24. sep 2021.

AEM: Hepi i Pink vređaju i podstiču mržnju prema Crnogorcima, krše i međunarodne sporazume

Televizije Hepi i Pink, čiji se programi reemituju u Crnoj Gori, u avgustu i septembru prikazivale su emisije koje podstiču mržnju prema Crnogorcima, nazivajući ih ustašama, milogorcima i izdajnicima, tvrdi crnogorsko regulatorno telo AEM, koje je tražilo da srpski REM reaguje, preteći ograničavanjem reemitovanja njihovog programa

Crnogorci se na Pinku i Hepiju nazivaju ustašama, milogorcima, izdajnicima srpstva: Željko Mitrović i Milomir Marić (snimak ekrana, Jutjub)

Agencija za elektronske medije Crne Gore (AEM) zatražila je 14. septembra od Regulatornog tela za elektronske medije (REM) u Srbiji da utvrdi odgovornost televizija Hepi, Pink M, Pink Plus i Pink zbog emisija u kojima se, kako kažu, diskriminatorno, koristeći govor mržnje, govorilo o Crnoj Gori i Crnogorcima.

U avgustu i septembru su na televizijama Pink i Hepi emitovane, primećuje AEM, brojne emisije u kojima je bilo neskrivenog nacionalizma ili etnonacionalizma („Srbi su stvarali Crnu Goru i ne postoji drugi narod osim Srba koji je Crnu Goru stvorio“) i negiranja postojanja crnogorske nacije („crnogorska nacija je veštačka“) koja se svodi na „regionalnu odrednicu“, piše AEM.

Crnogorski regulator smatra da je na ovaj način došlo do „kršenja standarda propisanih Konvencijom o prekograničnoj televiziji i Direktivom o audiovizuelnim medijskim uslugama“, te poziva REM da preduzme adekvatne mere.

Ukoliko REM ne bude reagovao u roku od 15 dana, AEM će, kako piše u dokumentu upućenom REM-u, preduzeti mere ograničavanja reemitovanja spornih programa na teritoriji Crne Gore, kao što je to bilo u februaru prošle godine.

Kako smo saznali od Olivere Zekić, predsednice Saveta REM-a, Savet REM-a će odlučivati o tom zahtevu na narednoj redovnoj sednici, koja će biti održana do kraja meseca.

Svakodnevne orkestrirane kampanje na Hepiju i Pinku

Crnogorske kolege obavestile su Savet REM-a da se u spornom programu građani Crne Gore koji se izjašnjavaju kao Crnogorci nazivaju pogrdnim imenima kao što su „milogorci“ ili „montenegrini“, čime se negira istorijski kontekst postojanja crnogorske nacije („danas su najgori srpski izdajnici crnogorske ustaše, to su ovi montenegrini“).

Dehumanizujući pripadnike crnogorske nacije i označavajući ih kao „ekstremiste“ i „šoviniste“ koje vodi „antisrpska ideologija“, emitovani sadržaj podstiče neprijateljstvo, netrpeljivost i dovodi u pitanje pravo na dostojanstvo i nacionalno izjašnjavanje (AEM)

U navedenim emisijama Crnogorci se nazivaju i „konvertitima“, a konvertitstvo se opisuje kao veoma opasno.

„Dehumanizujući na ovaj način pripadnike crnogorske nacije i označavajući ih kao ’ekstremiste’ i ’šoviniste’ koje vodi ’antisrpska ideologija’, emitovani sadržaj podstiče neprijateljstvo, netrpeljivost i dovodi u pitanje pravo na dostojanstvo i nacionalno izjašnjavanje saglasno vlastitom uverenju“, piše u obaveštenju AEM-a poslatom srpskom regulatoru.

Dodaje se da se crnogorska nacija dovodi u vezi sa ustaškim pokretom, karakteriše se kao nemoralna i kriminalna („kriminalni klanovi i ubistva su izvozni proizvod Crne Gore“, „niko nije pljačkao na Kosovu kao Crnogorci“). Iz AEM-a upozoravaju da opisani govor ne predstavlja izuzetak već pravilo, da je direktan i jednostavan i kao takav usmeren da uzrokuje veću reakciju.

„Tome doprinose i povremene neprimerene intervencije novinara (urednika) – kako kroz komentare tako i kroz usmeravanje diskusije“, piše u dokumentu.

Uvrede i omalovažavanje pripadnika crnogorske nacije, kako ističu u AEM-u, posebno su bili izraženi u emisiji „Novo jutro“ na Pinku. AEM kaže da je toga bilo čak u 24 izdanja tokom avgusta i septembra, zaključno sa 9. septembrom, dakle skoro svakog dana.

Gotovo identičan narativ koristili su novinari i gosti emisija „Dobro jutro Srbijo“, „Posle ručka“, „Vikend jutro“ i „Ćirilica“ na Televiziji Hepi. I u ovom mediju vođena je gotovo svakodnevna orkestrirana kampanja, pa su članovi AEM-a zabeležili čak 19 izdanja jutarnjeg programa kada se u negativnom kontekstu govorilo o Crnogorcima.

Građani koji se izjašnjavaju kao Crnogorci nazivaju se pogrdnim imenima kao što su „milogorci“ ili „montenegrini“, čime se negira istorijski kontekst postojanja crnogorske nacije („danas su najgori srpski izdajnici crnogorske ustaše, to su ovi montenegrini“) (AEM)

Savet AEM-a i njegov predsednik Branko Bošković pozivaju se na Konvenciju o prekograničnoj televiziji, u kojoj je propisano „da svi programski prilozi, u pogledu njihovog prikazivanja i sadržaja, treba da poštuju dostojanstvo ljudskog bića i osnovna prava drugih, kao i da posebno ne smeju neprikladno isticati nasilje ili podsticati rasnu netrpeljivost“, kao i na Direktivu o audiovizuelnim medijskim uslugama, koja predviđa „da ove usluge ne smeju sadržati bilo kakvo podsticanje mržnje na osnovu rase, pola, vere ili nacionalnosti“.

Podsećaju REM da su ovi standardi pretočeni u zakonski okvir Republike Srbije, kroz Zakon o elektronskim medijima, čiju primenu nadzire regulator.

„Način širenja ovakvog govora, koji nije sakriven nicknameom na nekoj društvenoj mreži, već jasno i nedvosmisleno izrečen od strane ljudi koji bi se mogli percipirati kao predstavnici jednog društva, u televizijskom programu koji u zemlji porekla ima nacionalno pokrivanje, a u zemlji prijema je dostupan u preko 90 odsto domaćinstava, ne smeju biti shvaćeni kao samo neukusan govor već kao vid dehumanizacije jedne grupe i potencijalno opasan čin“, zaključuje se u obaveštenju.

Cvejić: Nedoslednost AEM-a

Ovakav način komunikacije na „ružičastoj“ i „srećnoj“ televiziji, kojim se podstiče diskriminacija, nije nikakvo iznenađenje, ocenjuje za Cenzolovku Slobodan Cvejić, profesor na Filozofskom fakultetu i bivši član Saveta REM-a.

On kaže da je inicijativa crnogorskog regulatora u skladu sa važećim nacionalnim i evropskim propisima, ali primećuje blagu nedoslednost u stavu i ponašanju crnogorskog regulatora, „što dovodi u sumnju njihovu nepristranost i otvara pitanje političke opredeljenosti“.

Ukoliko REM ne bude reagovao u roku od 15 dana, AEM će, kako piše u dokumentu upućenom REM-u, preduzeti mere ograničavanja reemitovanja spornih programa na teritoriji Crne Gore

Kao primer navodi odsustvo reakcije AEM-a kada je REM izrekao meru Televiziji Hepi zbog slučaja vređanja profesora Danijela Sinanija na nacionalnoj osnovi i kaže da, koliko je njemu poznato, crnogorski regulator nije tada podneo prijavu protiv TV Hepi iako je taj sadržaj reemitovan u Crnoj Gori.

Iz AEM-a kažu za Cenzolovku da kao telo koje vrši nadzor nad radom elektronskih medija, uvek kada uoče da mediji krše norme Zakona o elektronskim medijima ili podzakonskih akata Agencije, po službenoj dužnosti pokreću postupak.

Napominju da tokom prošle i ove godine nisu pokrenuli nijedan postupak protiv crnogorskih radija i televizija zbog programa koji podstiču mržnju, netrpeljivost i diskriminaciju, ni po službenoj dužnosti, ni po prigovoru na rad radio i TV emitera.

Protiv Pinka i Hepija već jesu. Savet AEM-a je u februaru prošle godine na tri meseca zabranio reemitovanje jutarnjeg programa TV Pink „Novo jutro“, kao i emisija „Dobro jutro Srbijo“, „Ćirilica“ i „Posle ručka“, koje se prikazuju na TV Hepi, zbog, kako se navodi u rešenju AEM-a, podsticanja na mržnju, netrpeljivost i diskriminaciju prema pripadnicima crnogorske nacionalnosti tokom proteklih godinu dana.

Da li političke igre utiču na REM?

I prošle godine je AEM zatražio reakciju od REM-a. Odgovoreno im je da je REM doneo odluku da u navedenim slučajevima nisu prekršene odredbe Konvencije i Direktive.

S obzirom na to da se i ovoga puta radi o gotovo istim sadržajima, teško je očekivati da REM drugačije postupi. Ipak, Cvejić ostavlja mogućnost da Savet REM-a, s obzirom na trenutnu političku situaciju u Srbiji i Crnoj Gori, povodom neke od navedenih spornih emisija izrekne neku opomenu. On misli da bi na taj način REM za malu cenu napravio presedan i time dao značajan doprinos regionalnoj politici vladajuće političke garniture.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend