07. nov 2016.

Kako su propali kragujevački mediji

Šumarice, Kragujevac, foto: Damir Romanov / preuzeto sa pescanik.net

Šumarice, Kragujevac, foto: Damir Romanov / preuzeto sa pescanik.net

Novinari Radio televizije Kragujevac su pre nekoliko dana izašli na ulicu, jer 5 meseci nisu primili plate. Račun firme blokiran je zbog duga od 18 miliona dinara. Ne rade telefoni i internet, nema novca za gorivo, a REM preti oduzimanjem frekvencije zbog neplaćenih računa. Konkurentskoj TV Kanal 9 signal je već ugašen zbog dugovanja prema Emisionoj tehnici. Zaposleni na ovoj televiziji platu nisu videli 10 meseci. A u lokalnom nedeljniku Kragujevačke novinari više ne znaju da li su poslednji put novac dobili za april ili maj

Šta se dogodilo sa najvećim kragujevačkim medijima?

RTV Kragujevac je pre godinu dana kupio kruševački biznismen Radoica Milosavljević za 85.000 evra. Uređivačku politiku i menadžment nije menjao. Taj posao je za njega godinu dana pre privatizacije završio gradonačelnik Radomir Nikolić – na čelo televizije je instalirao kadrove Srpske napredne stranke. Za direktorku je postavljena Slavica Trifunović, koja je na ovo mesto sletela pravo iz fotelje pomoćnice ministra kulture Bratislava Petkovića.

Država je prošle godine otpisala svoja potraživanja, a iz gradskog budžeta je u televiziju upumpala više od 74 miliona dinara. Mesec dana nakon ovogodišnjih izbora, direktorka je „digla sidro“, a na RTK su se još uvek nadali novcu iz gradskog budžeta.

Dok su poslenici ostalih medijskih kuća protestovali pred skupštinom grada zbog neraspisivanja konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja, na ovoj televiziji su se nizale optužbe na njihov račun. Napadi su pre svega bili upereni na Jovanku Marović, nekadašnju direktorku RTK, sada urednicu Kanala 9.

Ova prva kragujevačka privatna televizija u tešku situaciju je zapala u avgustu 2014, kada je Narodna banka Srbije oduzela dozvolu za rad Takovo osiguranju. Ova firma, sada u postupku likvidacije, zapravo je 99-oprocentni vlasnik Kanala 9. Zaposleni napuštaju ovu medijsku kuću. Tu je posle privatizacije RTK prešlo šestoro novinara, na čelu sa nekadašnjom direktorkom ovog javnog preduzeća Jovankom Marović.

Po mišljenju starih radnika Kanala 9, ovaj potez je bio ravan samoubistvu. Bliskost nove urednice sa strankom Zajedno za Šumadiju u trenutku kada gradom vladaju naprednjaci svakako nije pomogla televiziji koja se do tada nije zamerala nijednim vlastima. Šta uopšte radi nekoliko preostalih zaposlenih teško je utvrditi, jer se nakon isključenja signala, program ove televizije može pratiti samo preko sajta ove medijske kuće.

I jedini štampani medij u našem gradu na Lepenici je blizu gašenja. Nedeljnik Kragujevačke opstaje zbog upornosti uredništva i menadžmenta da održe neodrživo, a nakon što se RTK uknjižila kao vlasnik polovine njihove zgrade u ulici Branka Radičevića, znatno su im porasle šanse da ostanu i bez prostora za rad.

Sve ovo još uvek ne objašnjava kako su se tri najveća kragujevačka medija našla u nezavidnoj situaciji. Delić slagalice koji u sva tri slučaja nedostaje je isti – novac, i to budžetski.

Sva tri medija godinama unazad najvećim delom finansirala su se iz gradske kase. Izveštaji o finansiranju medija iz budžeta lokalnih samouprava, koje je BIRN sačinio za potrebe Koalicije novinarskih i medijskih udruženja, pokazuju da je 2011. grad Kragujevac bio vicešampion u darežljivosti prema medijima. Vlast Veroljuba Stevanovića medijima je te godine dala više od 73 miliona dinara, a od tog novca 61 milion dat je Radio televiziji Kragujevac. Dve godine kasnije toj televiziji je uplaćeno više od 65 miliona, dok je ostalim medijima bio namenjen 31 milion. Ponovo su najveći deo ostatka podelili Kanal 9 i Kragujevačke.

Dok su Veroljub Stevanović i njegova stranka Zajedno za Šumadiju bili na vlasti, medijske kuće su osim novca iz budžeta dobijale i novac za reklamiranje javnih preduzeća. Njegovom smenom Kanal 9 i Kragujevačke izgubili su finansijsku pomoć grada. Zaposleni u RTK su u istoj situaciji.

Aprilski izbori su zadali završni udarac ovim medijskim kućama. Kragujevačke i Kanal 9 su se nadali povratku na vlast Veroljuba Stevanovića. Zaposleni u Radio televiziji Kragujevac su obavili posao za Srpsku naprednu stranku i bili prepušteni na milost i nemilost novom gazdi. Njihov naredni protest će biti održan ispred skupštine grada. Oni se nadaju da će im se pridružiti i kolege sa ostalih medija. I trebalo bi, jer su se svi opekli istom vatrom.


Autorka je novinarka portala www.pressek.rs.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend