22. okt 2020.

Smajlović i Radomirović spinuju da zaštite Vučićeve medije

Prorežimski mediji već nekoliko nedelja spinuju i napadaju Junajted grupu optužbama da skriva presudu kojom je njen suvlasnik Dragan Šolak, u svojstvu privatnog lica,  dobio televizije "Pink" i "Studio B", kao i list "Informer" na sudu u Cirihu zbog klevetanja i širenja laži u medijima. Nažalost, ovom spinu se pridružilo i Udruženje novinara Srbije, i to u zajedničkom nastupu aktuelnog predsednika UNS Vladimira Radomirovića i bivše predsednice UNS i Radomirovićeve bivše urednice Ljiljane Smajlović.

Foto: N1, preuzeto sa nova.rs

Podsetimo, jutros je gostujući u jutarnjem programu Nova S televizije, članica Suda časti Udruženja novinara Srbije Ljiljana Smajlović, govorila o presudi koju je doneo Okružni sud u Cirihu, kojom je suvlasnik Junajted grupe na sudu dobio televizije  “Pink” i “Studio B”, kao i list “Informer” zbog klevetanja i širenja laži.

Pozivajući se na profesionalni kodeks novinara, Smajlović je istakla da je naš portal i televizija N1 trebalo da “napomenu da nisu imali u na uvid presudu, a ne samo da objave saopštenje Junajted medija”.

“U Kodeksu novinara postoji rečenica da je uređivačka politika samostalna i da ne mogu interesi gazda da diktiraju uređivačku politiku. Razočarana sam u N1 i Novu, da nas nisu obavestili o tome da nisu imali uvid u presudu. Uvek je dozvojeno objavljivanje saopštenja, ali red je da se kaže, bez obzira na gazdu, mi nismo imali uvid u presudu”, smatra Smajlović.

Ova ocena je izrečena i pored toga što je više puta saopšteno da švajcarski zakon ne dozvoljava da se tužbe privatnih lica i procesi u kojima oni učestvuju dostavljaju trećoj strani, što je potvrdio i sam sud. Dostavljanje presude bi bilo u suprotnosti sa zakonom, a neistina je i da tuženi nisu obavešteni o vođenju procesa protiv njih, o čemu svedoče i dokumenta koja objavljujemo, iz kojih se jasno vidi da je Ministarstvo pravde uredno obavestilo sve tužene ponaosob o procesu koji se vodi u Švajcarskoj.

Tuženi Insajder tim se, na primer, nije odazvao pozivu Prvog osnovnog suda koji je postupao po zamolnici, iako je im je poziv upućen tri puta, ali jeste njihov zakonski zastupnik Dragan Vučićević. To je prema zakonima u Švajcarskoj bilo dovoljno da sud utvrdi da je poziv uredno dostavljen. Presuda i informacije o procesu su uredno dostavljene optuženima i oni su blagovremeno pozvani da učestuvuju u ovom procesu, što pokazuju i dokumenta.

Dodatno čudi da se Smajlović i Radomirović, kao “zaštitnici” novinarskog kodeksa, uopšte nisu zainteresovali za pisanje tuženih (i osuđenih) medija o Šolaku, već su se samo upustili u spin istih medija o tome kako United grupa presudu “krije”. Time se UNS jasno svrstao na stranu režimskih i propagandnih medija.

Podsetimo, portal Nova.rs je pitanja o ovim optužbama prosledio UNS-u, tražeći obrazloženje zašto iznose neistine u svojim tekstovima, pre proveravanja svih podataka vezanih za postupak, za koji su, inače, interesovanje pokazali tek nakon što su tuženi mediji pokrenuli hajku, dok ih pre toga pomenuti spor nije interesovao. Ipak, odgovore na pitanja nismo dobili, osim pukog ponavljanja onoga što se u prorežimskim medijima može pročitati svakodnevno.

Iz UNS-a tvrde da su pomenutog stava jer “Junajted grupa tvrdi da ima presudu, ali je ne daje na uvid javnosti”.

“Reagujemo tako na osnovu toga što Junajted grupa tvrdi da ima tu presudu, a ne dozvoljava da je javnost vidi, bez objašnjenja zašto to čini. O ovom “građanskom sporu” izvestili su mediji u vlasništvu Junajted grupe kao da su imali uvid u presudu, a nisu. To je suprotno osnovnim pravilima novinarstva. Argument suda da bi objavljivanjem presude bili ugroženi lični podaci strana u postupku ne stoji, jer takvi podaci mogu biti zaštićeni i posao je suda da ih zaštiti ali ne tako da odbije uvid u celu presudu. Nas ne zanimaju lični podaci Dragana Šolaka i drugih u sporu, već presuda o kojoj su mediji u vlasništvu Junajted grupe izvestili, a da je nisu videli”, navodi Vladimir Radomirović, predsednik UNS.

Radomirović i Smajlović se pozivaju na “osnovna pravila novinarstva”, ali ne nalaze za shodno da upute bar neku kritičku reč za medije koji kleveću i dezinformišu javnost već duži niz godina.

Radomirović tvrdi da se “nijednom rečju u tekstu UNS nije zauzeo stranu ni Junajted grupe, ni tuženih, niti je naš posao da zauzimamo stranu. Posao UNS-a je da tačno izvesti o medijski relevantnim događajima koji su samim tim od značaja i za javnost u Srbiji. Od Junajted grupe smo tražili presudu, a ona je odbila da nam je dostavi. Pitanje je zašto Junajted grupa ne dozvoljava javnosti da ima uvid u presudu”.

Ipak, Radomirović nije želeo da dirketno odgovori na pitanje kako je moguće da se UNS dosad nije bavio sadržajem koji pomenuti mediji plasiraju o Šolaku, o kome postoji i pravosnažna presuda švajcarskog suda, kao ni na pitanje o tome zašto se drže stava da “narečeni mediji nisu obavešteni o suđenju”, kada znaju da je Ministarstvo pravde poslalo zamolnice svim tuženima, na molbu švajcarskog suda. Ako i ne znaju ili su zaboravili, ovde su dokumenta, da se podsete.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend