07. nov 2017.

Rajska dokumenta u srpskim medijima: Si Đinping i ubijeni pekar ispred svetske vesti dana

I pored toga što je već u nedelju bilo jasno da sledi senzacionalna svetska i srpska priča o „Rajskim dokumentima“, većina medija u Srbiji je naredna dva dana uglavnom prepisivala objavljene podatke, a neki su ih čak potpuno zanemarili

Od subote, 4 novembra, istraživački portal KRIK na društvenim mrežama najavljuje novu istraživačku priču, a od nedelje uveče jasno je da će, dan kasnije, tema dana biti „Rajski papiri“.

KRIK je tada objavio da su, kao deo Međunarodnog konzorcijuma istraživačkih novinara (ICIJ), među više od 13 miliona dokumenata koji su procurili, a pored više od 120 zvučnih svetskih imena, otkrili i jednog sprskog ministra koji je svoje bogatstvo u iznosu od 100 miliona dolara pokušao da „obezbedi“ u ofšor kompanijama.

Istovremeno, i svetski mediji su u nedelju predveče objavili senzacionalna otkrića iz „Rajskih papira“, svojevrsnog nastavka priče o „Panamskim dokumentima“ iz aprila 2016, u kojima je takođe bilo tragova srpskih biznismena, a o čemu je takođe pisao KRIK.

Mediji širom sveta su u ponedeljak osvanuli sa vestima o pokušajima utaje poreza u ofšor kompanijama američkog predsednika Trampa, kanadskog premijera Trudoa, ukrajinskog predsednika Porošenka, engleske kraljice, Madone i Bona Voksa, korporacija među kojima su „Nike“ i „Apple“, kao i jednog od osnivača kompanije „Microsoft“.

Najbrže informisanje na internetu i kablovskoj N1

Većina tradicionalnih a najgledanijih elektronskih medija u Srbiji koje smo zbog ovog teksta pratili pokazala je da je ne samo daleko od sveta već i od sopstvenog zanata i profesionalizma.

Uspavani urednici u redakcijama nisu primetili ili su namerno ignorisali kako svetski mediji poput BBC-ja izveštavaju i otvaraju nova pitanja o glavnim junacima poreskih rajeva.

Nejasno je zašto je Informativnoj redakciji RTS-a trebalo punih jedanaest i po sati od objavljivanja otkrića KRIK-a, da tek u Dnevniku u 20.30 objave kao drugu vest iscrpan i temeljan izveštaj o srpskim građanima u „Rajskim dokumentima“

Iako je KRIK tekst „Srpski državljani u Rajskim papirima“ objavio u 8 ujutro, samo je televizija N1 odreagovala primerenom brzinom. Vest je komentarisana tokom gostovanja glavnog urednika Danasa Draže Petrovića u emisiji „Novi dan“, te su gledaoci ovog programa već do pola devet znali da je Nenad Popović taj ministar koji je, prema pisanju KRIK-a, nameravao da, nakon što je 2012. postao potpredsednik Narodne skupštine, svoje bogatstvo smesti u mrežu ofšor kompanija. Iz sata u sat N1 je počinjao vesti o nalazima KRIK-a i svetskih medija o „Rajskim dokumentima“ i reakcijama na njih.

N1 je, međutim, samo na kablu, pa građani koji prate mnogo gledaniji Pink ili RTS, a ne portale i društvene mreže, nisu tokom dana mogli da saznaju da se, pored ministra Popovića, u priči KRIK-a pominju i general Jovan Čeković, bivši direktor državne firme za trgovinu oružjem „Jugoimport SDPR“, kompanija „Južna Bačka“, poznata po aferi u vezi sa ispumpavanjem poplavljenog kopa Tamnava u Rudarskom basenu Kolubara, biznismeni Branislav Grujić, Bogdan Rodić, kladionica „Meridijan“ i brojni drugi.

Dok su se društvene mreže već usijale od komentara, RTS u vestima u 9 izveštava o početku isplate jednokratne pomoći penzionerima od 5.000 dinara, krivičnoj prijavi Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture protiv bivšeg SPS-ovog ministra Milutina Mrkonjića i još 13 ljudi zbog malverzacija na delu Koridora 11, početku rada suda u Kosovskoj Mitrovici, ubistvu 26 građana Teksasa, poseti američkog predsednika Trampa Japanu.

Prva vest Dnevnika RTS – Si Đinping zahvaljuje Aleksandru Vučiću na čestitki

Nejasno je zašto je Informativnoj redakciji RTS-a trebalo punih jedanaest i po sati od objavljivanja otkrića KRIK-a, da tek u Dnevniku u 20.30 objave, i to kao drugu vest, iscrpan i temeljan izveštaj o srpskim građanima u „Rajskim dokumentima“.

Pokrili su sve aspekte priče – od izveštavanja svetskih medija i reakcija do izveštaja KRIK-a i izjave ministra Popovića koji negira da je pokušao utaju poreza i da je poslovao preko ofšor kompanija.

Vest koja je u Dnevniku ipak bila prva i značajnija bila je da je kineski predsednik Si Đinping pisao predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću i zahvalio mu na čestitkama povodom održavanja 19. nacionalnog kongresa Komunističke partije Kine, uz ocenu da su „kinesko-srpski odnosi u odličnom trendu razvoja“.

Povezane priče

U prethodnim vestima, prvi put u 12 časova, kao četvrtu vest objavili su da su „obelodanjene tajne svetskih superbogataša u poreskim rajevima“, bez ijedne reči o saznanjima KRIK-a.

Vesti RTV Vojvodine, koje Prvi program RTS-a reemituje u 17 časova, počele su već pomenutom zahvalnicom kineskog predsednika Si Đinpinga predsedniku Vučiću, bez pomena o ministru Popoviću i ostalim srpskim bogatašima iz „Rajskih dokumenata“.

Mnogo pre RTS-a, o svetskoj pa i srpskoj priči dana izvestile su nacionalne televizije Prva i O2. Prve vesti TV O2 u 16 časova počinju opširnim prilogom o poreskim rajevima koje komentariše ekonomista Ljubodrag Savić, emituje se izjava ministra Nenada Popovića koju komentariše urednik KRIK-a Stevan Dojčinović.

Za Hepi najvažnija vest ubijeni pekar, Pink ne pominje saznanja KRIK-a 

Ali za nacionalnu televiziju Hepi ova priča kao da ne postoji. U „Telemasteru“ koji se tokom dana emituje između „Parova“ nema mesta ni za englesku kraljicu, ni za Madonu, pa ni za srpskog ministra. Tek u 17.30 urednici Hepi televizije registruju da se nešto veliko otkrilo i u svetu i u Srbiji. Ipak, vesti počinju opširnim izveštajem kako je beogradski pekar pronađen mrtav u obližnjoj staklorezačkoj radnji, zatim izveštavaju o „sumnjivoj smrti u Zvečanu“, o najavi presude za paljenje američke ambasade i tek kao sedma vest po redu pojavljuje se priča o „Rajskim dokumentima“, kao i saopštenje Nenada Popovića u kojoj negira pisanje KRIK-a.

U neprofesionalizmu je ipak briljirala Televizija Pink. Nacionalni dnevnik u 18.30 počinje višeminutnom reportažom o isplati jednokratne pomoći penzionerima, zatim sledi prilog o krivičnoj prijavi protiv bivšeg ministra Mrkonjića, pa se čita celo saopštenje Si Đinpinga. Tek na četvrtom mestu je pregled izveštavanja svetskih medija o zvučnim imenima iz „Rajskih dokumenata“. I onda, bez ikakvog konteksta i pominjanja saznanja KRIK-a, čita se saopštenje Srpske narodne partije koja traži da se ispita ne samo imovina predsednika te stranke Nenada Popovića već i kako je Vuk Jeremić kupio stan na Vračaru u vreme dok je bio ministar spoljnih poslova.

Resavska škola srpske štampe

Iako nisu morali da se trkaju s vremenom i konkurencijom kao televizije, štampani mediji nisu pokazali da umeju da informacije prodube, dopune i prenesu na način koji će dodatno privući čitaoce. Mahom su svi prepisivali saznanja KRIK-a i demanti ministra Popovića, te pokušavali da fotografijama svetskih ličnosti među palmama i grafikom o ministrovoj imovini obogate tekst.

Dok su se društvene mreže već usijale od komentara, RTS u vestima u 9 izveštava o početku isplate jednokratne pomoći penzionerima od 5.000 dinara, krivičnoj prijavi protiv bivšeg SPS-ovog ministra Milutina Mrkonjića, početku rada suda u Kosovskoj Mitrovici, ubistvu 26 građana Teksasa, poseti američkog predsednika Trampa Japanu

Na naslovnim stranama većine novina su otkrića „Rajskih dokumenata“ sa manjim ili većim fotografijama i naslovima, a u nekim, izuzetno tiražnim, priča o srpskim biznismenima i svetskim moćnicima i zvezdama sakrivena je unutar novina.

Za neke medije poput Večernjih novosti i Politike posebno su bile zanimljive „ruske veze“ i američki biznis. Tako Novosti na naslovnoj strani ističu: „Pozadina globalne afere ofšor – Papirima iz raja gađaju Trampa – među 13,4 miliona dokumenata u fokusu ’ruska veza’ lidera SAD“ sa velikom fotografijom Trampa i Putina iza njega.

Politika na četvrtoj strani, pored teksta o „svetskim zvezdama“ u poreskim rajevima, posebno prenosi pisanje Gardijana pod naslovom „Igrači bliski Kremlju ulagali u Fejsbuk i Tviter“.

Novinari Danasa su uložili napor da dođu do još nekih naših građana koji se pominju u „Rajskim dokumentima“ i objavili izjavu Bratislava Grujića da ne vidi ništa sporno što ima kompaniju registrovanu na Malti koja, kako kaže, nije ofšor zona, već deo EU.

Kurir je dospeo do pevačice Maje Nikolić koja je izjavila da već godinama ne sarađuje sa Radetom Vojvodićem, vlasnikom firme „Nano consalting ltd.“ koja je registrovana na Malti, a koji se pojavljuje u izveštaju KRIK-a.

Informer i Alo bez „Rajskih dokumenata“ na naslovnoj strani

Najzanimljiviji su ipak oni koju su informaciju o svetskoj i srpskoj vesti dana izostavili sa naslovnih strana. Za Informer, Alo i Srpski telegraf najvažnije vesti su nešto sasvim drugo.

Tako Informer naslovnu stranu posvećuje lideru SRS Vojislavu Šešelju koji se bavi ubistvom pevačice Jelene Marjanović. Šešeljeva poruka: „Svekar sve zna, pustite me da ga ispitam“ za Informer je vest dana. Srpski telegraf se bavi zločinom koji se dogodio u Beogradu. „Prijatelja odveo na kolače pa ga umlatio“ priča je o ubijenom pekaru i glavni naslov u listu Alo, dok Srpski telegraf na naslovnoj otkriva: „Tajno pismo predsednika Hrvatske čelnicima UN – Ove delove je Tuđman hteo da otme“ sa strelicom na delove Vojvodine. I još o Hrvatima na naslovnoj: „Skandal – smeta im sve srpsko – Hrvati (Željku) Mitroviću zaplenili avion“.

Građani koji prate mnogo gledaniji Pink ili RTS, a ne portale i društvene mreže, nisu tokom dana mogli da saznaju da se, pored ministra Popovića, u priči KRIK-a pominju i general Jovan Čeković, kompanija „Južna Bačka“, biznismeni Branislav Grujić, Bogdan Rodić, kladionica „Meridijan“

Sve novine u svojim štampanim izdanjima prepisuju saznanja KRIK-a, ali i demanti Nenada Popovića i saopštenje njegove stranke. Malo ko ide dalje iza ministrove izričite izjave da nema ofšor kompanije i pored tvrdnje KRIK-a da ih ima bar još sedam, kako prenosi Blic.

Dan pošto je KRIK objavio saznanja o ministru Popoviću i srpskim biznismenima u poreskim rajevima, štampani mediji nisu pružili nikakvu dodatnu informaciju niti otvorili neko od pitanja koje se nameće.

Nema, na primer, navođenja zakonskih mera kada se utvrdi da neko pokušava ili uspeva da utaji porez, ne znamo zašto je baš Malta to rajsko mesto, nema ni informacija o ličnostima i kompanijama koje se pominju.

Novinare KRIK-a su tek poneki mediji pozvali da im daju dodatna objašnjenja, očigledno je lakše bilo samo prekopirati tekst.

Za to vreme ovaj istraživački portal najavljuje da će već u sredu, 8. novembra, objaviti dodatna saznanja o poslovanju ministra Nenada Popovića. Sudeći prema dosadašnjem izveštavanju, većina medija nema razloga za brigu – samo će ga prepisati, kao i reakciju ministra, i objaviti fotografije palmi koje se njišu na rajskim ostrvima. Zainteresovani čitaoci će do tada sve već saznati na internetu, koji je, kako se na ovom primeru pokazalo, mnogo brži i sveobuhvatniji izvor informisanja.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend