, dobili bismo cifru od nekoliko stotina laži na dnevnom nivou. Tako će biti, očigledno, dok god je Aleksandar Vučić na vlasti – ističe Bodrožić za Danas.

Programski urednik NDNV Dinko Gruhonjić smatra da će lažne vesti dominirati dok god postoje navedene novine koje ih plasiraju.

– One za to i postoje, ne samo da bi lagale i režale u službi režima, već pre svega da bi falsifikovale samu suštinu novinarstva i njegove uloge u društvu. Tabloidi lažu da bi percepcija javnosti o novinarima bila da su svi lažovi. I da onda javnost ne bi verovala novinarima. Na taj način izvršna vlast uništava važnog kontrolora – kaže Gruhonjić za Danas.

Bivši predsednik NUNS-a Slaviša Lekić napominje za naš list da nema lažnih vesti, već da postoje vesti sa jedne strane i laž sa druge.

– U temelju vesti su činjenice i ako ima i zrnca laži, onda to više nije vest. I postoje laži, koje se nikako ne mogu svrstati u neku od novinarskih formi, pogotovo ne – vesti. Reč je, dakle, o lažima a ne lažnim vestima koje objavljuju tabloidi i mene uopšte ne iznenađuje ova brojka. Malo je to u odnosu na ljudski, moralni i esnafski kapacitet novinarskih gromada kojima je srednje ime Laž: Dragan Laž Vučićević, Duško Laž Vukajlović, Saša Laž Milovanović i ostali Lažovi mogu više, jače, bolje… i tek ćemo se u to uveriti. Prosto, to se mora ukalkulisati u rizike življenja na ovim prostorima, nekako se podrazumeva – navodi naš sagovornik. On dodaje da njega mnogo više brinu oni što ne lažu tako gromoglasno, „jer, lagati možeš i kada ne kažeš ništa, kad ćutiš i žmuriš“.

– Da se ne lažemo: ne lažu oni zato što im je laž u krvi, zato da bi prodali koji primerak više, zato da bi se nekom osvetili… Ne, oni lažu zato što je to profitabilno: redakcije koje najviše lažu na svojim naslovnim stranama ili u udarnim jutarnjim i specijalnim emisijama, na raznim konkursima za medije dobijaju najviše novca od države. Time vlast šalje nedvosmislenu poruku društvu – laž se isplati – ističe Lekić.

Da se laž isplati potvrđuje i istraživanje Raskrikavanja koje je osim broja lažnih vesti, navelo i cifre koje su tabloidi dobijali na konkursima za projektno sufinansiranje. Firme koje su izdavači ovih tabloida su tokom 2017. i 2018. godine na lokalnim konkursima sufinansirane sa više od 51 milion dinara. Tako je Medijska mreža doo, izdavač Srpskog telegrafa, dobila najmanje 22 miliona dinara za svoje projekte, a kompanija Adria Media Group, koja izdaje i list Kurir, dobila je više od 11 miliona dinara. Firmi Dnevne novine Alo doo, izdavaču istoimenog tabloida, pripalo je najmanje 12 miliona dinara, dok su firme u vlasništvu Dragana Vučićevića koje stoje iza tabloida Informer, dobile najmanje 6,2 miliona dinara.

Podsetimo, firme vlasnika Informera dobile su novac za propagiranje turističkih lepota Srbije i promociju gradova, a umesto toga prenosile su saopštenja lokalnih ogranaka SNS-a. Istovremeno, Informer je u poslednjih pet meseci 2018. godine prekršio novinarski kodeks čak 600 puta.

O Vučiću sve najbolje

„Zajedničko svim listovima koje smo analizirali je negativan stav prema liderima opozicije, protestima „1 od 5 miliona“ i susedima. Dragan Đilas je ime koje se ubedljivo najčešće spominje u negativnom kontekstu, a u nešto manjoj meri su zastupljeni i drugi opozicioni političari. Svoju naklonost tabloidi poklanjaju pre svega predsedniku Aleksandru Vučiću i SNS. Na naslovnim stranicama nije objavljena niti jedna vest koja kritički izveštava o nekoj Vučićevoj odluci. U isključivo pozitivnom svetlu prikazan je i predsednik Rusije Vladimir Putin, koji se gotovo uvek pojavljuje u ulozi spasitelja Srbije i koji je spreman da pošalje i vojsku kako bi odbranio Kosovo. Na naslovnim stranama se za šest meseci pojavio više desetina puta, a gotovo sve njegove izjave su ili prenete neprecizno ili su potpuno izmišljene“, navodi Raskrikavanje.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend