Nikada u javnost nije procurila nijedna fotografija mrtvih u napadu na Svetski trgovinski centar.
Ni fotografija mrtvih iz terorističkog napada u Londonu.
Ni ubijeni ostaci iza Andresa Brejvika.
Nekim čudom, čak su i srpski mediji shvatili gde je granica i nisu objavili fotografije ubijenih u maju 2023. Ili je neko drugi shvatio, pa im ih nije doturio, svejedno.
Iz rata u Ukrajini stižu uglavnom snimci srušenih kuća.
Ali izraelsko-palestinski sukob medijski izgleda sasvim drugačije: ekstremiteti koji vire iz ruševina, odrubljene glave, masakrirana tela, ljudsko meso po asfaltu, novinari koji hodaju između leševa.
Dugo su prednjačili prizori iz Gaze, a post festum stigle su i slike izraelskih žrtava – pre svih devojke koja je oteta 7. oktobra, zatim naga vožena kroz masu, prebijana i pljuvana, da bi joj zatim bila odrubljena glava. Sve faze njene Golgote uredno su objavljivane po svetskim mejnstrim medijima.
Mrtva tela se ne prikazuju u medijima (uz retke izuzetke)!
Pravila su sasvim jasna svuda u civilizovanom svetu: mrtva tela se ne prikazuju u medijima, uz retke izuzetke kada se proceni da je upravo mrtvo telo od izuzetnog javnog interesa.
Takav je bio slučaj trogodišnjeg Ajlana Kurdija, koji se u leto 2015. utopio prilikom prevrtanja broda punog migranata i potom pronađen na turskoj obali. I tad, međutim, prizor je više ličio na umetničku sliku nego na užas kakav je zapravo predstavljao: dečak je bio uredno odeven i obuven, spokojan, kao da spava.
Ni tada ni ikada posle nisu, na primer, objavljene fotografije grupe dece koja su stradala istovetno i gotovo istovremeno kad i Ajlan. Za razliku od njega, to su bila deca naduvena od vode, pobelele kože, naga i bosa.
Nesumnjivo mrtva i nesumnjivo napaćena. Njihove fotografije, mada daleko potresnije, vrlo kratko su kružile društvenim mrežama i potom nestale.
Dugoročno gledano, međutim, pokazalo se da fotografija mrtvog dečaka nije imala željeni efekat: odnos prema migrantima nije se poboljšao, njihova diskriminacija se nastavila i nije se došlo ni blizu globalnog osvešćivanja, na šta su se pozivali oni koji su opravdavali objavljivanje fotografije.
Ovaj put, neki će takođe pominjati istu stvar: potrebu da se javnost informiše, šokira, da shvati razmere užasa. Ali taj argument nema nikakve osnove. Ako je, pored silnih svedočanstava neophodno da svojim očima vidimo krv i meso da bismo shvatili o čemu se radi, onda nas ni ta krv i meso neće osvestiti.
S druge strane, zašto ovu situaciju imamo baš i skoro samo u ovom ratu? Odgovor se verovatno krije u politici i „igri velikih brojeva”, odnosno nesumljivom globalnom uticaju ovog sukoba.
Što opet još jednom pokazuje da – ukoliko se umešaju politika ili biznis – čak i iz najuglednijih medija nestaju profesionalni standardi, pa i ljudski obziri.
Da nije tako, u ratu između Izraela i Hamasa važilo bi ono što važi u svim drugim ratovima, katastrofama i tragedijama.
Politika je izuzela i osećanja i obzire, kamoli medijske standarde
Neljudski je i potpuno neopravdano prikazati telo u različitim fazama stradanja i tako čitav jedan život, sa svim njegovim nijansama, svesti na tu poslednju sliku. Čak i mrtav čovek je čovek, neko ko i posthumno ima pravo na dostojanstvo i privatnost.
Porodica inače pogođena tragedijom, ne bi trebalo da dodatno pati pri pogledu na svog bližnjeg i njegove ostatke. Da li bi iko na planeti želeo da na TV ekranu vidi odsečenu glavu ili rasporenu utrobu nekoga koga je voleo?
Konačno, snimci mrtvih ljudi uznemiravaju javnost i retko kada imaju motivišući ili informativni karakter. Retko je kada javni interes takav i toliki, da se mora preći svaki profesionalni obzir i pregaziti svaki standard i pravilo.
Rat o kojem je ovde reč, u tom smislu nije izuzetak.
Izuzela ga je politika. Koja, kao što je poznato, ne mari za obzire i osećanja, pa ni za medijske standarde.

Žene koje su progovorile o seksualnom zlostavljanju: Kakve posledice ostavljaju senzacionalističko izveštavanje i javni sudski postupak?
Grozev: Vrednost FSB izveštaja o zvučnom oružju je nula, duboko je uvredljiv za svakog ko kritički razmišlja
Deset istraživačkih priča koje svaki građanin Srbije treba da pročita
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.