20. feb 2017.

Prevara na TV Hepi: Ostalo neplaćeno 500.000 evra za reklame Srpske napredne stranke

Tokom predizborne kampanje prošle godine emitovano najmanje 249 spotova SNS-a na nacionalnoj televiziji Hepi. U vladajućoj stranci odbijaju bilo kakvu vezu s tim reklamama

vucic_hepi_1Televizija Hepi (Happy) tvrdi da je agencija MP media tokom predizborne kampanje u aprilu 2016. godine naručila prikazivanje najmanje 249 spotova Srpske napredne stranke (SNS), ali da joj to nije plaćeno, saznaje Cenzolovka iz dva nezavisna izvora.

S druge strane, Srpska napredna stranka, prema našim izvorima, kaže da ona nije aganžovala agenciju MP media za reklamiranje na ovoj televiziji.

Oglasne poruke u vrednosti od oko 62 miliona dinara ostale su neplaćene. Treće osnovno javno tužilaštvo u Beogradu trenutno proverava okolnosti u vezi sa ovim slučajem. Iz ovog tužilaštva za Cenzolovku kažu da postoji sumnja da je reč o prevari.

Srpska napredna stranka nije odgovorila na pitanja Cenzolovke o tome da li su primetili da je, tokom izborne kampanje, jedna nacionalna televizija emitovala njihove oglasne poruke, kojih je, prema monitoringu Regulatornog tela za elektronske medije, bilo 249. I zašto, ukoliko su to primetili, nisu tražili da se sa emitovanjem prekine i utvrdi ko je za neovlašćeno emitovanje njihovih spotova odgovoran.

I predsednik vladajuće stranke Aleksandar Vučić tokom kampanje je bio gost glavnog urednika Televizije Hepi Milomira Marića u emisiji Ćirilica.

Nema ko da plati emitovanje spotova SNS-a

U izveštaju o troškovima kampanje koji je SNS u junu prošle godine podneo Agenciji za borbu protiv korupcije navodi se da su njihove oglasne poruke emitovale sve televizije sa nacionalnom frekvencijom – osim TV Hepi.

Ovaj podatak nije tačan.

Televizija Hepi je emitovala promotivne spotove Srpske napredne stranke, što se može videti i na osnovu monitoringa koji je sprovelo Regulatorno telo za elektronske medije (REM). Od 1.462 oglasa SNS-a tokom predizborne kampanje – 249 reklama emitovano je upravo na TV Hepi, pokazuje ovaj monitoring.

Televizija Hepi i SNS nisu odgovorili na naša pitanja.

Agencija za borbu protiv korupcije odbila da dostavi dokumentaciju o ovom slučaju

Sličan broj oglašavanja utvrdila je i Transparentnost Srbije, nevladina organizacija usmerena na borbu protiv korupcije, koja u Monitoringu finansiranja kampanje za parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore iz jula prošle godine navodi da je procenjena vrednost oglasnih poruka na TV Hepi oko 62 miliona dinara (oko pola miliona evra).

S obzirom na to da su se spotovi emitovali, a SNS ih nije prijavio, Agencija za borbu protiv korupcije pokušala je da sazna šta se dogodilo i utvrdila nešto čega nije bilo u ranijim kampanjama, ili bar javnosti nije poznato.

Prema saznanjima Cenzolovke iz različitih verodostojnih izvora, TV Hepi tvrdi da je agencija MP media ugovorila reklamiranje vladajuće stranke na ovoj televiziji i da se tom prilikom predstavila kao da radi u ime SNS. Naprednjaci, prema našim izvorima, tvrde da s tim nemaju nikakve veze.

Agencija za borbu protiv korupcije odbila je da dostavi dokumentaciju o ovom slučaju, iako smo to tražili na osnovu Zakona o pristupu informacijama od javnog značaja.

U kratkom odgovoru su nam rekli da je „nakon sprovedene kontrole troškova izborne kampanje za izbore za narodne poslanike, održane 24. aprila 2016. godine, Agencija utvrdila da postoji sumnja da je treće lice, koje, prema dokazima kojima Agencija raspolaže, nije ni na koji način povezano sa političkim subjektom Srpska napredna stranka, izvršilo krivično delo za koje se gonjenje preduzima po službenoj dužnosti, o čemu je Agencija dostavila izveštaj nadležnom tužilaštvu 19. 12. 2016. godine“.

Agencija nije odgovorila novinaru Cenzolovke kako je utvrdila da to „treće lice“ nije povezano sa SNS-om.

NENADIĆ: TEŠKO DA SNS NIJE PRIMETIO SVOJE REKLAME

Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti, kaže da bi mediji trebalo da provere čiji je materijal koji objavljuju i da tu leži njihova odgovornost. Međutim, odgovorna je i Srpska napredna stranka.

„Savesnost kako ljudi iz stranke, tako i ljudi iz televizije je veoma upitna. Teško je pretpostaviti da baš niko iz stranke nije primetio da se emituju te reklame, da niko od onih koji su upoznat sa planom oglašavanja nije to primetio. Tako da, vrlo je čudna situacija“, kaže Nenadić.

Ostaje nejasno kako je do ovoga došlo s obzirom na to da je na osnovu Zakona o oglašavanju ranija praksa bila da se medijima koji emituju stranačke reklame tokom izbora dostavljaju deklaracije koje sadrže podatke o proizvođaču reklama, o oglašivaču, ali i samoj oglasnoj poruci.

Zakon koji je važio u vreme izbora prošle godine jasno kaže da se bez ovih deklaracija ili sa deklaracijama koje ne sadrže sve podatke, oglasne poruke neće emitovati.

Ukoliko agencija MP media nema veze sa Srpskom naprednom strankom, a dostavila je deklaracije, kako je mogla znati podatke iz stranke, potrebne da bi se te deklaracije popunile?

Ako pak dokazi o tome da agencija ima ugovor sa SNS nisu dostavljeni, zbog čega je Televizija Hepi emitovala predizborne spotove?

Agencije moraju da dostave dokaz za koga rade

Ranija praksa pokazuje da su neki mediji tražili da im se dostavi dokaz kojim stranka daje ovlašćenje agenciji da je zastupa. To je, na primer, radila Radio-televizija Srbije za vreme izbora 2014. godine, kako bi bila sigurna da agencija s kojom sarađuje stvarno ima ugovor s partijom koja se reklamira. Ovde možete da vidite primer dokumenta koji je stranka dužna da dostavi RTS-u ukoliko tamo želi da se reklamira.

Dakle, postoje načini da se proveri za koga se puštaju promotivni spotovi. Da li je Televizija Hepi to radila u ovom slučaju, nismo uspeli da saznamo, uz obrazloženje da ne mogu da komentarišu dok traje istražni postupak tužilaštva.

Pitali smo SNS da li su primetili najmanje 249 puta emitovane promotivne spotove na nacionalnoj televiziji tokom izborne kampanje i, ukoliko jesu, zašto nisu tražili da se nelegalno emitovanje prekine i utvrdi ko je za to odgovoran

Dokument koji imamo potvrđuje da je Srpska napredna stranka takvu deklaracija napravila tokom izbora 2012.

Ni iz Srpske napredne stranke nismo dobili odgovore na pitanja koja smo poslali elektronskom poštom. Između ostalog, interesovalo nas je i kako to da, ukoliko SNS nema nikakve veze sa ovim oglašavanjem, nisu primetili da im se na televiziji sa nacionalnom frekvencijom spotovi emituju bez njihovog odobrenja.

Iz Trećeg osnovnog javnog tužilaštva u Beogradu, gde se predmet trenutno nalazi, nisu mogli da nam daju više podataka o tome šta se dogodilo, osim da, prema podacima kojima do sada raspolažu, postoji sumnja da se radi o prevari. Za ovo krivično delo zaprećena kazna je i do 10 godina zatvora.

„Treće osnovno javno tužilaštvo u Beogradu uputilo je zahtev za prikupljanje potrebnih obaveštenja policiji a kako bi se utvrdilo koja lica su učestovala u događaju i na koji način. U zavisnosti od rezultata, tačnije po prispeću izveštaja od policije, ovo tužilaštvo će odlučiti o načinu i vrsti daljeg preduzimanja radnji u predmetu“, navodi se u odgovoru koji je Cenzolovka dobila iz ovog tužilaštva.

I SPS DUŽAN TELEVIZIJI HEPI

Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS), analizirajući izveštaj Agencije za borbu protiv korupcije, otkrio je kako su na TV Hepi stranke dobile najviše prostora, kao i da su ovoj televiziji tokom prošlogodišnje kampanje partije najviše ostale dužne.

Prema CINS-u, dug je iznosio skoro 90 miliona dinara, od čega je koalicija Socijalističke partije Srbije i Jedinstvene Srbije bila dužna oko 70 miliona.

2 komentara za: “Prevara na TV Hepi: Ostalo neplaćeno 500.000 evra za reklame Srpske napredne stranke

  1. Goran

    Neko je zloupotrebio licnu kartu SNS-a.

    20. feb 2017. at 23:29
    • slaćko

      vrh komentar,bravo

      22. feb 2017. at 08:07

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend