28. dec 2021.

Za Radio-televiziju Kragujevac ne važe zakoni, u vlasništvu Grada i 2022. godine

Država je predvidela da poslednji rok za privatizaciju preostalih medija u njenom vlasništvu bude kraj ove godine. Radio-televizija Kragujevac imala je pred sobom samo dve mogućnosti: novu privatizaciju ili gašenje. Država i Grad Kragujevac odlučili su se za treću – ignorisanje zakona

Bez objašnjenja zašto građani i dalje plaćaju RTK: Kragujevac (foto: Cenzolovka, Violeta Glišić)

Skupština grada Kragujevca usvojila je juče Godišnji program poslovanja Radio-televizije Kragujevac za 2022. godinu. Na taj način Grad je jasno svima stavio do znanja da će se ova medijska kuća i naredne godine, suprotno Zakonu o javnom informisanju i medijima, finansirati iz gradskog budžeta.

Odbornici su usvojili program poslovanja u kome na nekoliko mesta piše da je osnovna obaveza rukovodstva da pripremi Radio-televiziju Kragujevac za novu privatizaciju i obezbedi finansijski stabilno funkcionisanje društva. Kada će do privatizacije doći, po kom modelu i u kojim uslovima – nije navedeno.

U programu je, sa druge strane, navedeno kolike su planirane subvencije iz gradskog budžeta na koje ova medijska kuća računa u 2022. godini. Planirani su prihodi od nešto više od 77 miliona dinara, s tim što bi iz gradske kase na račun ovog preduzeća trebalo da legne 60 miliona, dok je 17 miliona planirano od prodaje reklama.

Za zarade u narednoj godini predviđeno je 57,9 miliona, tako da će skoro sav novac građana iz budžeta Kragujevca biti potrošen na plate zaposlenih.

Direktorka Radio-televizije Kragujevac Jelena Vuković istakla je prilikom obrazlaganja programa poslovanja da će novac izdvojen za plate zaposlenih u 2022. godini biti uvećan za 21,6 odsto i da je to nužnost zbog novog kolektivnog ugovora koji je ovo preduzeće potpisalo.

Istakla je i da po prvi put za 22 godine, od kada ona radi u ovoj televiziji, zaposleni imaju „platu dostojnu života i dostojnu novinara”. Do kada će građani Kragujevca da im obezbeđuju novac za plate i kada će ova televizija konačno biti privatizovana, Vuković nije objasnila.

Između privatizacije i gašenja izabrali ignorisanje zakona

Današnjom odlukom su Ministarstvo privrede i Grad Kragujevac pokazali da za RTK ne važe ni zakon ni Medijska strategija, usvojena u januaru 2020. godine. Akcionim planom za sprovođenje Medijske strategije kao poslednji rok za okončanje privatizacije medija u javnom vlasništvu predviđen je kraj 2021.

Država ne samo što nema plan nego kao da je zaboravila na RTK. Na sajtu Ministarstva privrede kao poslednja informacija o ovoj televiziji stoji da je 14. avgusta 2015. godine prodata Radoici Milosavljeviću

To znači da bi Radio-televizija Kragujevac do kraja godine pred sobom imala dve opcije: novu privatizaciju ili gašenje. Međutim, država i Grad Kragujevac odlučili su se za treću opciju – ignorisanje zakona i održavanje statusa quo u ovoj televiziji.

Prve naznake da će država pogaziti odredbe koje je sama donela javile su se još u oktobru kada je izašao Nacrt odluke o budžetu Grada Kragujevca za 2022. godinu. U tom nacrtu za sufinansiranje projekata u oblasti javnog informisanja predviđeno je „samo” 10 miliona dinara. To je identična suma koja je bila raspodeljena medijima na konkursu u 2021. godini kada Radio-televizija Kragujevac nije mogla da učestvuje jer se već finansirala novcem iz budžeta.

Kragujevački novinari i udruženja već tada su slutili da se status RTK neće promeniti, jer je za godišnje funkcionisanje ove televizije, bar do sada, bilo potrebno od 45 do 50 miliona dinara. U 2021. Kragujevčani su rad ove televizije platili 53 miliona. Od 2017. godine, od kada je ona nezakonito u vlasništvu Grada, više od 300 miliona dinara.

Ministarstvo zaboravilo na RTK

Odluku o sudbini RTK Ministarstvo privrede i Grad Kragujevac trebalo je da donesu još 2017. kada je istekao rok od šest meseci na koliko je ova medijska kuća vraćena pod okrilje Grada, da bi se pripremila za novu privatizaciju. Skupština grada Kragujevca je 27. decembra 2017. godine pokrenula inicijativu za novu privatizaciju, a Ministarstvo privrede je objavilo javni poziv za prikupljanje tzv. pisma zainteresovanosti za učestvovanje u postupku nove privatizacije.

Dalje od toga se ipak nije otišlo. Rešenje statusa ove medijske kuće je izostalo, ali se očekivalo da će usvajanjem nove Medijske strategije i ona pronaći novog vlasnika.

Država, međutim, ne samo što nema plan nego kao da je zaboravila na ovu televiziju i njen status. Na sajtu Ministarstva privrede kao poslednja informacija o ovoj televiziji stoji da je 14. avgusta 2015. godine prodata Radoici Milosavljeviću.

Od tada je privatizacija raskinuta u decembru 2016, da bi Grad u junu naredne godine postao vlasnik televizije na period od šest meseci. Tih šest meseci su ispod radara prerasli u četiri godine kako ova televizija nastavlja da postoji protivzakonito i da se finansira iz gradskog budžeta.

Cenzolovka je od oktobra pokušavala da dobije odgovor šta će biti sa ovom medijskom kućom posle 31. decembra 2021. godine, ali po ko zna koji put odgovore nismo dobili ni u Ministarstvu privrede, koje treba da sprovede proces privatizacije, niti u Ministarstvu kulture i informisanja koje taj proces treba da nadzire.

Informacija koja je jedino dostupna na sajtu Ministarstva privrede jeste da nije moguće raspisati javni poziv jer nije doneta odluka o modelu i metodi privatizacije.

Odgovor nismo dobili ni od gradonačelnika Kragujevca Nikole Dašića. On insistira na transparentnosti u radu i korektnom odnosu prema novinarima, ali u ovom slučaju nije našao za shodno da građanima Kragujevca objasni zašto su oni za ovu televiziju potrošili 300 miliona dinara i zbog čega će nastaviti da njen rad finansiraju u budućnosti, iako se to kosi sa zakonom.

Gradonačelnik Dašić je na jučerašnjoj sednici Skupštine grada u jednoj raspravi istakao da se „problemi ne mogu rešavati tako što ćemo da kršimo zakone kako to nama odgovara“. U slučaju RTK, gde se Zakon o javnom informisanju krši već četiri godine, nije se izjašnjavao ni javno za skupštinskom govornicom, niti je odgovorio na pitanja koja smo mu prosledili.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend