03. mar 2022.

Rusija i Ukrajina: Praćenje rata na ruskoj televiziji – potpuno druga priča

Ne postoji bolja ilustracija alternativne stvarnosti koju predstavljaju ruski državni mediji od one u 17:00 po Griničkom vremenu u četvrtak.

Potpis belim slovima iz ovog izveštaja Rusije 24 TV glasi: „Ukrofašizam“ – ukrajinski fašizam

Dok je BBC-jev svetski TV servis vesti otvorio izveštajima o ruskom napadu na TV toranj u glavnom gradu Kijevu, ruska televizija je saopštavala da je Ukrajina odgovorna za napade na vlastite gradove.

Šta, dakle, gledaoci ruske televizije vide od rata?

Kakve poruke oni čuju preko etra?

Ispod se nalazi slika onoga što su obični Rusi videli u utorak 1. marta dok su menjali kanale ključnih TV stanica u zemlji, koje kontrolišu Kremlj i njegovi korporativni saveznici.

, na državnom Prvom kanalu, jednom od najgledanijih u Rusiji, gledaocu može da deluje slično jutarnjim programima u mnogim drugim zemljama, sa mešavinom vesti, kulture i lake zabave.

U utorak je normalna programska šema bila prekinuta u 05:30 po moskovskom vremenu [07:30 po srednjeevrovskom].

Voditelji su najavili da je redovan TV program promenjen „zahvaljujući dobro poznatim događajima“ i da će uslediti najnovije vesti i tekući događaji.

U bloku vesti sugerisano je da su izveštaji o tome kako su ukrajinske snage uništile rusku vojnu mehanizaciju lažni, sa ciljem da se „dezinformišu neiskusni gledaoci“.

„Na internetu se uporno dele snimci koji ne mogu da se opišu drugačije nego kao lažni“, objasnio je voditelj, dok su se gledaocima prikazivale fotografije opisane kao „nesofisticirane virtuelne manipulacije“.

Voditelj ruskog Prvog kanala prikazao je dve fotografije istog vojnog vozila – gornja fotografija je potpisana sa „Donbas 2014″, a donja sa „ukrajinska montaža“. On je tvrdio da se na gornjoj fotografi vidi ukrajinsko vozilo uništeno u zoni ratnih dejstava 2014. godine, a da je donja slika ista, samo izmanipulisana tako da izgleda kao sveže uništena ruska mehanizacija. On je rekao da je na nju dodato jedno „Z“ – česta oznaka za rusku vojnu opremu.

Kasnije istog jutra, u 08:00 po moskovskom vremenu, uključili smo se u jutarnje vesti televizijskog kanala NTV, u vlasništvu ogranka Gasproma, firme pod kontrolom Kremlja.

One su se bavile gotovo isključivo događajima u Donbasu, regionu na istoku Ukrajine, gde je 24. februara Rusija saopštila da je započela „specijalnu vojnu operaciju“ za demilitarizaciju i denacifikaciju Ukrajine.

Nema izveštaja o zlokobnom kilometrima dugom vojnom konvoju koji se kretao od Belorusije na severu do glavnog grada Ukrajine Kijeva, koji je, u Velikoj Britaniji, bio udarna vest na BBC Radio 4 pola sata kasnije.

„Započinjemo najnovije vesti iz Donbasa.

„Borci Luganske Narodne Republike nastavljaju ofanzivu, prešavši tri kilometra, dok su jedinice Donjecke Narodne Republike prešle 16 kilometara“, saopštio je voditelj NTV-a.

Voditelj je govorio o proruskim pobunjenicima koji drže kontrolu nad takozvanom Donjeckom i Luganskom Narodnom Republikom još od ruske intervencije u Ukrajini pre osam godina.

Na Rusiji 1 i Prvom kanalu – dva najpopularnija ruska kanala, oba pod kontrolom države – ukrajinske snage su optužene za ratne zločine u regionu Donbasa.

Pretnja civilima u Ukrajini ne potiče od ruskih snaga, već od „ukrajinskih nacionalista“, rekao je voditelj na Rusiji 1.

„Oni koriste civile kao živi štit, namerno postavljajući napadačke sisteme u stambenim kvartovima i pojačavajući granatiranje gradova u Donbasu.“

Voditelj Prvog kanala najavio je da se ukrajinske trupe „spremaju da granatiraju stambene kuće“ i bombarduju skladišta amonijaka, u „provokativnim aktima protiv civila i ruskih snaga“.

Događaji u Ukrajini se ne nazivaju ratom. Umesto toga, ofanziva se opisuje kao operacija demilitarizacije usmerena na vojnu infrastrukturu ili „specijalna vojna operacije za odbranu narodnih republika“.

Na svim državnim televizijama, voditelji i dopisnici koriste emotivni rečnik i slike da bi povlačili „istorijske paralele“ između ruske „specijalne vojne operacije“ u Ukrajini i borbe Sovjetskog Saveza protiv nacističke Nemačke.

„Taktika nacionalista koji koriste decu da bi se zaštitili nije se promenila od Drugog svetskog rata“, rekao je voditelj jutarnjeg programa na sestrinskom kanalu Rusije 1.

„Oni se ponašaju kao fašisti, u pravom smislu te reči: neonacisti su postavili mehanizaciju ne samo pored stambenih kuća, nego na mestima gde su se deca sklonila u podrume“, dodao je dopisnik u video izveštaju potpisanom sa „Ukrajinski fašizam“.

Svaljivanje krivice na Ukrajinu

Ovaj pasus ponavlja nedokazane tvrdnje Vladimira Putina izrečene prošle nedelje da Ukrajina koristi žene, decu i starije kao živi štit.

Dok se mediji na Zapadu pitaju da li Putinov napad ima problema sa brzim napredovanjem, ruska televizija predstavlja ruske operacije kao veoma uspešne.

Redovni bilteni prenose brojke uništene ukrajinske mehanizacije i oružja.

Onesposobljeno je više od 1.100 pogona ukrajinske vojne infrastrukture, a uništene su stotine primeraka mehanizacije, saopštile su jutarnje vesti.

Ne pominju se nikakve ruske žrtve.

Ruske jutarnje vesti jedva da pominju ofanzivu vojske u drugim delovima Ukrajine.

Dopisnici državne televizije ne izveštavaju sa terena u mestima kao što su Kijev i Harkov, dva velika grada koja su doživela granatiranje domova ljudi. Umesto toga, oni se nalaze uz trupe u Donbasu.

Ali u popodnevnom izdanju vesti, NTV je konačno prvi put pomenuo događaj koji je do tada dominirao satima i satima izveštavanja na BBC-ju – granatiranje grada Harkova.

Međutim, on je negirao bilo kakve izveštaje da su ruske snage odgovorne za to, nazvavši ih „lažnim“.

„Sudeći po putanji projektila, napad je potekao sa severozapada, gde nema ruskih snaga“, rekao je voditelj u izdanju vesti od 16:00 po moskovskom vremenu.

Četiri sata kasnije, vesti Rusije 1 otišle su korak dalje, svalivši krivicu za bombardovanje na samu Ukrajinu.

„Napali su Harkov i rekli su da je to uradila Rusija. Ukrajina napada vlastite ljude i laže Zapad. Ali da li je moguće prevariti narod?“, zapitale su se one.

Tokom vesti u 17:00, voditeljka Rusije 1 istakla je ono za šta kaže da je „glavni cilj“ Rusije u Ukrajini: „Odbrana Rusije od pretnji sa Zapada, koji iskorišćava ukrajinski narod u svom obračunu sa Moskvom.“

U borbi protiv onoga što je opisala kao „lažne vesti i glasine“ koje kruže internetom, najavila je da ruska vlada pokreće novi sajt gde će se „objavljivati samo istinite informacije“.

Medijski regulator Roskomnadzor traži od TV stanica da se drže zvanične verzije.

Ali to ne znači da nije bilo varijacija u tonu izveštavanja od utorka.

I dok se u vestima govorilo u ukrajinskim ratnim zločinima, Vjačeslav Nikonov, voditelj blizak Kremlju emisije na Prvom kanalu o tekućim temama Velika igra, govorio je o svojoj ljubavi prema Ukrajini dok se odjavljivao.

„Veoma volim Ukrajinu, volim Ukrajince. Putovao sam širom zemlje u mnogim prilikama. To je zaista jedna sjajna, predivna zemlja.

„I ja mislim da Rusija, naravno, želi da ona bude prosperitetna, prijateljska zemlja… Naša borba je pravedna. Mi ćemo iz nje izaći kao pobednici.“

Sve veći broj mladih Rusa vesti prati na nezavisnim sajtovima ili društvenim mrežama, i što duže rat traje, pojavljuje se sve više slika i snimaka mrtvih vojnika i ratnih zarobljenika.

Ali vlasti su krenule da reaguju na to i počele su da vrše pritisak na nezavisno izveštavanje.

Roskomnadzor je naložio TikToku da ukloni vojni i politički sadržaj iz svojih predloga maloletnicima, požalivši se da „u većini slučajeva, ti materijali imaju izraziti anti-ruski karakter“.

On je takođe zahtevao od Gugla da ukloni ono što opisuje kao lažne informacije o gubicima ruske vojske.

Rojters izveštava da je ovaj ponovo uveo usporavanje brzine učitavanja Tvitera zbog „lažnih izveštaja“ o moskovskoj „specijalnoj vojnoj operaciji“ i ograničio je pristup Fejsbuku.

Naložio je medijskim kućama da koriste samo informacije iz zvaničnih ruskih izvora kad izveštavaju o invaziji, zahtevajući da se uklone svi izveštaji koji pominju „objavu rata“ i „invaziju“.

Zapretio im je novčanim kaznama i blokiranjem ukoliko to ne učine.

Sajtovi nezavisnog televizijskog kanala Dožd i popularne liberalne radio stanice Eho Moskva blokirani su zbog navodnih poziva na ekstremizam i nasilje, kao i „sistematsko širenje lažnih informacija o aktivnostima ruske vojske“.

Dodatno izveštavanje: Fransis Skar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend