25. feb 2021.

Alo, Informer, kako brat?: Opštine širom Srbije pomažu prebogate tabloide, dok lokalni mediji izumiru (1)

Režimski tabloidi spadaju među retke medije u zemlji koji kroz reklame državnih firmi, sponzorstva i različite poslove sa državom nemaju nikakvih finansijskih problema. Njihovi vlasnici su prebogati, a plate urednika su među najvišim u medijskom sektoru. To im ne smeta da učestvuju na konkursima u manjim gradovima, čiji mediji jedva opstaju, a ne smeta ni komisijama da zažmure na činjenicu da su to mediji koji izmišljaju vesti, vode prljave kampanje i na svakom koraku krše pravila novinarske profesije

Među osam dnevnih listova koji se distribuiraju na teritoriji Srbije neslavnu titulu šampiona u kršenju Kodeksa novinara Srbije 2020. godine poneo je provladin tabloid Alo, zadržavši tako prošlogodišnji najviši plasman na toj listi.

Ipak, ove dnevne novine, kada su u pitanju nacionalni dnevni listovi, mogu da se pohvale i još jednom šampionskom titulom – titulom najvećeg dobitnika na lokalnim konkursima za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa. Ovaj list je, naime, 2020. godine na 14 lokalnih konkursa uspeo da prikupi skoro 10 miliona (9.950.000) dinara.

Članovima komisija etika ne znači mnogo

Jedan od dva osnovna kriterijuma na osnovu kojih se ocenjuju projekti prijavljeni na konkurs jeste „mera pružanja veće garancije privrženosti profesionalnim i etičkim medijskim standardima“, te se u okviru ovog kriterijuma posebno ceni „da li su učesniku konkursa izrečene mere od strane državnih organa, regulatornih tela ili tela samoregulacije u poslednjih godinu dana, zbog kršenja profesionalnih i etičkih standarda“.

Dok režimski tabloidi dobijaju milione na konkursima na kojima učestvuju i lokalni mediji, oni koji se usuđuju da kritikuju lokalnu vlast ne dobiju ništa ili dobiju sitniš, sa kojim njihovi novinari ne mogu dostojanstveno da žive i rade

Članovima komisija koji su ocenjivali projekte, kada je u pitanju list Alo, kriterijumi nisu mnogo značili.

Nisu značili ni kada su u pitanju drugi nacionalni dnevnici koji počesto krše Kodeks.

Tako su, prema podacima iz baze finasiranjemedija.rs, te baze Centra za održive zajednice, dnevne novine koje konstantno krše Kodeks novinara Srbije (Alo, Kurir, Srpski telegraf, Informer i Večernje novosti) lane na lokalnim konkursima izravno prihodovale 17.815.000 dinara i gotovo još toliko kroz produkciju za ova ili druga svoja izdanja.

Nije im značila ni činjenica da nacionalni tabloidi spadaju među retke medije u zemlji koji kroz reklame državnih firmi, sponzorstva i različite poslove sa državom nemaju nikakvih finansijskih problema, vlasnici su prebogati, dok su plate urednika među najvišim u medijskom sektoru.

U tem Somboru, žutoj štampi na volju

Istovremeno, režimski tabloidi dobijaju milione na konkursima na kojima učestvuju i lokalni mediji, a oni koji se usuđuju da kritikuju lokalnu vlast ne dobiju ništa ili dobiju sitniš, sa kojim njihovi novinari ne mogu dostojanstveno da žive i rade.

Tako su, recimo, na konkursima Grada Sombora sve do 2020. stotine hiljada dobijali nacionalni tabloidi, dok je lokalnom portalu SOinfo, koji kritički izveštava, dodeljivano po 20.000 dinara.

Rezultati monitoringa poštovanja Kodeksa novinara Srbije u dnevnim novinama od 1. jula do 31. decembra 2020. godine, koji je uradio Savet za štampu, pokazuju da je dnevni list Alo čak 928 puta prekršio Kodeks (u tri slučaja je to utvrđeno i pred Komisijom za žalbe Saveta za štampu).

Kada se ovaj podatak ukrsti za sumom koju je Alo dobio na lokalnim konkursima, ispada da je to i te kako isplativo – za svaki prekršaj Kodeksa tabloid je nagrađen sa po nešto manje od 11.000 dinara.

Upoznaj Srbiju da bi dobio koje milionče

Naravno, Alo novac nije dobio za kršenje Kodeksa, već je ljubav vlasti prema njemu i njegovim projektima, kao što su „Naš Beograd“ (5.700.000 dinara) ili „Upoznaj Srbiju – Novi Sad“ (500.000 dinara), „Upoznaj Srbiju – Inđija“ (500.000 dinara), „Upoznaj Srbiju – Subotica“ (500.000) „Upoznaj Srbiju – Kraljevo“ (300.000 dinara), „Upoznaj Srbiju – Užice“ (400.000 dinara) „Upoznaj Srbiju – Loznica“ (150.000 dinara)…

I tako je i Srbija upoznala Alo, dodelivši mu usput koje milionče da se nađe u ovim teškim vremenima.

„Večernje novosti su 2020. godine zabeležile značajan rast broja prekršaja Kodeksa novinara Srbije u poređenju sa istim periodom godinu dana ranije (za gotovo 80 odsto) i nalaze se na trećem mestu po broju zabeleženih prekršaja“, navodi se u izveštaju Sveta za štampu.

Kada je pak u pitanju suma novca prikupljena na lokalnim konkursima 2020. godine, među kršiocima Kodeksa, Večernje novosti drže vicešampionsko mesto sa 3.320.000 miliona dinara, i to za projekte na različite teme vezane za ekologiju, ekonomiju, kulturu i obrazovanje.

Na konkursima Grada Sombora sve do 2020. stotine hiljada dobijali su nacionalni tabloidi, dok je lokalnom portalu SOinfo, koji kritički izveštava, dodeljivano po 20.000 dinara

Zanimljivo je, takođe, da se Kompanija Novosti AD, na čijem je čelu socijalistički tajkun Milorad Vučelić, na konkursima na kojima je dobijala veće iznose, sudeći prema podacima iz dve pomenutu baze, pojavljivala i kao produkcija, pa je tako uspela da po Srbiji prikupi još 4.100.000 dinara.

Inače, pred Komisijom za žalbe Saveta za štampu tokom 2019. godine Večernje novosti su se našle četiri puta. Od toga, tri žalbe su rešene medijacijom (uklanjanjem spornog teksta, uklanjanjem spornog komentara ili pak naknadnim označavanjem da je u pitanju promotivni sadržaj), dok je u jednom slučaju utvrđeno da te novine nisu prekršile Kodeks.

„Dnevni list Kurir je i ove godine na drugom mestu po broju prekršaja Kodeksa novinara Srbije – ali je, ipak, u poređenju sa 2019. godinom, zabeležen znatno manji broj ogrešenja o profesionalne norme (za oko 40 procenata). Kurir je najviše prekršaja napravio time što nije poštovao privatnost, pre svega u izveštavanju o nesrećama i krivičnim delima“, navodi Savet za štampu.

Protiv Kurira su takođe tokom 2019. podnete četiri žalbe Savetu za štampu. U jednom slučaju žalba je odbačena, u dva je rešena medijacijom (uklanjanjem teksta ili komentara), a u jednom je Komisija za žalbe utvrdila da je Kodeks prekršen.

Tome uprkos, Adria Media Group redovno je prošle godine uspevala da uveri lokalne komisije u svoje dobre namere, te su ovim dnevnim novinama i njihovom portalu kurir.rs (isti osnivač, isti odgovorni urednik) dodelile ukupno 3.245.000 dinara.

Srpski telegraf je po broju prekršaja Kodeksa sa trećeg mesta, koje je zauzimao 2019. godine, 2020. pao na peto. Nije, međutim, pao i po količini prikupljenog novca na lokalnim konkursima – dobio je po 1,2 miliona i 2019. i prošle godine. Ovom listu je tokom 2019. godine četiri puta izrečena javna opomena zbog kršenja Kodeksa.

Informer se sakrio među produkcije

Među „standardnom petorkom“ kršilaca Kodeksa novinara Srbije, na lokalnim konkursima na prvi pogled najgore je prošao Informer, pošto ove dnevne novine izravno nisu dobile ni dinar. Ali samo na prvi pogled.

Naime, Insajder tim d.o.o., osnivač i izdavač Informera, na konkursu Grada Beograda je kao produkcija za projekat „Moja azbuka Beograda – 30 poznatih ličnosti o glavnom gradu od A do Š“ dobio tri miliona dinara.

Firma koja se nalazi na istoj adresi na kojoj je i osnivač Informera – Info it media d.o.o. na beogradskom konkursu dobila je 2.900.000 dinara, te još 100.000 dinara u Odžacima kao produkcija.

Takođe, Info it media je još 800.000 dinara dobila na lokalnim konkursima u Kikindi, Somboru i Pančevu, i to za projekte koji su realizovani u Informeru.

Istini za volju, lokalne samouprave kroz projektno sufinansiranje ne podržavaju samo dnevne listove uporne u kršenju Kodeksa novinara Srbije. Preduzeće Dan Graf d.o.o., osnivač i izdavač dnevnog lista Danas i portala danas.rs, 2020. takođe je uspelo da prikupi finu svotu na lokalnim konkursima – 3.350.000 dinara. Prema listu Danas najdarežljiviji je lane bio Grad Šabac dodelivši mu 2.000.000 dinara za projekat „Šabac plus“.

SUTRA: Žutoj štampi, s ljubavlju (2)

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend