19. apr 2021.

Astronomske tužbe i protiv VOICE: Novi pokušaj ućutkivanja medija

Posle tužbi Milenijum tima protiv kritičkih medija, astronomske odštete se traže i u tužbama Niveus tima protiv čak pet novinara, urednika i izdavača VOICE – dva miliona dinara. VOICE saopštava da se radi o firmi bliskoj vladajućoj stranci i o takozvanim SLAPP tužbama, usmerenim protiv javnog angažovanja, s namerom da ućutkaju, cenzurišu i zastraše kritičare

Tužba usmerena protiv onih koji se bave kvalitetnim novinarstvom: Norbert Šinković (foto: Cenzolovka / Denis Kolundžija)

Nakon što je kompanija Milenijum tim, koja radi na nekim od najvećih državnih građevinskih projekata u zemlji, tužila dva lokalna medija i tražila za njih nezamislive sume novca, nova astronomska tužba stigla je na adresu lokalnog medija.

Redakcija Vojvođanskog istraživačko-analitičkog centra VOICE saopštila je da se i ona našla na udaru novog mehanizma pritiska vlasti na nezavisne medije. Primili su dve tužbe za isti tekst u kojima dve osobe traže da im se isplati odšteta od po milion dinara.

U VOICE-u smatraju da se radi o takozvanoj SLAPP tužbi (Strategic Lawsuit Against Public Participation), strateškom postupku usmerenom protiv javnog angažovanja, s namerom da cenzuriše, zastraši i ućutka kritičare.

Čak pet novinara, odgovorni urednik i izdavač VOICE-a tuženi su zbog teksta o javnim nabavkama za usluge socijalne zaštite.

Tužbe firmi bliskih vladajućoj stranci

„Iako su se novinari VOICE-a nesumnjivo bavili temom od javnog interesa, i to u skladu sa Kodeksom novinara Srbije i zakonima, i iako su proverili svaku informaciju koja je objavljena u istraživačkom članku, ovog meseca tužili su nas Aleksandra Jovičić, vlasnica agencije Niveus tim iz Gornjeg Milanovca, i Milan Tadić, predstavnik Niveus tima u javnim nabavkama, koji je blizak vladajućoj stranci“, navodi se u saopštenju VOICE-a.

U njihovom istraživačkom tekstu, koji je bio povod za tužbu, navodi se da je agencija Niveus tim za manje od četiri godine (putem javnih nabavki) dobila najmanje 103 ugovora u vrednosti većoj od 420 miliona dinara. Pri čemu je prvi posao u oblasti pružanja usluga socijalne zaštite dobila bez potrebne licence.

Norbert Šinković, predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV), koje je izdavač VOICE-a, ocenjuje za Cenzolovku da je poslednja tužba još jedan u nizu pritisaka na medije.

„Ovo je vrlo dobro ukalkulisana tužba usmerena protiv onih koji se bave kvalitetnim novinarstvom. Samo finansiranje procesa je ogroman izdatak, čak i ako tužba bude odbijena. S jedne strane, traženi iznos je nesrazmeran, s druge, sudske takse već predstavljaju ozbiljan izdatak. Sledi odgovor na tužbu, a na kraju bi i svih sedam osoba trebalo da se pojavi pred sudom“, objašnjava Šinković.

Tužbe omiljeno sredstvo moćnih u gušenju kritike

Tek nepune dve nedelje ranije, firma Milenijum tim iz Beograda, koja se u javnosti takođe percipira kao bliska vladajućoj Srpskoj naprednoj stranci (SNS), tužila je leskovački portal JUGpress i vranjski Info Vranjske. Na ime nematerijalne štete, Milenijum tim od ta dva medija zahteva nestvarnih 300.000 evra.

Pitanje je u kolikoj meri se ovde radi o koordiniranoj akciji zastrašivanja medija u celoj zemlji.

„Moguće je da se radi o organizovanoj kampanji, a moguće je da je to samo slučajnost. U svakom slučaju, očigledno je da je prepoznat jedan mehanizam kako da se ućutkaju mediji. Demonstracija sile i disciplinovanje novinara. Čeka nas minimum godinu dana sudskih postupaka“, kaže sagovornik Cenzolovke.

Ovo je dobro ukalkulisana tužba usmerena protiv onih koji se bave kvalitetnim novinarstvom. Samo finansiranje sudskog procesa je jedan ogroman izdatak, čak i ako tužba bude odbijena (Norbert Šinković)

Reagujući na tužbe Milenijum tima, Veran Matić, član Radne grupe Vlade Srbije za bezbednost i zaštitu novinara, ocenio je da se sličnim SLAPP tužbama „guši sloboda govora i ograničava kritika javnosti usmerena prema uticajnim pojedincima, institucijama i kompanijama“.

Po Matićevim rečima, „potez Milenijum tima nas primorava da se ozbiljno pozabavimo ovom temom“.

O fenomenu SLAPP tužbi nedavno su svetski eksperti govorili za Cenzolovku.

Pol Kopan, šef pravnog tima Reportera bez granica, izneo je stav da su one „postale omiljeno sredstvo bogatih i moćnih u ućutkivanju svake vrste kritike“.

Tekst podseća i na događaje iz vremena režima Slobodana Miloševića, kada su nadrealne sudske tužbe bile način razračunavanja s neistomišljenicima. One su, na kraju, dovele do gašenja Dnevnog telegrafa i Evropljanina, novina u vlasništvu Slavka Ćuruvije.

„U kolikoj meri ovo podseća na devedesete, teško je proceniti. Smatram, međutim, da ovo jeste jedan momenat pokazivanja mišića“, ističe Šinković. „Glavna ideja u ovom slučaju nije samo pritisak na VOICE, nego je to poruka i kolegama i koleginicama iz drugih redakcija. Nemojte se baviti ovim temama, nemojte se baviti istraživačkim novinarstvom. Ne mešajte se, ne pratite malverzacije.“

Redakcija VOICE-a je najavila da će, kako ističu, o „najnovijem ogoljenom vidu pritiska vlasti na nezavisne medije“ obavestiti domaću i međunarodnu javnost.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend