16. okt 2020.

Od 195 miliona namenjenih medijima, 188 otišlo RTK. Iz budžeta plaćena i Žikina šarenica

Prethodnih pet godina Grad Kragujevac je bez posledica ignorisao Zakon o javnom informisanju i novac za proizvodnju medijskih sadržaja dodelio samo Radio-televiziji Kragujevac i emisiji Žikina šarenica, pokazuje istraživanje Res publike. Novac za oglašavanje otišao i tabloidima koji najviše krše Kodeks novinara, kao što su Srpski telegraf i Informer

A nema novca za medije u budžetu?: Bivši gradonačelnik Kragujevca Radomir Nikolić (foto: Perica Gunjić / Cenzolovka)

Grad Kragujevac je od 2015. do 2019. godine za informisanje i oglašavanje potrošio 195 miliona dinara, pokazalo je istraživanje Šumadijskog centra za građanski aktivizam Res publika. Najviše novca iz gradske kase tokom tih pet godina otišlo je Radio-televiziji Kragujevac (RTK), čak 188 miliona.

Ta medijska kuća je jedina koja je novac dobila kroz direktne subvencije – nešto manje od 180 miliona, dok su prenosi sednica Skupštine grada od 2017. do 2019. godine plaćeni oko devet miliona dinara.

Od kragujevačkih medija, novac iz gradske kase dobile su i Kragujevačke novine – nešto više od 1,4 miliona dinara. Toliko su plaćeni oglasi za zakup građevinskog zemljišta, koje je Grad dužan da objavljuje u lokalnoj štampi.

Nijedan drugi medij tokom tih pet godina nije dobio ni dinar iz gradskog budžeta, jer Kragujevac nikada nije raspisao konkurs za sufinansiranje medijskih sadržaja.

Prema rečima doskorašnjeg gradonačelnika Radomira Nikolića, za to nikada nije bilo novca u budžetu. Istraživanje Res publike pokazalo je, međutim, da je novca i te kako bilo, ali gotovo isključivo za podobne medije. Tako su Kragujevčani plaćali oglase i reklame u režimskim tabloidima koji svakodnevno krše Kodeks novinara, Srpskom telegrafu i Informeru, kao i „gostovanje“ Žikine šarenice.

Prema rečima doskorašnjeg gradonačelnika Radomira Nikolića, za medije nikada nije bilo novca u budžetu. Istraživanje Res publike pokazalo je da je novca i te kako bilo, ali gotovo isključivo za podobne medije

Najviše novca potrošeno je 2015. godine, skoro 75 miliona. Od toga je nešto više od 74 miliona prebačeno na račun RTK-a po osnovu subvencija javnim preduzećima, budući da se ta televizija sve do oktobra 2015. godine nalazila u vlasništvu Grada.

Finansirano je tekuće poslovanje televizije, plate i porezi za zaposlene, naknade troškova za regulatorna tela, rate kredita, telekomunikacione i konsultantske usluge, stoji u izveštaju.

Tokom 2015. plaćeni su i oglasi u Kragujevačkim novinama (174.600) i listu Danas (49.303), ali i usluge oglašavanja i promocije u iznosu od 441.100 produkciji Duo digital medija iz Kragujevca, Vladimiru Krsmanoviću, PR računarsko programiranje i firmi Ninamedija kliping iz Novog Sada za praćenje izveštavanja medija.

U 2016. godini Grad je potrošio znatno manje novca, svega 5,5 miliona, jer je RTK privatizovan.

Ipak, ovaj medij, tada u vlasništvu Radoice Milosavljevića, dobio je 4,6 miliona za prenose skupštinskih zasedanja. Ostatak novca naplatile su Kragujevačke novine, list Danas, Službeni glasnik i Ninamedija kliping.

Tokom 2017. Grad je na informisanje i oglašavanje potrošio oko 24 miliona, ponovo najviše na Radio-televiziju Kragujevac, kojoj je početkom te godine raskinuta privatizacija.

Od avgusta, kada je ta televizija ponovo vraćena pod okrilje Grada, 20,5 miliona potrošeno je na autorske ugovore, kancelarijski materijal, troškove telekomunikacija, prevoza, popravke računara, zamene brava, sudske takse, komunalne usluge…

Još 1,4 miliona dinara plaćeno je za prenose skupštinskih zasedanja koje su Kragujevčani mogli da prate na programu RTK-a.

Ta godina je zanimljiva i po tome što Grad ima nove dobavljače, među kojima se posebno ističe dnevni list Informer, koji je za oglase Uprave za komunalne poslove naplatio 155.342 dinara.

Još jednom uspešno, ignorišući Zakon o javnom informisanju i medijima, Grad Kragujevac je i u 2018. godini, bez konkursa, na račun RTK-a uplatio 44 od ukupno 46 miliona koji su te godine potrošeni za informisanje.

Godina 2018. posebno je značajna jer je još jedan medij dobio novac iz gradskog budžeta za proizvodnju medijskog sadržaja. Nije se radilo o kragujevačkom mediju, već o Pink International Company. Pink je pomognut sa nešto više od pola miliona dinara za emitovanje emisije Žikina šarenica iz Kragujevca, što se smatralo prigodnim za obeležavanje 200 godina od proglašenja Kragujevca za prvu prestonicu moderne Srbije.

Od 2018. godine Grad se više ne oglašava u listu Danas. Zamenili su ga Informer i Srpski telegraf, koji u toj godini zarađuju blizu 400.000 dinara, da bi već u 2019. Srpski telegraf uzeo od Kragujevčana nešto više od 700.000 dinara.

Od 44,7 miliona, koliko je medijima isplaćeno u 2019. godini, čak 43,2 miliona utrošena su za Radio-televiziju Kragujevac, koja i posle skoro četiri godine od raskida privatizacije, mimo svih zakona funkcioniše u vlasništvu Grada Kragujevca.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend