07. feb 2020.

Savet REM-a: Ništa problematično u hajci Pinka na Jugoslava Ćosića i Miodraga Sovilja

Savet REM-a ne vidi problem u govoru mržnje, objavljivanju privatnih fotografija ili u uvredama tokom kampanje koju je protiv novinara N1 vodio Pink, zbog čega je reagovala i Slavko Ćuruvija fondacija zahtevajući prestanak hajke i zloupotrebe nacionalne frekvencije

Foto: N1

Zbog kontinuirane hajke protiv TV N1 i njenih novinara Jugoslava Ćosića i Miodraga Sovilja tokom novembra prošle godine, Slavko Ćuruvija fondacija i 522 građanina, koji su se odazvali pozivu Fondacije, uputili su Regulatornom telu za elektronske medije (REM) prijavu protiv TV Pink zbog neistinitog, pristrasnog i nepotpunog informisanja, nepoštovanja ljudskih prava u pružanju medijskih usluga, govora mržnje, jednostranih napada i dugotrajne kampanje sa ciljem pristrasnog izveštavanja o određenim novinarima.

O prijavi je odlučeno na sednici Saveta REM-a, koja je održana 28. novembra 2019. godine. Međutim, zapisnik sa te sednice objavljen je na sajtu regulatornog tela tek juče. Sednici, kojoj je predsedavao Goran Petrović, zamenik predsednika Saveta REM-a, prisustvovali su i predstavnici Televizije Pink. Nakon diskusije, jednoglasno je doneta odluka da u ovom slučaju „nema mesta pokretanju postupka“.

Obrazloženja ovakve odluke, međutim, u zapisniku – nema.

Regulator je procenio da je objavljivanje privatnih fotografija u svrhu diskreditacije novinara i osvete zbog postavljanja pitanja sasvim legitimna praksa (Miodrag Sovilj)

Slavko Ćuruvija fondacija je na ovu odluku REM-a danas reagovala saopštenjem u kome se, između ostalog, kaže:

„Donošenjem odluke da nema mesta pokretanju postupka REM se još jednom stavio u službu obračuna vladajuće stranke i njoj bliskih propagandinih glasila sa političkim neistomišljenicima, pa i sa kolegama novinarima, koji od nosilaca javnih funkcija pokušavaju da dobiju odgovore na pitanja o kojima javnost ima potrebu i pravo da bude obaveštena.“

SĆF ukazuje i na to da „svojom odlukom REM poručuje da zloupotrebi nacionalnih frekvencija nema granica onda kada treba zastrašiti nezavisne medije i novinare, i direktno se uključuje u gušenje malobrojnih preživelih informativnih redakcija koje se trude da rade u javnom interesu“.

Ivana Stevanović, izvršna direktorka Fondacije, kaže da očekuje da će iz REM-a stići obrazloženje odluke, koja, prema njenim rečima, podiže prag tolerancije na govor mržnje i nedopuštene medijske sadržaje, zbog čega se može očekivati još gore ponašanje pojedinih televizija.

„REM se na ovaj način direktno stavlja na stranu jedne televizije bliske vlastima, nastavlja sa praksom nekažnjivosti i podržavanja govora mržnje“, ocenjuje Ivana Stevanović i podseća da je Fondacija protiv Milomira Marića (TV Hepi) podnela krivičnu prijavu zbog vređanja po nacionalnoj osnovi profesora Danijela Sinanija. Prijava je odbačena, zbog čega je SĆF uložila prigovor.

PRIJAVE GRAĐANA ODBAČENE KAO NEUREDNE

Na sednici održanoj telefonskim putem 25. decembra, Savet REM-a, kome je predsedavao Goran Peković, doneo je odluke o 42 pojedinačne prijave građana protiv Pinka zbog govora mržnje. Sve ove prijave su odbačene iz istog razloga – kao neuredne.

Nije objašnjeno šta to znači.

Diskreditacije novinara zbog postavljanja pitanja legitimna praksa

Na odluku o ishodu prijave protiv TV Pink u vezi sa vređanjem novinara N1, javnost je čekala tri meseca. Iz Fondacije su više puta pokušavali da saznaju šta se dešava sa prijavom. REM-u je, u vezi sa tim postupkom, poslat i zahtev za pristup informacijama od javnog značaja, na koji iz regulatornog tela nisu odgovorili, zbog čega je uložena žalba povereniku.

„Nakon svake afere, državne institucije puštaju da prođe vreme u nadi da će se zaboraviti i da će inicijatori odustati od te priče. Čini mi se da je ovo jedan od tih slučajeva, jer ne mogu da shvatim šta je REM sprečavalo da do sada objavi odluku od 28. novembra“, navodi Ivana Stevanović.

REM se na ovaj način direktno stavlja na stranu jedne televizije bliske vlastima, nastavlja sa praksom nekažnjivosti i podržavanja govora mržnje (Ivana Stevanović, SĆF)

I za Vidu Petrović Škero, nekadašnju predsednicu Vrhovnog suda, neobrazlaganje odluke je problematično. Ona smatra da REM može da donese odluku koju smatra ispravnom, ali da je u obavezi da je objasni. Prema njenom mišljenju, u prilozima i spornim emisijama na TV Pink, određeni zakoni jesu povređeni, a članovi REM-a su morali da obrazlože zbog čega smatraju da nije bilo govora mržnje, da nije povređeno dostojanstvo ličnosti, da nisu ugrožena ljudska prava…

„REM je pokazao potpuni nedostatak poštovanja javnosti i obeshrabrio je građane da pokreću bilo koji postupak. Građani apsolutno nemaju više nikakvu nadu u institucije“, ocenjuje Vida Petrović Škero.

Podsetimo, Televizija Pink je u novembru 2019. godine, povodom prijema predsednika Srbije na lečenje na VMA, sprovela kampanju u okviru koje je za pogoršanje predsednikovog zdravlja optuživala Televiziju N1, programskog direktora Jugoslava Ćosića i novinara Miodraga Sovilja, koji je od predsednika pokušao da dobije odgovore na pitanja o umešanosti oca ministra Nebojše Stefanovića u aferu „Krušik“. Tokom pet dana, u jutarnjem programu i informativnim emisijama TV Pink smenjivali su se takozvani analitičari, urednici tabloida i visoki državni funkcioneri, koji su izgovarali neutemeljene optužbe na račun TV N1, Sovilja i Ćosića, optužujući ih za pokušaj ubistva predsednika Republike i posredno pozivajući na linč. Kampanja je u javnosti podsmešljivo nazvana „napad mobilnim telefonom“.

Komentarišući odluku REM-a, novinar N1 Miodrag Sovilj za Cenzolovku kaže da je Regulator procenio da je objavljivanje privatnih fotografija u svrhu diskreditacije novinara i osvete zbog postavljanja pitanja sasvim legitimna praksa. Dodao je da je dobro što profesionalni novinari ne koriste vrednosti REM-a kao parametar u svom radu.

Bez kazne i moralne odgovornosti

Medijski linč i targetiranje novinara N1 mogli su da dovedu do ozbiljnih posledica, upozorava Ivana Stevanović. Ona napominje da se novinari te televizije često zastrašuju, te da su pet dana na TV Pink bili izloženi neutemeljenim optužbama, s namerom da dovedu gledaoce u zabludu da N1, Sovilj i Ćosić rade protiv interesa države i da su odgovorni za zdravstveno stanje predsednika.

REM je pokazao potpuni nedostatak poštovanja javnosti i obeshrabrio građane da pokreću bilo koji postupak. Građani apsolutno nemaju više nikakvu nadu u institucije (Vida Petrović Škero)

U prijavi Slavko Ćuruvija fondacije navodi se da u emitovanim razgovorima i prilozima „nisu poštovana ljudska prava, a novinari su izlagani govoru mržnje u okviru svesne i namerne kampanje sa ciljem pristrasnog izveštavanja o određenim ličnostima i medijima“.

Navedeno je da su prekršeni Zakon o javnom informisanju i medijima, više članova Zakona o elektronskim medijima i Pravilnik o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga. Fondacija je zatražila da REM izrekne odgovarajuću meru TV Pink, kao i da pokrene prekršajni postupak pred nadležnim sudom.

REM u nekim slučajevima kršenja zakona reaguje i podnosi prijave protiv TV Pink, TV Hepi, TV Prva, TV O2, ali Ivana Stevanović podseća da se tu radi isključivo o kršenju Zakona o oglašavanju, te smatra da su uloga i ovlašćenja REM-a mnogo veći od merenja minutaže.

Ona je pozvala članove Saveta REM-a da podnesu ostavke i „oslobode domaću medijsku scenu da radi u javnom interesu“.

2 komentara za: “Savet REM-a: Ništa problematično u hajci Pinka na Jugoslava Ćosića i Miodraga Sovilja

  1. Goran

    Gospodo iz Cenzolovke, nije vam problematično kad N1 konstantno širi laži i ne plaća porez, i radi mnogo toga što jedan medij ne bi trebalo. Vi ste obični licemeri.

    08. feb 2020. at 09:37
    • drive

      Gorane, navedi bar jedan primer tih lazi.

      08. feb 2020. at 17:55

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend